۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۰
بورس در دنده معکوس؛ بازار سرمایه با افزایش نرخ دلار هم شتاب نگرفت!
بازار گزارش می دهد؛

بورس در دنده معکوس؛ بازار سرمایه با افزایش نرخ دلار هم شتاب نگرفت!

درحالی افت بورس ادامه دارد که بسیاری از کارشناسان تصور می کردند که با رشد دلار روند صعودی شاخص کلید می خورد اما این اتفاق نیفتاد و حالا سناریو تجدید ارزیابی هم به مفهوم پیچیده برای بورس تبدیل شده است.

بازار؛ گروه بورس: در هفته اخیر خبرهای ویژه از صنایع پیشرو نظیر پالایش، خودرو در مسیر بازار بسیار تاثیر گذار بود و البته از دید بسیاری حرکت دلار به سمت ۵۵ هزار تومان عاملی برای جهش و حرکت بازار خواهد بود. اما این اتفاق تاکنون نیفتاده و این نخستین باری است که با رشد دلار و تورم بازار سرمایه همچنان افت می کند.
به نظر در هفته پی شرو این دو عامل را همراه بازار داریم، یعنی هم تحولات دلار کم و بیش در جریان است و هم گزارش های خودرویی و پالایشی. اما این هفته معتقدیم دو عامل دیگر هم به کمک این دو خواهد آمد و باعث خواهد شد فضای بازار کمی تغییر کند؛ اولین آن زمزمه‌ها و اخبار از تجدید و تغییر برخی استراتژی‌ها و خبرهاست.

به گفته مهدی سوری بسیاری از شرکت ها در کدال شفاف سازی دادند که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را مورد بررسی قرار می دهند. اما مدتی است که دیگر از تجدید خبری نیست. آیا این محرک اثرش در کوتاه مدت بورس تمام شده و دیگر قرار نیست موجب نوسان شود؟ افت ارزش معاملات خرد نشان می دهد فعلا کسی به این بهانه سهم نمی خرد

طبق برخی شنیده‌های موثق موضوع تجدید به موضوع جدی‌تری در مقامات بالا دست تبدیل شده و به نظر اقدامات و رویدادهای ویژه‌ای طی هفته‌های آتی رخ خواهد داد که می‌تواند به طور کلی فضای عملیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها را مورد تغییر قرار دهد. اتفاقی که به زودی رگه‌هایی از خبرهای این ماجرا را خواهیم دید که می‌تواند موتور محرک و انگیزه قوی برای رشد خیلی از نماد ها در بازار شود.

مهدی سوری، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه هلدینگ ها و بانک های بزرگ از جمله شرکت‌ هایی هستند که برنامه ی تجدید ارزیابی را پیگیری کنند، گفت: بسیاری از شرکت ها در کدال شفاف سازی دادند که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را مورد بررسی قرار می دهند. اما مدتی است که دیگر از تجدید خبری نیست. آیا این محرک اثرش در کوتاه مدت بورس تمام شده و دیگر قرار نیست موجب نوسان شود؟ افت ارزش معاملات خرد نشان می دهد فعلا کسی به این بهانه سهم نمی خرد. اگر در یک هفته ی آینده وضعیت رکودی در بازار ادامه پیدا کند، می توان انتظار داشت مجددا برای مدتی بورس در رکود بیشتر فرو رود.

این کارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال که آیا تجدید ارزیابی موج جدیدی از تورم را به دنبال خواهد داشت؟ افزود: دلیل تورم چاپ پول توسط دولت است حالا اگر دولت بخواهد پول چاپ کند اما جلوی قیمتها را بگیرد فقط تورم را به تعویق می‌اندازد یا تورم را به بخش دیگری منتقل می‌کند دلیلی دارد که قیمت ملک و ماشین در ایران چند برابر دیگر کشورهاست. شفاف بودن صورت‌های مالی و نشان دادن ضرر بهتر از آن است که با دستکاری صورت‌های مالی قیمت‌گذاری را توجیه کنیم.

او ادامه داد: با تجدید ارزیابی منابع جدیدی وارد شرکت‌ها نمی‌ شود پس این کار چه منفعتی دارد. کارکرد تجدید ارزیابی ورود نقدینگی به شرکت نیست شاید تجدید را با افزایش سرمایه آورده و سود انباشته مقایسه می‌کنند. کارکرد اصلی تجدید، شفافیت و ارایه درست صورت‌های مالی، کمک به نوسازی صنایع و حفظ تداوم فعالیت شرکت‌هاست.

سوری گفت: دستاورد تجدید برای سهامداران خرد چیست چون بیشتر بحث حفظ تولید ملی مطرح بوده است. صاحب این تولید ملی سهامداران و مردم هستند. هدف اصلی تجدید شفافیت اطلاعات هست که در دسترس سهامدار خرد نیست وگرنه مدیران که اطلاعاتی درست‌ تری از شرکتها در دست دارند. با شفافیت، سو استفاده افراد خاص از اطلاعات نهایی کاهش و ریسک سرمایه‌گذاری افراد خرد کاهش پیدا می‌کند.

او با تاکید بر اینکه در صورت‌ های مالی فعلی عدد سود، نرخ بازده و حاشیه سود غیرواقعی است گفت: این اعداد نادرست مبنای سیاست‌ گذار برای تعیین قیمت محصولات، هزینه خوراک، هزینه انرژی، هزینه مالیات می سود. یعنی با اتکا به سود غیرواقعی، بخشی از سود واقعی از دل شرکت‌ ها خارج می‌شود.

ابهام ارزندگی شرکت‌ها از گزارشات

عامل دومی که در مسیر فعلی بازار می‌تواند اثرات مهمی را رقم بزند عامل گزارش‌های میان دوره‌ای شرکت‌ها در کدال است. اگر شرکت‌ها در گزارش‌های میان دوره‌ای با بازی بهای تمام شده حاشیه سودها را کم کنند این موضوع در این برهه حساس وزنه منفی سنگینی به پای بازار می‌شود که حتی تحولات تجدید هم نمی‌تواند او را به حرکت درآورد چرا که بازی در زمین فضای بنیادی و ارزندگی شرکت‌ها از گزارشات و جریان سودسازی آغاز می‌شود نه از تجدید. پس آن روی سکه را هم باید در نظر گرفت که هرگونه تغییر انتظار و انتشار گزارش‌های ضعیف می‌تواند بازار را به چالش بکشد.

اثرگذاری لحظه‌ای بیشتری در انتشار گزارش ها در بازار وجود دارد که در این شرایط باعث بروز خوش‌بینی‌ها و حرکت‌های موقتی در برخی نمادها می‌شود. به طوری که انتشار یک گزارش خوب در شرکت‌ها ممکن است ۲ الی نهایت ۳ روز وضعیت خوبی را رقم زده و می‌تواند اثرگذاری خوب و مثبتی را در بازار به وجود آورد

گزارش‌ها می‌تواند اثرات چندگانه‌ای در بازار داشته باشد اولین و مهم‌ترین اثر آن این است که زمین ارزندگی بازار را جذاب‌تر کرده به نوعی کف قیمت بسیاری از سهم‌ها را بسته و پی به ایی بازار را بار دیگر کاهش دهند که این رویداد بسیار مهمی برای بازار است و ریسک بازار را کاهش داده و فضای ارزندگی آن را دوباره به چشم سرمایه‌گذاران برجسته می‌سازد.

اما اثرگذاری لحظه‌ای در انتشار گزارش ها بیشتری در بازار وجود دارد که در این شرایط باعث بروز خوش‌بینی‌ها و حرکت‌های موقتی در برخی نمادها می‌شود. به طوری که انتشار یک گزارش خوب در شرکت‌ها ممکن است ۲ الی نهایت ۳ روز وضعیت خوبی را رقم زده و می‌تواند اثرگذاری خوب و مثبتی را در بازار به وجود آورد و قطعاً تعدد این گزارش‌ها قابلیت حرکت قوی‌تر بازار را نیز دارد که این هفته و اوایل هفته بعد این اثرگذاری را در چهره بازار بیشتر خواهیم دید.

بنابراین در شرایط کنونی وضعیت غیر قابل پیش بینی شده است، زیرا درحالی افت بورس ادامه دارد که بسیاری از کارشناسان تصور می کردند که با رشد دلار روند صعودی شاخص کلید می خورد اما این اتفاق نیفتاد و حالا سناریو تجدید ارزیابی هم به معنای پیچیده برای بورس تبدیل شده است.

کد خبر: ۲۶۹٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      فرق این دولت با دولت قبل چیست؟ چرا دولت رئیسی وامثال تنهایی که موقع انتخابات زبانشان با بودکارن‌آمدندفقط من من بود
    • امیر آشفته IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      جناب شهری نظر مي‌رسد بازار سرمايه اين روزها رها شده و هيچ متولي هم ندارد اصلا و ابدا درست نیست بلکه کلا از نظر آقایان و مسئولین و مدیران گویی از ابتدا چیزی به نام بورس وجود نداشته و ندارد. آقایان با آن دعوت های سرتاسر امید فقط و فقط دست در جیب سهامداران کردند