۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
سطح زیر کشت گندم کشور از ۵.۸ میلیون هکتار گذشت| تخفیف ۲۰ درصدی حق بیمه زراعت در طرح کشت قراردادی
مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

سطح زیر کشت گندم کشور از ۵.۸ میلیون هکتار گذشت| تخفیف ۲۰ درصدی حق بیمه زراعت در طرح کشت قراردادی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور از کشت محصول گندم در پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی کشور در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: عملیات کشت این محصول همچنان ادامه دارد.

به گزارش بازار، سهراب سهرابی که به منظور بازدید از مزارع گندم استان اردبیل به این استان سفر کرده است، در گفت و گویی افزود: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت گندم در کشور ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور هدف‌گذاری شده که ۲ میلیون و ۴۵ هزار هکتار آن به صورت آبی و چهار میلیون و ۶۶ هزار هکتار آن نیز به صورت دیم خواهد بود.

وی بیان کرد: برنامه کشور در توسعه کشت غلات، تولید ۱۴ میلیون تن تولید گندم برای سال زراعی جاری پیش‌بینی شده و برای رسیدن به این هدف، کشت قراردادی و طرح جهش تولید در دیمزارها در راس برنامه‌های جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

مجری طرح گندم خاطرنشان کرد: براساس آخرین گزارش دریافتی از استان‌ها، سطح کشت قراردادی از مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گذشته و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کشور اظهار کرد: در این راستا، ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

سهرابی با بیان این که بیمه محصولات کشاورزی با حمایت ۷۰ درصدی پرداخت حق بیمه از سوی دولت و پرداخت ۳۰ درصد بقیه توسط کشاورز انجام می‌شود، به ذکر دو راهکار حمایتی در کشت گندم برای سهم کشاورز پرداخت و گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از راهکارهای حمایتی است که از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان امام و اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی بخشودگی پیش‌بینی شده و دیگری این که تخفیف ۲۰ درصدی حق بیمه زراعت در طرح کشت قراردادی و پرداخت ۸۰ درصد بقیه هنگام فروش محصول به دولت اعمال می‌شود.

وی با اظهار نگرانی از عوارض خشکسالی و افزایش دمای هوا در سال زراعی جاری گفت: امسال هم بارش‌ها کاهش پیدا کرده و هم میانگین دمای هوا افزایش داشته و میانگین میزان افزایش آن در کشور ۲.۵ درجه سانتیگراد نسبت به بلندمدت بوده است.

وی میانگین افزایش دمای هوا در سال زراعی جاری در استان اردبیل را بیش از میانگین کشوری و حدود ۳.۶ درجه سانتیگراد اعلام کرد و افزود: همین دما، شرایط بحرانی خاصی برای مزارع ایجاد کرده و باعث بروز و طغیان برخی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز شده است.

مجری طرح گندم کشور خواستار توجه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و خود زارعان به تغذیه مزارع در وضعیت تنش خشکی شد و بیان کرد: برای مدیریت این شرایط باید بر اساس نظر کارشناسان جهاد کشاورزی کودهای مناسب استفاده شود.

وی با اشاره به افزایش مصرف کودهای شیمیایی و کودهای پتاسه همراه با کود اوره برای مدیریت تنش خشکی اظهار کرد: امیدواریم که با مدیریت مزارع، هدف تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری محقق شود.

سهرابی وضعیت مزارع گندم استان اردبیل را در مقایسه با سال گذشته بهتر ارزیابی کرد و ادامه داد: امید به افزایش تولید محصول در این داریم و در کل کشور نیز مقدمات لازم برای خرید تضمینی محصول انجام شده است.

وی افزود: تهیه و تدارک لازم برای خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی انجام شده و هم در بودجه سالانه و هم در سطح ملی نشست‌ها و دستورالعمل‌های اولیه تهیه و تدارک دیده شده که امیدواریم در آینده با مدیریت مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و اجرای توصیه‌های فنی توسط کشاورزان، شاهد سالی پرخیر و برکت برای کشور باشیم.

کد خبر: ۲۶۹٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha