۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
انحصار اروپایی ها در ساخت مشعل بویلر شکسته شد
جلوگیری از خروج ۳۰ درصدی ارز با ساخت برنر بویلر

انحصار اروپایی ها در ساخت مشعل بویلر شکسته شد

طراحی، ساخت و تست مشعل‌های هوا و یا برنر بویلر به صورت Low NOx انجام شد، این پروژه با ظرفیت ۳۰ تا ۱۰۰ مگاوات و با سوخت‌های متداول قرار است به تولید انبوه رسیده و در بخش های دیگر صنعت استفاده شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی:برنر بویلرهایی که پیش از این از محل واردات تامین می شدند حالا به همت متخصصان ایرانی داخلی سازی شده اند. داخلی سازی این بویلرها نه تنها باعث صرفه جویی ارزی ۳۰ درصدی شده، بلکه شرایط را برای دریافت خدمات بهتر پس از فروش هم در ایران فراهم کرده است. جدای این گفته می شود که این مشعل ها Low NOx است یعنی آلودگی کمتری تولید می کند و حافظ محیط زیست است.

بر اساس آنچه فردین شهریاری مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا گفته حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد ساخت تجهیزات این مشعل های هوا در داخل و تجربه مهندسین ایرانی صورت می گیرد و این مشعل مربوط به بویلرهایی است که در صنایع پالایشی و پتروشیمی و بعضا نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

انحصاری که شکسته شد

سیدمحمد موسوی معاون وزیر صمت در حاشیه افتتاح برنر بویلر مپنا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز به سمت تولید پکیج های فرایندی رفته ایم و بر اساس قانون حمایت حداکثری از ساخت داخل و محدودیت واردات محصولات مشابه ساخت داخل این مهم بیشتر دنبال می شود.

محصولی که انحصار طراحی و ساخت آن در دست شرکت های آلمانی، فرانسوی و هلندی بود در کشور ما توسط مهندسین و نخبگان ایرانی طراحی، ساخت و رونمایی شد

وی گفت: همچنین شاهد فناوری جدیدی هستیم محصولی که انحصار طراحی و ساخت آن در دست شرکت های آلمانی، فرانسوی و هلندی بود در کشور ما توسط مهندسین و نخبگان ایرانی طراحی، ساخت و رونمایی شد.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت با اشاره به حمایت وزارت صمت از محصولات ساخت داخل، گفت: مهم ترین کار تجمیع سفارشات است. وقتی بر اساس قانون حمایت حداکثری اجازه خرید محصول مشابه داده نشود شرکت های داخلی خریدار محصولات داخلی می شوند و این تجمیع سفارشات بازار خوبی را برای تولیدکننده داخلی ایجاد می کند.

در انتظار برای تولید انبوه

همچنین در این مراسم فردین شهریاری مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنابا اشاره به اهمیت ساخت این مشعل ها در کشور اظهار داشت: با ساخت این بویلرهای صنعتی ۳۰ درصد از ارزبری کشور جلوگیری می شود ضمن اینکه این مدل نسبت به مدل خارجی هم در دنیا ارزان تر است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا درباره مزیت ساخت این مشعل های هوا و یا برنربویلرهای صنعتی گفت: و معمولا هر بویلری که در صنایع استفاده می شود دو تا ۴ مشعل داخل کوره بویلرها مورد استفاده قرار می گیرد و ظرفیت طراحی این مشعل بویلرها ۳۰ تا ۱۰۰ مگاوات است.

وی درباره سوخت مورد نیاز این مشعل ها گفت: فعلا سوخت مورد نیاز آن گاز و گازوئیل است و ظرف چند ماه آینده از سوخت هیدروژنی آن نیز رونمایی خواهد شد.

حدود ۱۰۰ هزار یورو برای تولید زیرساخت ها آن هزینه شده است و درحال حاضر در تولید انبوه این محصول هستیم و ۴ محصول فعلا تولید شده و آماده ارسال به پروژه های مپناست

شهریاری درباره سرمایه گذاری اولیه برای ساخت این محصول در مپنا گفت: حدود ۱۰۰ هزار یورو برای تولید زیرساخت ها آن هزینه شده است و درحال حاضر در تولید انبوه این محصول هستیم و ۴ محصول فعلا تولید شده و آماده ارسال به پروژه های مپناست.

شهریاری به فروش صادراتی آن نیز اشاره کرد و گفت: در ابتدا کار بازاریابی آن هم به طور همزمان صورت گرفته است و با انجام تست موفقیت آمیز آن کار تولید و صادرات آن نیز دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در تلاشیم تا با انجام تحقیق و توسعه گسترده به همراه فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در حوزه ساخت برنر با ظرفیت‌های بالا، برخورداری از سوخت‌های مختلف و همچنین آلایندگی مناسب، جایگاه مناسبی در این زمینه نسبت به رقبای خارجی خود کسب کند.

در مسیر کاهش آلایندگی هوا

گفتنی است طراحی، ساخت و تست مشعل‌های هوا مرحله ای Low NOx انجام شد. در طی این پروژه، دانش طراحی، شبیه سازی، ساخت و تست برنرهای بویلرهای صنعتی با ظرفیت ۳۰ تا ۱۰۰ مگاوات با سوخت‌های متداول کسب و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مشعل‌های Low NOx با مدیریت فرآیند احتراق سوخت و هوا، شرایطی فراهم می کنند که میزان تولید آلاینده‌های آنها کاهش پیدا کند.

در طی این فرآیند رسیدن به پایداری و ابعاد شعله مناسب یک چالش است که نیاز به طراحی مناسب دارد. در این پروژه همچنین پس از طراحی برنر، سایزینگ و محاسبه بخش‌های مختلف سوخت و هوا از شبیه سازی عددی برای صحه گذاری طراحی و محاسبه آلاینده‌ها استفاده شد و در نهایت پس از تست اشتعال و پایداری آن در تست استند مخصوص طراحی شده برای این کار، مورد تایید قرار گرفت.

از آنجاکه برنر یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم‌های احتراقی مانند کوره‌ها و بویلرهای صنعتی و نیروگاهی محسوب شده و قلب تپنده سیستم‌های مذکور بشمار می‌رود و بخشی از عملکرد و آلایندگی سیستم وابسته به عملکرد مناسب برنر است، لذا طراحی برنر مناسب تاثیر بسیار مهم و قابل توجهی بر عملکرد بویلر و کوره خواهد داشت. اغلب سازندگان در بازار جهانی شرکت‌های معتبری از کشورهای فرانسه، آمریکا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و ژاپن هستند

از آنجاکه برنر یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم‌های احتراقی مانند کوره‌ها و بویلرهای صنعتی و نیروگاهی محسوب شده و قلب تپنده سیستم‌های مذکور بشمار می‌رود و بخشی از عملکرد و آلایندگی سیستم وابسته به عملکرد مناسب برنر است، لذا طراحی برنر مناسب تاثیر بسیار مهم و قابل توجهی بر عملکرد بویلر و کوره خواهد داشت. اغلب سازندگان در بازار جهانی شرکت‌های معتبری از کشورهای فرانسه، آمریکا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و ژاپن هستند.

اکنون ایران در تلاش است تا با انجام تحقیق و توسعه گسترده به همراه فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در حوزه ساخت برنر با ظرفیت‌های بالا، برخورداری از سوخت‌های مختلف و همچنین آلایندگی مناسب، جایگاه مناسبی در این زمینه نسبت به رقبای خارجی خود کسب کند.

با توجه به اینکه در شرایط تحریم بسیاری از تولید کنندگان معتبر اروپایی که پیش از این محصولات خود را به ایران عرضه می‌کردند، از همکاری و ارائه خدمات امتناع کردند، لذا بومی سازی و ساخت داخل کردن این محصول با توجه به اهمیت استراتژیک آن و نیز لزوم بهره‌مندی بسیار زیاد آن در بخش‌های مختلف، حیاتی محسوب می‌شود. بومی‌سازی این محصول توسط متخصصان ایران، ۳۰ درصد صرفه جویی ارزی حاصل کرده است.

کد خبر: ۲۶۹٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha