۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
پنبه، بی صاحب است | سازمان پنبه به اندازه یک وزارتخانه قدرت داشت 
تاجر و پیشکسوت صنعت پنبه: 

پنبه، بی صاحب است | سازمان پنبه به اندازه یک وزارتخانه قدرت داشت 

گرگان- هاشمی، تاجر و پیشکسوت صنعت پنبه گفت: در گذشته سازمان پنبه به اندازه یک وزارتخانه قدرت و اهمیت داشت اما در حال حاضر این محصول تقریبا بی صاحب است.

سید محی الدین هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در گذشته سازمان پنبه با برخی کشاورزان آگاه تر قرارداد کشت پنبه بذری منعقد و در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت نظارت می کرد.

تاجر و پیشکسوت صنعت پنبه افزود: طبق آنچه توسط بزرگان این صنعت عنوان می شود، پنبه های بذری در زمان برداشت برای جلوگیری از مخلوط شدن با سایر محصولات و جلوگیری از تداخل ژن با نگهبان به سمت کارخانه های خاص و معین منتقل می شدند.

به اعتقاد وی، بی صاحب بودن پنبه باعث شد که این محصول از بین برود.

وی ادامه داد: در گذشته سازمان پنبه با محوریت گرگان فعالیت می کرد و از نظر چارت تشکیلاتی به اندازه یک وزارتخانه دارای قدرت و اهمیت بود اما جایگاه کنونی آن به دفتر پنبه نزول پیدا کرده است.

هاشمی گفت: در برهه ای، کارخانه های مصادره ای به مدیران دولتی سپرده شد و رقم های ارزشمند این محصول به تدریج از بین رفت زیرا این افراد، دلسوز صنعت پنبه نبوده و صرفا به دنبال رکورد زدن بودند.

وی بیان کرد: در سالیان گذشته در شهر بندر ترکمن ۱۲ هزار هکتار پنبه کاری وجود داشت اما امسال در سراسر استان ۱۲ هزار هکتار زیر کشت این محصول نرفت.

هاشمی خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان، آماری از مساحت کشت قراردادی پنبه اعلام می کنند اما در واقیعت ممکن است سطح سبز پنبه بسیار کمتر از مساحت اعلامی باشد زیرا پنبه گیاهی است که به سختی سبز می شود و ممکن است سبز شدن آن با چند باره کاری اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۲۷۰٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha