۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
سیر تا پیاز طرح ملی مسکن خراسان جنوبی؛ نهضت پیشرو در پستوی تسهیلات
بازار گزارش می دهد؛

سیر تا پیاز طرح ملی مسکن خراسان جنوبی؛ نهضت پیشرو در پستوی تسهیلات

بیرجند- طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور استارت خورده و تاکنون پیشروی خوبی داشته اما موضوع مهمی که برای متقاضیان ایجاد مشکل کرده کمبود منابع تسهیلاتی است.

بازار، گروه استان ها: مسکن از نیازهای اساسی هر انسانی بوده و خانه دار شدن جزو دغدغه های اصلی مردم به ویژه جوانان محسوب می شود چون با توجه به افزایش قیمت اجاره بهای منازل این مهم در اولویت برای مردم قرار گرفته است.

یکی از طرح های مهمی که در دولت های مختلف مورد پیگیری و اجرا قرار می گیرد طرح های مسکن می باشد که این مهم در دولت سیزدهم نیز جزو اهم مسائل قرار گرفت و خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در حوزه واگذاری اراضی طرح ملی مسکن در کشور و به تبع در خراسان جنوبی رقم خورده است.

اما با وجود واگذاری های زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی و الحاق اراضی به شهرهایی که مشکل کمبود زمین داشتند بازهم برخی از ساخت و سازها به دلیل ناتوانی مردم در موضوع دریافت تسهیلات به تعویق افتاده است.

ثبت نام ۱۱۵ هزار نفر برای طرح ملی مسکن

میر محمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: بر اساس برنامه هایی که در ساخت ۴ میلیون مسکن طرح نهضت ملی مسکن در کشور وجود دارد، سهم استان ۴۰ هزار واحد بوده که از این میزان ۱۸ هزار واحد روستایی و ۲۲ هزار و ۴۴۹ واحد شهری است.

وی گفت: در مورد مسکن شهری در استان در حوزه اجرایی این طرح تاکنون ۱۱۵ هزار نفر در سامانه نهضت ملی ثبت نام کرده که از این تعداد حدود ۳۹ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و چهار استعلام مورد نیاز و شرایط احراز را داشته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: آنهایی که در استان به عنوان متقاضی مؤثر در سامانه ثبت نام کرده اند و مدارک خود را تحویل داده اند حدود ۲۲ هزار نفر هستند که برای همه آنها زمین مورد نیاز تأمین و تخصیص داده شده است.

مودی اضافه کرد: برای ۳۹ هزار نفر که واجد شرایط در استان شناخته شده اند در سامانه، زمین مورد نیاز پیش بینی شده که به محض اینکه آنها نیز مدارک خود را در سامانه تکمیل کنند بلافاصله زمین مورد نیاز را به همه این افراد تخصیص خواهیم داد و از این نظر خراسان جنوبی جزو استان هایی بوده که پیشرو در کشور می باشد و مشکلی در این امر نداریم.

وی ادامه داد: علی الخصوص در بیرجند زمین مورد نیاز هم برای بحث جوانی جمعیت و هم برای طرح نهضت ملی تأمین شده است.

سیر تا پیاز طرح ملی مسکن خراسان جنوبی|نهضتی پیشرو اما در تگنای تسهیلات

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادآور شد: در بیرجند در حال طرح تفکیکی اراضی مصوب و در حال حاضر تهیه طرح آماده سازی صورت می گیرد که به مرور به همه متقاضیان زمین واگذار خواهد شد.

مودی با اشاره به اینکه خوشبختانه حدود ۲۷۰ هکتار از اراضی مورد نیاز برای طرح جوانی جمعیت به شهر الحاق شده و طرح تفکیکی آن تصویب و الان در حال تهیه طرح آماده سازی هستیم، گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است تا پایان امسال در مرکز استان قرعه کشی های برای بحث جوانی جمعیت و واگذاری ها انجام شود.

وی با بیان اینکه برای تأمین زمین در بیرجند پیگیری های زیادی صورت گرفته و همه دستگاه ها ویژه معاونت عمرانی استانداری و دستگاه های خدمات رسان و منابع طبیعی استان در این مسئله با اداره کل راه و شهرسازی استان مشارکت داشته اند، ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته زمین مورد نیاز تهیه شده و تا پایان سال به همه متقاضیان تحویل می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون در همه شهرهای استان به جز بیرجند زمین ویلایی برای طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن تأمین شده است، یادآور شد: در بیرجند مشکل تأمین زمین با توجه به حجم جمعیت ثبت نام شدگان و تأمین زمین به صورت ویلایی مشکل بود و همچنین در بیرجند با همکاری بنیاد مسکن و معاونت هماهنگی امور عمرانی در روستاهای حریم شهر توانستیم زمین ویلایی تأمین کرده و در این روستاها به زودی زمین ویلایی می توانیم به متقاضیان واگذار کنیم.

مودی: اگر فردی مسر باشد که زمین ویلایی تحویل بگیرد باید ما به تفاوت قیمت زمین را تا سقفی که قانون جوانی جمعیت تعیین کرده پرداخت کند.

مودی ادامه داد: هر چند در مصوبات قبلی شورای ملی مسکن در شهرهای همجوار بیرجند نیز می توانیم زمین ویلایی به متقاضیان تحویل دهیم.

وی گفت: در بحث قانون جوانی جمعیت قیمت زمین محدودیت دارد و با توجه به بالا بودن قیمت زمین در شهر بیرجند نمی توانیم برای هر متقاضی یک زمین واگذار کنیم قاعدتاً این زمین را حداکثر به دو نفر خواهیم داد ولی اگر فردی مسر باشد که زمین ویلایی تحویل بگیرد باید ما به تفاوت قیمت زمین را تا سقفی که قانون جوانی جمعیت تعیین کرده پرداخت کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان داشت: اصرار ما بر این نبوده که هزینه ای به خانواده ها تحمیل شود بنابراین پیشنهاد می شود اگر فردی زمین ویلایی می خواهد در روستاهای اطراف زمین تحویل بگیرد.

احتمال بهره برداری از ۱۳۰۰ واحد مسکونی در دهه فجر

مودی با بیان اینکه تقریباً آنچه از واحدهایی که به نازک کاری رسیده و احتمالاً تا دهه فجر در استان به بهره برداری خواهد رسید بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ واحد است، اضافه کرد: این واحدها بیرجند را هم شامل خواهد شد و عمدتاً در سایت ۲۷ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن خواهد بود.

وی افزود: در این سایت زمین ها به گروه های ۵ نفره واگذار شده که پیشرفت خوبی دارند هر چند انبوه سازان نیز پیشرفت فیزیکی به نسبت خوبی داشته و از مجموعه ۲ هزار و ۷۲ واحدی که انبوه سازان در مرکز استان در دست اقدام دارند و از ابتدای امسال کارشان را شروع کرده اند حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد در مرحله سفت کاری و سقف و اسکلت قرار دارد و پیش بینی می شود در مردادماه سال آینده اکثر این واحدها به متقاضیان تحویل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بحث ساخت و سازها در دو بخش دولتی و خصوصی انجام می شود، بیان داشت: در بخش دولتی در مصوبات شورای فنی استان تأکید بر استفاده از مصالح بومی شده است و در بخش خصوصی نیز عمدتاً در طرح نهضت ملی به خود مردم واگذار شده و در همه شهرهای استان زمین ویلایی تأمین و به خود مردم تحویل شده و خودشان می سازند و در بیرجند نیز تنها ۲ هزار واحد به انبوه سازان برای ساخت واگذار شده بنابراین دو فاکتور کیفیت و قیمت در استفاده از مصالح ساختمانی مهم بوده هر چند تأکید ما بر استفاده از صنایع بومی استان است.

سیر تا پیاز طرح ملی مسکن خراسان جنوبی|نهضتی پیشرو اما در تگنای تسهیلات

کمبود منابع بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات

مودی در رابطه با مشکل و دغدغه مردم در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن که بحث تسهیلات بوده گفت: بحث تسهیلات ابتدا به دو شکل در شورای مسکن استان پیگیری شد و بعد آن این مشکل به سمت شورای عالی مسکن مخابره گردید و مصوباتی را در این شورا گرفته ایم یکی بحث افزایش تسهیلات بوده که از ۳۵۰ به ۵۵۰ میلیون تومان می باشد که به نوعی کمک به آورده مردم و تسریع در ساخت و سازهای نهضت ملی کند و این اتفاق افتاد و تسهیلات افزایش یافت.

وی تصریح کرد: تا ابتدای امسال بانک مسکن به نسبت همکاری خوبی را در این زمینه داشت و تمام متقاضیانی که داشته ایم را پوشش داد و قرارداد تسهیلات را منعقد کرد ولی از ابتدای امسال تقریباً بانک مسکن با توجه به کمبود منابعی که با آن مواجه شد اعلام کرد که نمی تواند در این امر همکاری مانند گذشته داشته باشد و ظرفیت قراردادهای جدیدی را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: بلافاصله مذاکره با دیگر بانک هایی که می توانستند همکاری نمایند صورت گرفت و پیگیری ها در سطح شورای عالی مسکن انجام شد و در استان نیز جلسات متعددی در شورای مسکن با بانک برگزار گردید و خوشبختانه تاکنون چهار بانک دیگر به این مجموعه اضافه شده و اعلام آمادگی کرده اند که در طرح نهضت ملی همکاری نمایند که شامل بانک ملی، ملت، صادرات و تجارت می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: این بانک ها چون بانک های تخصصی در زمینه مسکن نیستند باید یک سری تمهیدات و مذاکراتی در این امر با آنها انجام می شد که مدیریت آن به بانک ملی سپرده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی: از ابتدای امسال تقریباً بانک مسکن با توجه به کمبود منابعی که با آن مواجه شد اعلام کرد که نمی تواند در این امر همکاری مانند گذشته داشته باشد و ظرفیت قراردادهای جدیدی را نخواهد داشت.

مودی گفت: با توجه به ظرفیتی که بانک های استان به لحاظ نیرو و منابع داشته اند و همچنین شعبی که در شهرستان ها بوده متقاضیان به بانک ملی اعلام و توزیع سهمیه متقاضیان به بانک ها انجام و در حال حاضر همه متقاضیان در بین بانک ها به نسبت منابع، تجهیزات و نیرویی که بانک ها در شهرستان ها داشته اند توزیع شده اند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد در این بخش اعلام مشکل نشده و چون این بانک ها در این عرصه تازه ورود پیدا کرده اند کندتر پیش می روند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: تاکنون ۶۰۰ متقاضی در سطح استان برای دریافت تسهیلات مسکن با بانک ها قرارداد منعقد کرده اند.

مشکل خدمات زیر بنایی

مودی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی که در سایت های مسکن ملی وجود دارد مربوط به بحث خدمات زیربنایی است، تصریح کرد: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در چند سال گذشته زمین هایی که به مجموعه شهرهای استان واگذار شده ۱۲ هکتار بوده و در حال حاضر ۵ هزار هکتار به شهرهای استان الحاق می شود که این اراضی خود نیازمند خدمات زیربنایی بوده بنابراین فشار بالایی را به دستگاه های خدمات رسان می آورد.

وی ادامه داد: در استان دستگاه های خدمات رسان ورودی خوبی در این مسئله داشته اند و تقریبا ۱۶ سایت مسکن در طرح نهضت ملی خدمات آب، برق و گاز ایجاد شده و به مابقی نیز در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان در حوزه آب و برق خدمات برای این طرح در استان لازم بوده و دستگاه های خدمات رسان و دولت سعی دارد تا این اعتبارات را تزریق کنند.

هزینه کرد ۲۰ میلیاردی برای تامین زیرساخت های برق

دادگر، مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارداشت: پروژه عظیم نهضت ملی مسکن یکی از پروژه های مهم دولت سیزدهم بوده و شرکت توزیع برق خراسان جنوبی به عنوان یکی از دستگاه های خدمت رسان که وظیفه زیرساخت برق نهضت ملی را به عهده دارد هم اکنون از بدو آغاز این پروژه اقدامات خوب و اثرگذاری را در کلیه سایت های نهضت ملی مسکن در سطح استان خراسان جنوبی انجام داده است.

وی گفت: در مورد سایت ۲۷ هکتاری نهضت ملی مسکن شهر بیرجند در این سایت شرکت توزیع برق استان با اقدامات جهادی که انجام داده تمام شبکه فشار متوسط مورد نیاز آن که بالغ بر چهار کیلومتر بوده و حدوداً تمامی پست های توزیع هوایی که برای این سایت مورد نیاز بوده به تعداد ۱۷ دستگاه و قریب به یک سوم شبکه فشار ضعیف مورد نیاز برای تأمین برق و روشنایی معابر را انجام داده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی اضافه کرد: شبکه روشنایی معابر و فشار ضعیف توأمان در معابر اصلی و معابری که بازگشایی شده بودند در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند انجام شده است.

دادگر گفت: تاکنون در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت های برق هزینه شده است.

سیر تا پیاز طرح ملی مسکن خراسان جنوبی|نهضتی پیشرو اما در تگنای تسهیلات

وی یادآور شد: پیش بینی می شود بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان دیگر برای معابری که هنوز بازگشایی نشده باشند در راستای شبکه های فشار ضعیف در این سایت نیاز باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی اضافه کرد: بحث بازگشایی معابر از دید این شرکت مشتمل بر این بوده که برخی از معابری که الان قصد اجرای شبکه در آنها وجود دارد عملیات ساختمانی در دست اقدام بوده که اعم از داربست هایی که برای نما ایجاد شده و مزاحمت برای ایجاد شبکه دارد و یا مصالح و نخاله های ساختمانی که تخلیه شده و مانع از اجرای شبکه می شود.

دادگر بیان داشت: امیداست اقدامات برای این سایت تعیین و با تأمین منابعی که از محل منابع استانی و کمک هایی که برای این قضیه پیگیری خواهیم کرد داشته باشیم کل معابر سایت را تکمیل و روشن کنیم.

وی متذکر شد: تاکنون بخشی از عملیات ساختمانی که سال گذشته انجام شد کمک قابل توجهی به رونق ساخت و ساز و فعالیت های پروژه های ساختمانی در این سایت داشته است.

اجرای ۱۷ پروژه زیرساخت آبرسانی مسکن ملی در سطح استان

مهدی دوستی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهارداشت: ۲.۵ کیلومتر شبکه فاضلاب برای سایت های طرح نهضت مسکن ملی در بیرجند اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه شبکه آبرسانی برای این سایت ها نیز در مرکز استان تقریباً ۱۸ کیلومتر اجرا شده است، گفت: اولویت شرکت آب و فاضلاب استان برای شهر بیرجند ایجاد زیرساخت آبرسانی در دو سایت نهضت ملی مسکن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: این آمادگی وجود دارد که متناسب با سایت هایی که آماده سازی در سطح استان شوند عملیات اجرایی آبرسانی آن آغاز شود.

دوستی از آغاز فعالیت اجرای ۱۷ پروژه زیرساخت آبرسانی مسکن ملی در سطح استان خبر داد و افزود: برای تأمین آب مورد نیاز این سایت ها در حال حاضر از ظرفیت منابع فعلی استفاده می شود ولی مسلماً نیاز به تأمین منابع آبی جدید و همچنین خطوط انتقال و افزایش ظرفیت مخازن است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر۲۶ مخزن آبرسانی در استان در دست احداث است، یادآور شد: طی ۱۵ تا ۲۰ ماه آینده این پروژه ها به بهره برداری می رسد و افرادی که در سایت ها مستقر هستند خواهند تواسنت با تأمین آب پایدار و تأمین فشار مناسب از خدمات استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر در ۱۶ شهر عملیات احداث مخازن برای تأمین فشار بر ذخیره سازی آب مورد نیاز سایت ها انجام شده و پیشرفت فیزیکی پروژه های ذخیره سازی منابع بالغ بر ۵۵ درصد است.

وی اعتباری که به استان برای بخش زیرساخت های آبرسانی مسکن ملی تخصیص داده شده را بالغ بر ۱۷۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه دانست و افزود: به همین میزان اعتبار نیز از محل اعتبارات وزارت نیرو اختصاص داده شده که منجر به ۱۷ پروژه مسکن ملی و ۱۱ پروژه احداث مخزن شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان داشت: براساس تعهد شرکت امیدواریم تا دهه مبارک فجر سال جاری در دو سایت ۴۵۰ هکتاری و سایت ۲۷ هکتار بیرجند پروژه های آبرسانی به بهره برداری برسد.

در حالی که تحقق وعده دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال برای خانه‌دار شدن مردم، نیازمند انجام تکالیف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات است، این موضوع در استان خراسان جنوبی از ابتدای امسال با مشکلاتی مواجه شده است که باید پیگیری و نظارت جدی برای آن صورت گیرد تا شتاب صورت گرفته در اجرای این طرح با ترمز تسهیلات گرفته نشود.

کد خبر: ۲۶۹٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha