۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
ماموریت صندوق بین‌المللی پول در مصر

ماموریت صندوق بین‌المللی پول در مصر

پوند مصر در برابر دلار به کاهش خود ادامه می‌دهد، زیرا از سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش بازار، معامله گران به الجزیره نت گفتند که علیرغم کاهش اندکی نسبت به سطوح ثبت شده در پنج شنبه گذشته، در میان شایعاتی مبنی بر شناور شدن قریب الوقوع ارز، دلار از ۶۰ پوند گذشت.

به گفته تجار خارج از مصر، دلار در بازار موازی بیش از ۶۰ پوند برای فروش و بالای ۵۹ پوند برای خرید ثبت شد. در حالی که برای معامله گران بازار موازی از داخل کشور، در صورت انجام معامله تا سقف هزار دلار، دلار در محدوده ۶۰ پوند معامله می‌شود.

قیمت رسمی دلار همچنان حدود ۳۱ پوند است. با پیش بینی عرضه جدید ارز مصری به زودی، دولت به آن نیاز دارد تا اولین بررسی برنامه وام با صندوق بین المللی پول به ارزش ۳ میلیارد دلار را تسهیل کند، که مصر از زمان تصویب آن در دسامبر ۲۰۲۲ تنها یک قسط از آن دریافت کرده است.

پس از آنکه مصر از مارس ۲۰۲۲ به دلیل بحران اقتصادی و کمبود شدید نقدینگی دلار در پی جنگ روسیه و اوکراین، ۳ بار ارزش پول محلی خود را کاهش داد، پوند مصر حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

در همین راستا، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول عصر دیروز گفت که ماموریت این صندوق در حال حاضر در قاهره است تا درباره وام از صندوق و برنامه اصلاحات گفت‌وگو کند. وی افزود که بحث در مورد کمک‌های مالی بیشتر برای رهایی مصر از فشارهای مرتبط با جنگ اسرائیل در نوار غزه ادامه دارد.

جولی کوزاک در بیانیه‌ای ایمیلی به رویترز گفت: این ماموریت، به ریاست ایوانا ولادکووا-هولر، بحث‌ها را در مورد بررسی اول و دوم برنامه اصلاحات مصر با حمایت تسهیلات تمدید شده ادامه خواهد داد. ما در پایان این دیدار ادامه خواهیم داد.

وی گفت: جهاد ازعور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، اخیراً در دوره بررسی سالانه دفاتر منطقه‌ای این وزارتخانه از قاهره بازدید کرد و با مقامات مصری و طرف‌های مرتبط در منطقه دیدار کرد.

مصر به شدت تحت تأثیر جنگ اسرائیل در نوار غزه قرار گرفت که به شدت بر رزرو توریست‌ها و واردات گاز طبیعی تأثیر گذاشت و به حملات کشتیرانی در دریای سرخ منجر شد که متعاقباً بر عبور کشتی‌های باری از کانال سوئز تأثیر گذاشت.

هفته گذشته، جولی کوزاک، سخنگوی صندوق بین المللی پول به خبرنگاران گفت که تامین مالی اضافی برای موفقیت برنامه مصر "بسیار مهم" است، اما ارزش و هزینه‌های بالقوه مورد بحث قرار گرفته و نیاز به تشدید سیاست‌های مالی و پولی نیز مورد بحث است.

کد خبر: ۲۶۸٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha