۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
قیمت انس طلا تا یکسال آینده به ۲هزار دلار می رسد
پیش بینی گلدمن ساکس از قیمت طلا

قیمت انس طلا تا یکسال آینده به ۲هزار دلار می رسد

در شرایطی که بی ثباتی بر اقتصاد دنیا حاکم است، طلا به عنوان منبع حفظ ارزش در دنیا محبوبیت بیشتری پیدا می کند و انتظار می رود قیمت این منبع ثروت در دنیا روند افزایشی داشته باشد ولی نرخ رشد در نیمه دوم امسال کمتر از نیمه اول سال خواهد بود.

بازار؛ گروه بین المللیکی از بازارهایی که سال ۲۰۲۰ را به خوبی شروع کرد بازار طلا بود. بازاری که بر بی ثباتی های حاکم بر اقتصاد دنیا در نتیجه همه گیری کرونا سوار شد و توانست رشد قیمت را تجربه کند. سایت گلد نیوز از طلا به عنوان تنها سرمایه گذاری سودآور در سال ۲۰۲۰ نام برد و بازار طلا را بازاری پر رونق در سال جاری معرفی کرد. البته باید در نظر داشت با برطرف شدن بی ثباتی ها در بازار، به تدریج قیمت این منبع ثروت کاهش پیدا می کند ولی با توجه به وضعیت کنونی حاکم بر اقتصاد دنیا، در آینده نزدیک این بازار همچنان پر رونق خواهد بود.

به همین دلیل است که پیش بینی قیمت طلا در روزهای کرونایی بیش از دیگر روزها مد نظر سرمایه گذاران و مردم قرار گرفته است. موسسه مطالعاتی گلد من ساکس در ماه آوریل متوسط قیمت  طلا در فصل سوم سال ۲۰۲۰ را برابر با ۱۶۵۰ دلار، در فصل چهارم را برابر با ۱۷۰۰ دلار و در فصل دوم سال ۲۰۲۱ را برابر با ۱۸۰۰  دلار پیش بینی کرده بود. درآن زمان این امی وجود داشت که  دنیا تا پایان نیمه اول سال ۲۰۲۰ از شر ویروس کرونا خلاص شود و به زندگی عادی باز گردد. اما با توجه به تداوم بحران و نبود دیدی صحبح در مورد زمان پایان بحران، پیش بینی ها تغییر کرد.

قیمت طلا رشد می کند
آمارهای ارایه شده توسط گلدمن ساکس نشان می دهد در شش ماه اول سال جاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۱۵ درصد رشد کرده است و هم اکنون در مرز ۱۷۷۰ دلار امریکا قرار دارد و حال  سوال اصلی این است که در ادامه سال وضعیت بازار چگونه خواهد بود؟ آیا نرخ رشد قیمت طلا در نیمه دوم امسال مشابه نیمه اول سال خواهد بود؟

گلدمن ساکس در گزارش خود نوشت: «بازار  طلا مانند بازارهای دیگر با نگرانی های زیادی روبرو است ولی تفاوت بازار طلا با دیگر بازارها، نگاه سرمایه ای به آن است. در شرایطی که بحران در اقتصاد وجود دارد و بازارهای دیگر به دلیل همین بحران و افت تقاضا با کاهش ارزش روبرو می شوند، بازار طلا رونق می گیرد زیرا دیگر مصرف نیست که در بازار اهمیت دارد بلکه قدرت حفظ ارزش پول طلا و ارزش ذاتی آن است که باعث افزایش ارزش آن می شود.»

این مرکز مطالعاتی در مورد بخش مصرفی بازار طلا نوشت: «مصرف در بازار طلا کمتر شده است. بزرگترین مصرف کنندگان طلا در دنیا کشورهای چین و هند هستند که استفاده از جواهرات و مصنوعات طلا در این کشورها جنبه فرهنگی دارد. ولی بررسی ها نشان داده است که در شش ماه اول امسال تقاضا در این دو کشور بالغ بر ۸۶ درصد تنزل یافته است و این به معنای بحرانی بزرگ در یک بازار مصرفی است ولی در سال جاری طلا دیگر یک کالای مصرفی نیست که نگرانی در مورد میزان عرضه و تقاضای آن وجود داشته باشد بلکه منبعی برای حفظ ارزش است و منبع ثروت است.»

نرخ رشد در نیمه دوم کمتر از نیمه اول است
گلدمن ساکس  اخیرا پیش بینی تازه ای در مورد قیمت طلا در بازه های سه ماهه، شش ماهه و یک ساله پیش رو انجام داده است و بر طبق این گزارش در سه ماه آینده هر اونس طلا در دنیا با قیمت ۱۸۰۰ دلار مبادله خواهد شد و در شش ماه آینده ما شاهد رسیدن قیمت طلا به ۱۹۰۰ دلار خواهیم بود. این مرکز مطالعاتی و اقتصادی پیش بینی کرد تا یک سال آینده هر اونس طلا در بازار جهانی با قیمت ۲۰۰۰ دلار مبادله می شود که نشان از رشد کمتر از ۸ درصد است. این پیش بینی از جنبه دیگری هم اهمیت دارد و تایید می کند که گلدمن ساکس انتظار بازگشت رشد به اقتصاد دنیا تا یک سال آینده را ندارد.

کوین کایل تحلیل گر بازار طلا  در موسسه گلدمن ساکس در مصاحبه ای با وب سایت گلدنیوز در مورد این پیش بینی گفت: «نگرانی در مورد احتمال بروز موج دوم بیماری کرونا در دنیا یا تعطیلی دوباره فعالیتهای اقتصادی باعث خواهد شد که قیمت طلادر بازار رشد کند. سازمانهای جهانی پیش بینی می کنند در سال جاری ما رکود اقتصادی را تجربه کنیم و روند احیای اقتصاد دنیا در سال بعد هم کند باشد. از طرف دیگر بحران کرونا به اقتصاد امریکا هم آسیب وارد  کرده است و بازار دلار هم با افت ارزش روبرو شد. در این شرایط طلا همچنان به عنوان بازاری ایمن برای سرمایه گذاری مطرح است و می تواند رشد ارزش را تجربه کند.»

وی ادامه داد: «با وجود اینکه می توان با اطمینان گفت که قیمت طلا در نیمه دوم سال رشد می کند ولی بدون شک نرخ افزایش ارزش آن نسبت به نیمه اول کمتر خواهد بود. از طرف دیگر اگر پیش بینی ها در مورد کشف واکسن در پاییز سال جاری صحیح باشد و ما بتوانیم تا پایان سال از این دارو استفاده  کنیم، شرایط بازار طلا تغییر خواهد کرد.»

کد خبر: ۲۷٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha