۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
تصویب پیش‌نویس قانون مصادره دارایی‌های روسیه از سوی کمیته سنای آمریکا

تصویب پیش‌نویس قانون مصادره دارایی‌های روسیه از سوی کمیته سنای آمریکا

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیش نویس قانون مصادره دارایی‌های فدراسیون روسیه به نفع اوکراین را تصویب کرد.

به گزارش بازار، پیش‌نویس قانون بی‌سابقه «بازسازی شکوفایی و فرصت اقتصادی (REPO) برای ملت اوکراینی» با ۲۰ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف از سوی کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده به تصویب رسید.

این پیش‌نویس در صورت تصویب از سوی مجلس سنا، کنگره و با امضای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تبدیل به قانونی خواهد شد که برای اولین بار راه را برای توقیف دارایی‌های بانک مرکزی کشوری که ایالات متحده با آن در صلح به سر می‌برد، هموار خواهد کرد.

کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا نیز لایحه مشابهی را با حمایت گسترده نمایندگان از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به تصویب رسانده است.

سناتور بن کاردین رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی با اظهار خوشبینی نسبت به تصویب این لایحه در مجلس سنای آمریکا، خاطرنشان کرد: این طرح از حمایت گسترده نمایندگان سنا و کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و همچنین جو بایدن برخوردار است.

وی در سخنانی قبل از رأی‌گیری اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره این لایحه، تاکید کرد: روسیه در آستانه تسخیر اوکراین و پیروزی در جنگ است و اگر ما کمک‌ها و تسلیحات مورد نیاز اوکراینی‌ها را به دست آنها نرسانیم، شکی نیست که مسکو تنها به این کشور بسنده نخواهد کرد.

کاردین اظهار امیدواری کرد که مجلس سنای آمریکا با اکثریت نمایندگان دموکرات و همچنین کنگره ایالات متحده با اکثریت نمایندگان جمهوری‌خواه در هنگام رأی دادن به این لایحه بتوانند موقتاً اختلافات حزبی خود را کنار گذاشته و برای تصویب آن به توافق برسند.

به نوشته رویترز، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ژاپن و کانادا جمعاً حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را در سال ۲۰۲۲ و با آغاز تهاجم روسیه به اوکراین مسدود کردند اما از این ۳۰۰ میلیارد دلار تنها فقط حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار در ایالات متحده است و بیشتر این دارایی‌ها در اروپا و اکثر آنها نیز در سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار یوروکلیر بلژیک نگهداری می‌شوند.

اگر این لایحه در ادامه توسط سنا و مجلس نمایندگان تصویب و توسط بایدن رئیس جمهور آمریکا امضا شود، راه را برای اولین توقیف دارایی بانک مرکزی کشوری که با آن در جنگ نیست، هموار می‌کند.

در صورت تصویب این لایحه، دولت آمریکا خواهد توانست دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای بازسازی ویرانی‌های ناشی از جنگ با روسیه در اختیار اوکراین قرار دهد.

کد خبر: ۲۶۹٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha