۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
تحریک تورم انتظاری  با نرخ ارز!
«بازار» از تبعات افزایش نرخ ارز و تاثیر گذاری آن بر رشد قیمت ها گزارش می دهد؛

تحریک تورم انتظاری با نرخ ارز!

دلار، سکه و طلا باز هم در حالی گران شدند که این افزایش قیمت ها در بازار، تورم انتظاری را برای مردم به‌خصوص فعالان اقتصادی ایجاد و همچنان باعث گرانی کالا و خدمات در جامعه می شوند.

اسدالله خسروی؛ بازار: افزایش قیمت ها در بازار طلا، ارز و سکه، گویا پایانی ندارد چرا که هر روز شاهد رکورد جدید نرخ گذاری این کالاها در بازار هستیم. بازاری که نظارت دقیقی در آن نیست و قیمت ها کنترل نمی شود. این در حالی است که افزایش قیمت دلار به بیش از ۲۰ هزار تومان تبعات منفی خود را بر روی انواع کالا و خدمات طی چند روز اخیر به جای گذاشته نمونه این افزایش قیمت، رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد است البته این افزایش قیمت ناشی از تورم انتظاری است که در پی افزایش نرخ ارز و در نهایت عبور قیمت دلار از مرز ۲۰ هزار تومان اتفاق افتاده است.
کارشناسان معتقدند؛ وابستگی بخش عمده ای از صنایع کشور به مواد اولیه وارداتی روزهای سختی را در انتظار فعالان اقتصادی بخصوص بخش تولید گذاشته است زیرا تامین مواد اولیه و یا قطعات و تجهیزات از خارج کشور با ارز گران، نه تنها به سختی انجام می شود بلکه باعث افزایش سرسام آور هزینه های تولید و در نهایت قیمت تمام شده کالا و محصولات خواهد شد.


ارز که گران شود همه گران می کنند
اسماعیل صابری کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با «بازار» درباره تاثیر گذاری افزایش نرخ ارز بر کالا و خدمات همچنین بخش تولید و صنعت و ... گفت: افزایش نرخ ارز به ۲ صورت مستقیم و غیر مستقیم بر افزایش سطح عمومی قیمت کالا و محصولات تولیدی تاثیر می گذارد به طور مثال دلار ۲۰ هزار تومانی باعث می شود تا وارد کننده مواد اولیه کارخانه ها و مراکز تولید ارز گران را برای واردات تامین کنند در این صورت هزینه های تمام شده تولید به صورت مستقیم افزایش و تولید کنندگان نیز مجبور به افزایش قیمت کالا و محصولات خود در بازار می شوند. از طرفی با افزایش سطح عمومی قیمتها در بازار، بخش خدمات و یا سایر بخش های که ارز بری ندارند نیز به تبع گرانی ها قیمت های خود را متناسب با افزایش نرخ ارز بالا می برند.

تمام کالاهایی که ارز در آنها نقش دارد با گرانی دلار و یا سایر اسکناسهای خارجی در بازار افزایش می یابد که تداوم چنین پدیده ای اقتصاد کشور و خانوار را در شرایط سخت قرار می دهد

وی رشد قیمت ارز بخصوص دلار را در بالارفتن قیمت ها در بازار تاثیر گذار دانست و افزود: تبعات افزایش نرخ ارز فقط به گران شدن قیمت ها در بازار و بالارفتن سطح عمومی قیمت ها نمی  شود بلکه باعث می شود تا ارزش پول ملی تضعیف و قدرت خرید مردم کاهش یابد.
صابری افزود: تمام کالاهایی که ارز در آنها نقش دارد با گرانی دلار و یا سایر اسکناسهای خارجی در بازار افزایش می یابد که تداوم چنین پدیده ای اقتصاد کشور و خانوار را در شرایط سخت قرار می دهد.
این کارشناس پولی مالی اضافه کرد: بانک مرکزی و نهادهای مرتبط نباید دست روی دست بگذارند و نظاره گر افزایش نرخ ارز باشند بلکه با تدابیر خاص و استفاده راهکارهای اصولی کارشناسانه مانع از رشد روز افزون ارز در بازار شوند.

شکل گیری تورم انتظاری با افزایش نرخ ارز در بازار
وی خاطر نشان کرد: زمانی که قیمت ارز افزایشی می شود تورم انتظاری در کشور شکل می گیرد و قیمت ها در بازار خود به خود افزایشی خواهد شد با این وجود دولت به خصوص بانک مرکزی باید هر چه زودتر برای حل این مشکل اقدامات خود را از سرگیرند.
به گزارش «بازار» افزایش قیمت ارز و ناتوانی مسئولان در ساماندهی این بازار مهم اقتصادی موجب شده است تا قیمت ها در این بازار سیر صعودی به خود گیرد. سیر صعودی که موانعی در مسیر آن دیده نمی شود. به طور مثال قیمت ارز، سکه و طلا امروز باز هم نسبت به روز گذشته افزایشی شده است.
رشد قیمت ها در بازار ارز طی هفته‌های اخیر باعث شده است تا تابلو قیمت ها در صرافی های میدان فردوسی و حوالی آن تغییر محسوسی داشته باشند. به طور مثال در بازار آزاد هم‌اکنون قیمت دلار ۲۰ هزار و ۱۹۰ تومان، یورو ۲۲ هزار تومان و درهم امارات ۵ هزار و ۶۶۰ تومان اعلام شده است.

چرا صرافی بانک ها ارز را ارزان نمی کنند؟
با افزایش قیمت ارز صرافی بانک ها نیز دست به کار شده اند و قیمت ها را کاهش نمی دهند بلکه موافق افزایش قیمت ها در این بازار هستند. خیلی ها معتقدند دولت با افزایش نرخ ارز صرافی ها، منابع مالی زیادی به بدست می آورد و اکنون که با کسری بودجه مواجه است می تواند از این موقعیت استفاده کند.
به طور مثال امروز در صرافی های بانکی قیمت دلار برای فروش به مردم با ثبات نسبت به روز کاری قبل  ۱۹ هزار و ۵۰ تومان اعلام شده است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با ثبات نسبت به روز کاری قبل ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۱ هزار تومان است.
 

ارز گران طلا و سکه را گران کرد
قیمت دلار و انواع ارز در بازار که ناشی از کمبود عرضه این کالاست باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شده است چرا که بخش عمده ای از افزایش قیمت طلا و سکه ناشی از افزایش نرخ ارز در داخل است. البته نوسان قیمت انس جهانی بر قیمت طلا تاثیر بسزایی دارد این در حالی است که قیمت جهانی طلا نیز مدتی است افزایشی شده است.
در این میان قیمت سکه در روزهای اخیر همانند رشد نرخ ارز رکوردهای بالایی را به ثبت رسانده است که البته خیلی ها معتقدند این افزایش قیمت حاصل گران شدن نرخ ارز است چرا که طلا از نوسان قیمت ارز تبعیت می کند.
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۸۶۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان است. در بازار آزاد نیز قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. همچنین  قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۸۶۱ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۷۳۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۷۲ دلار معامله می‌شود.
 

کد خبر: ۲۶٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha