۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
انتقاد از روش های نامناسب بازگشت ارز حاصل از صادرات| سود صادرکنندگان به شدت کاهش می یابد
مدیرکل دفتر خدمات مالی و ارزی توسعه تجارت ایران:

انتقاد از روش های نامناسب بازگشت ارز حاصل از صادرات| سود صادرکنندگان به شدت کاهش می یابد

کرمان- مدیرکل دفتر خدمات مالی و ارزی توسعه تجارت با انتقاد از روش های نامناسب بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: سود صادرکنندگان در زمان بازگشت ارز از طریق مجاری مورد تایید بانک مرکزی به شدت کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار بازار، ناهید دشتدار صبح یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات کرمان تعداد صادرکنندگان استان کرمان را ۴۰۰ نفر اعلام و بیان کرد: باید مشکلات صادرکنندگان احصا و برای رفع آن ها تلاش شود.

وی با اشاره به رتبه ششم کرمان در زمینه میزان ارز بازگشتی حاصل از صادرات اظهار کرد: تاکنون صادرکنندگان کرمانی ۹۰ درصد در حوزه تولید و ۵۳ درصد در حوزه بازرگانی به تعهدات ارزی خود عمل کرده اند.

مدیرکل دفتر خدمات مالی و ارزی سازمان توسعه تجارت ایران کرمان در مقایسه با سایر استان ها کشور از بیشترین میزان تهاتر برای بازگشت ارز استفاده کرده است، افزود: ۳۵ درصد بازگشت ارز این استان از طریق تهاتر انجام شده است.

دشتدار میزان صادرات استان کرمان از سال ۹۷ تاکنون را هشت میلیارد یورو عنوان کرد و افزود: از شش میلیارد و ۹۰۳ میلیون یورو تعهدات ارزی سررسید شده، ۸۷ درصد (معادل پنج میلیارد و ۹۸۰ میلیون یورو) ارز حاصل از صادرات استان کرمان برگردانده شده است.

صادرات خشکبار کرمان از استان های دیگر

وی با بیان اینکه با توجه به بحث تعهدات ارزی، برخی صادرکنندگان از کارت های دیگری برای صادرات استفاده می کنند، افزود: در برخی موارد دیده شده که صادرات خشکبار کرمان از استان های دیگر انجام می شود.

دشتدار اظهار کرد: چنانچه ارز حاصل از صادرات در حوزه واردات استفاده نشده و از صرافی هایی که مورد تائید بانک مرکزی نیستند، تامین شود؛ در واقع این ارز تامین کننده ارز قاچاق کشور می شود.

باید توجه داشت که کاهش بسیار زیاد سود صادرکنندگان در زمان بازگشت ارز از طریق مجاری مورد تایید بانک مرکزی باعث شده که صادرکنندگان (به جز محصولات معدنی و پتروشیمی) حاضر به استفاده از این روش ها نباشند

وی با انتقاد از روش های نامناسب بازگشت ارز حاصل از صادرات ابراز کرد: باید توجه داشت که کاهش بسیار زیاد سود صادرکنندگان در زمان بازگشت ارز از طریق مجاری مورد تایید بانک مرکزی باعث شده که صادرکنندگان (به جز محصولات معدنی و پتروشیمی) حاضر به استفاده از این روش ها نباشند.

مدیرکل دفتر خدمات مالی و ارزی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ۴۳ درصد ارز برگشتی صادرات استان کرمان از طریق واردات است، افزود: ۹۰ درصد این موارد مربوط به تولیدکنندگان است.

دشتدار با اشاره به افزایش کنترل کارت های یکبار مصرف اظهار کرد: سقف ۵۰۰ هزار دلار صادرات برای هر کارت در نظر گرفته شده است. بر این اساس صادرکنندگان قادر نیستند با استفاده از این کارت ها، محصولات با ارزش بسیار بالا صادر کنند.

خروج برخی صادرکنندگان خرد از چرخه صادرات

به گفته دشتدار برخی صادرکنندگان خرد بازگشت ارزی نداشته اند، او اضافه کرد: از سال ۹۷ بعضی از این افراد از چرخه صادرات خارج شده اند. در واقع امیدی به ایفای تعهدات ارزی مربوط به کارت های اجاره ای نداریم.

وی تسهیلات و مشوق ها را مربوط به افرادی دانست که ۶۰ درصد تعهدات ارزیشان را محقق کرده باشند و عنوان کرد: متاسفانه مواردی وجود داشته که حتی با بازگشت ۱۰۰ درصدی ارز در عمل پولی جا به جا نشده است.

معافیت صادرکنندگان محصولات کشاورزی از ایفای تعهدات ارزی توجیه نداشت و مورد پذیرش قرار نگرفت

مدیرکل دفتر خدمات مالی و ارزی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تاثیرات کشاورزی بر بحران آب گفت: معافیت صادرکنندگان محصولات کشاورزی از ایفای تعهدات ارزی توجیه نداشت و مورد پذیرش قرار نگرفت.

وی اظهار کرد: به پیشنهاد وزیر کشاورزی زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات برای سه محصول سیب زمینی، سیب و پرتقال از چهار ماه به هشت ماه افزایش یافت.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان در ادامه این جلسه اظهار کرد: باید تولید صادرات محور را مد نظر قرار دهیم چرا که می تواند در زمینه رشد تولید و همچنین مهار تورم اثربخش باشد.

سید مهدی طبیب زاده با اشاره به تعریف چندین برنامه در این زمینه، گفت: اجرای برخی برنامه ها با همکاری سازمان های مختلف امکان پذیر می باشد که یکی از آن ها، سازمان توسعه تجارت است.

عدم پاسخگویی سازمان توسعه تجارت از مهرماه تاکنون

طبیب زاده با انتقاد از عدم پاسخگویی سازمان توسعه تجارت از مهرماه تاکنون افزود: بخش خصوصی احتیاجی به دولت ندارد اما که حالا پای کار آمده و قصد کمک دارد همکاری از سوی این مجموعه انجام نمی شود.

وی مباحث مربوط به تعهدات ارزی را مشکل اصلی صادرکنندگان دانست و اظهار کرد: این مساله باعث شده تقریبا فعالان صادرکننده صاحب نام استان کرمان که دچار آسیب شده اند، در میدان صادرات حضور ندارند.

وی آسیب و ضرر سیاست های ارزی اعمال شده از سال ۹۷ تا کنون را بیشتر از منافعش دانست و گفت: شرایط کشور اجازه انتقال ارز حاصل از صادرات را نمی دهد

طبیب زاده با انتقاد از سختگیری ها در بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی گفت: باید این شرایط تسهیل شود چرا که این سختگیری ها باعث حل مشکل نمی شود اما قطعا مشکل صادرات استان جدی تر خواهد شد؛ چرا که امکان بازگشت ارز وجود ندارد.

وی با اشاره به سهم اندک بخش کشاورزی در صادرات کشور اظهار کرد: صادرات سه الی چهار میلیارد دلاری بخش کشاورزی سهم بسیار کوچکی در صادرات ۸۰ میلیارد دلاری کشور دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به عدم پذیرش معافیت پیمان سپاری برای محصولات کشاورزی افزود: حداقل انتظارمان این است که ارز را با نرخ واقعی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی محاسبه کنند.

کد خبر: ۲۶۹٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha