۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
امیر عبداللهیان به مصر سفر می کند
رسانه عربی:

امیر عبداللهیان به مصر سفر می کند

پایگاه خبری عربی ۲۱ گزارش داد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گامی که پیش بینی می شود روابط ایران و مصر را تقویت کند، طی روزهای آینده به قاهره سفر می کند.

به گزارش بازار، سفر عبداللهیان در برهه ای مهم و حساس با توجه به تحولات منطقه صورت می گیرد و این سفر نگرانی محافل رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» در گزارشی ب عنوان «هشدار... مصر و ایران در سایه جنگ غزه به یکدیگر نزدیک می شوند»، این نگرانی را ابراز داشت.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، مذاکرات فشرده ای بین قاهره و مقامات ارشد جنبش انصار الله یمن و ایران در روزهای اخیر درباره تحولات در دریای سرخ انجام شده است،

این روزنامه صهیونیستی افزود: آنچه در منطقه رخ می دهد، روابط مصر و ایران را به دلیل منافع مشترک دو کشور و به دلیل اینکه ایران بازیگری اصلی در منطقه به حساب می آید، تقویت می‌کند.

به نوشته این روزنامه، با تنش هایی که بین مصر، آمریکا و رژیم اسرائیل، ایجاد شده است، انتظار می رود روابط مصر با ایران بیش از پیش تقویت شود.

قرار داد "کمپ دیوید" (۱۹۷۹) میان رژیم صهیونیستی و مصر را باید اساس اختلافات تهران - قاهره و قطع رابطه میان دو طرف دانست، هرچند مسایل دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.

احمدی‌نژادی رییس جمهور سابق ایران بعد از انقلاب مصر، به این کشور سفر کرد، ولی این سفر هیچ گشایشی برای ترمیم روابط سیاسی ایران و مصر ایجاد نکرد. در دوره روحانی نیز حرکت خاصی برای بهبود روابط تهران - قاهره صورت نگرفت. تا اینکه در دولت رئیسی گره کور روابط ایران و مصر در حال باز شدن است. پس از برقراری مجدد روابط تهران - ریاض، برقراری رابطه میان تهران - قاهره نیز روی ریل رفع اختلافات افتاده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و هیات همراه که خرداد ماه گذشته به تهران سفر کرده بود، با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

کد خبر: ۲۶۹٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha