۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
کارنامه بهره‌وری شرکت‌ها منتشر می‌شود| ارتقای بهره‌وری شرط پرداخت پاداش به مدیران است
رئیس سازمان ملی بهره‌وری:

کارنامه بهره‌وری شرکت‌ها منتشر می‌شود| ارتقای بهره‌وری شرط پرداخت پاداش به مدیران است

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به گسترش شبکه ملی بهره‌وری در کشور، گفت: شرکت‌های دولتی در موضوع اتصال پاداش اعضای هیات مدیره با عملکرد بهره‌وری همکاری کردند.

به گزارش بازار، میرسامان پیشوایی اظهار داشت: یکی از اقدامات کلیدی در دولت سیزدهم گسترش چتر تنظیم‌گری سازمان ملی بهره‌وری است. بهره‌وری موضوع مهمی است؛ زیرا رشد اقتصادی در گرو آن است، حتی اگر مطابق سلیقه مدیر خاصی نباشد.

وی افزود: ارتقای بهره‌وری در اسناد بالادستی و سیاست کلان کشور جایگاه مشخصی و برجسته‌ای دارد و در سیاست‌های کلی برنامه هفتم اعلام شده که هدف کلی و اولویت اصلی این برنامه ارتقای بهره‌وری و تحقق رشد اقتصادی مبتنی بر افزایش بهره‌وری است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه کشور در حوزه سیاست‌گذاری مشکلی ندارد، گفت: بیشتر در لایه اجرا مشکل داریم و بر این اساس سازمان بهره‌وری تمام تمرکز خود را بر این قرار داده است که در اجرای سیاست‌ها ایفای نقش کند و این نیازمند چتر تنظیم‌گری است.

وی بیان کرد: سازمان بهره‌وری در چهار حیطه ساز و کار تنظیم‌گری تعریف کرده است؛ نخست تنظیم‌گری اجتماعی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد به این معنی که از سرمایه نخبه کشور برای تنظیم‌گری دستگاه‌های اجرایی استفاده کنیم در این زمینه دو گام برداشته شده است، ایجاد شفافیت و در اختیار قرار دادن اطلاعات برای مردم و نخبگان است و سامانه آینه بهره‌وری ایران (صبا) کلان پروژه در این حوزه است که همه مردم به اطلاعات در خصوص عملکرد دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی دسترسی دارند.

گسترش شبکه ملی بهره‌وری است
پیشوایی ادامه داد: اقدام دوم گسترش شبکه ملی بهره‌وری است و امسال پروژه بین‌المللی استقرار نهاد صدور گواهینامه بین‌المللی متخصصان بهره‌وری را در دستور کار داشتیم که پس از دو سال موفق شدیم این گواهی را از سازمان بهره‌وری آسیایی کسب کنیم و این شبکه متخصصان در حوزه مطالبه‌گری به سازمان کمک می‌کنند.

وی اظهار داشت: تنظیم‌گری منابع عمومی بخش دیگری است، به این معنا که حوزه بهره‌وری را به تخصیص بودجه گره بزنیم. در این زمینه نیازمند همکاری بیشتر سازمان‌هایی همچون سازمان برنامه و بودجه هستیم و سعی کردیم ردیفی را در بودجه سالیانه برای ارتقای بهره‌وری در نظر بگیریم؛ زیرا اگر برنامه‌های ارتقای بهره‌وری توسط سازمان بهره‌وری تایید نشود، نباید بودجه‌ای به دستگاه‌ها اختصاص یابد؛ البته ساز و کار دقیق و منظم آن هنوز برقرار نیست.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: چتر تنظیم‌گری در حوزه اداری و حقوقی؛ مهم‌ترین موضوع بند الف ماده ۵ برنامه هفتم است و دستگاه‌ها موظف هستند برنامه‌های خود را به سازمان ارائه کنند و تایید دریافت کنند و در مرحله بعد هر سه ماه یکبار گزارش خود را برای سازمان بفرستند.

بانک مرکزی، صدا و سیما و وزارت دفاع اخطار گرفتند
پیشوایی اضافه کرد: دستگاه‌هایی که به تکالیف خود عمل نکنند به هیات دولت و رئیس جمهوری معرفی می‌کنیم و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود. هم اکنون نامه‌ای مبنی بر انجام ندادن تکالیف بهره‌وری برای بانک مرکزی، صداوسیما و وزارت دفاع به رئیس جمهور ارسال کردیم و دستور پیگیری داده شده است.

وی گفت: چهارمین تنظیم‌گری سازمان بهره‌وری، تنظیم در حیطه تسهیلات نوآوری و فناوری است و معاونت علمی و فناوری، اقتصاد دانش بنیان و وزارت علوم مهم‌ترین همکار سازمان بهره‌وری است. عمده برنامه ما در این بخش رویدادهای نوآور بهره‌ور است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری تاکید کرد: در این زمینه مسائل نابهره‌ور دستگاه‌های اجرایی را اخذ و به کمک معاونت علمی برای شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان فراخوان می‌کنیم تا آنها نسبت به این مسائل راهکار ارائه می‌دهند. در این مرحله راهکارها داوری می‌شود و اگر تایید شد وارد مرحله سرمایه‌گذاری خواهد شد و دستگاه اجرایی نیز مکلف است مشروعیت بخشی کند تا اجرایی شود.

چتر تنظیم‌گری در حوزه بهره‌وری نیازمند تقویت است
پیشوایی گفت: انتخاب دانشگاه معین کمیته بهره‌وری نیز شروع کرده تا دانشگاه‌ها در حل مشکلات نقش آفرین باشد و پنج دستگاه به پنج دانشگاه متصل شدند. در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی با دانشگاه تربیت مدرس، وزارت ارتباطات با دانشگاه علم و صنعت، وزارت نیرو با دانشگاه شهید بهشتی، وزارت اقتصاد با دانشگاه علامه طباطبایی و وزارت تعاون هم با دانشگاه تهران تفاهم نامه همکاری امضا کردند. پیش از این نیز در ۹ استان دانشگاه محوری استان با کمیته بهره‌وری به هم متصل شدند.

وی تاکید کرد: چتر تنظیم‌گری در حوزه بهره‌وری نیازمند تقویت بیشتری است. در این راستا طرح جامع نظام ملی بهره‌وری آماده کردیم که در سطح شورای عالی اداری ارائه می‌شود تا بهره‌وری جدی‌تر از گذشته در سطح ملی، استانی اجرا شود.

کارنامه بهره‌وری شرکت‌ها منتشر می‌شود/ ارتقای بهره‌وری شرط پرداخت پاداش به مدیران است

اتصال پاداش هیات مدیره با بهره‌وری پیگیری می‌شود
رئیس سازمان ملی بهره‌وری بیان کرد: اتصال پاداش اعضای هیات مدیره شرکت‌های دولتی به عملکرد بهره‌وری در سال جاری نیز بهتر از سال گذشته در حال پیگیری است و تمام دستگاه‌ها در موضوع اتصال پاداش اعضای هیات مدیره شرکت‌ها به عملکرد بهره‌وری همکاری کردند که در حال تبادل اطلاعات هستیم، البته برخی مشکلات فنی دارند به آنها ارجاع می‌شود.

پیشوایی اعلام کرد: سه دستگاه وزارت دفاع، سازمان صدا و سیما و بانک مرکزی همکاری نداشتند، البته آنها نیز دلایل خود را دارند برای مثال صدا و سیما و بانک مرکزی مدعی هستند که شرکت دولتی نیستند.

وی با بیان اینکه از طی دو هفته آینده کارنامه بهره‌وری برای شرکت‌ها منتشر می‌شود، گفت: این کارنامه به کارگروه متشکل از وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ملی و بهره‌وری و سازمان اداری و استخدامی ارائه می‌شود تا حسب بهره‌وری به مدیران پاداش داده شود. این پاداش بین یک تا سه ماه حقوق متغیر است.

کد خبر: ۲۶۸٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha