۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
چگونه شرکت خود را دانش بنیان کنیم؟+ مراحل اخذ گواهی دانش بنیان

چگونه شرکت خود را دانش بنیان کنیم؟+ مراحل اخذ گواهی دانش بنیان

تبدیل یک شرکت به یک شرکت دانش‌بنیان به معنای تمرکز بر فناوری و نوآوری و استفاده بهینه از دانش و تخصص‌های داخلی است.

یه گزارش بازار، تبدیل یک شرکت به یک شرکت دانش‌بنیان به معنای تمرکز بر فناوری و نوآوری و استفاده بهینه از دانش و تخصص‌های داخلی است. این فرایند ممکن است نیازمند تغییر در استراتژی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و رویکردهای عملیاتی شرکت باشد

تبدیل یک شرکت به یک شرکت دانش‌بنیان به معنای تمرکز بر فناوری و نوآوری و استفاده بهینه از دانش و تخصص‌های داخلی است. این فرایند ممکن است نیازمند تغییر در استراتژی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و رویکردهای عملیاتی شرکت باشد. جهت اخد گواهی دانش بنیان چه شرکت های عمومی و خصوصی فرایند هایی را باید انجام دهند. لازم به ذکر  مجموعه هایی که تبدیل به شرکت نشده اند نمیتوانند مستقیما دانش بنیان شوند به عبارتی دانش بنیان شدن ثبت شرکت نیست بلکه دریافت گواهی دانش بنیان میباشد.

ابتدا به مفهوم دانش بنیان چیست؟ آشنا شویم. شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی که به منظور توسعه علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان و بر اساس معیارهای مورد نظر ، به تأیید کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان می‌رسد.

مواردی که قبل از  دانش بنیان شدن باید بدانید!!

  1. ارزیابی استراتژی: ارزیابی استراتژی فعلی شرکت و تشخیص نقاط قوت و ضعف در ارتباط با فناوری و نوآوری. شناخت این نقاط مهم است تا بتوان برنامه‌ها و استراتژی‌های جدیدی را برای تبدیل شرکت به دانش بنیان ایجاد کرد. قبل از اقدام جهت دانش بنیان شدن باید به بررسی محصولات و رویکرد های علمی آن بپردازید تا طرح شما در طولانی مدت دچار شکست نشود. استراتژی خروج ، استراتژ ی محصول و مدیریت فرآیند بسیار حائز اهمیت بوده و باید طبق برنامه ریزی مشخصی انجام شود. در صورتی که توانایی برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای فرآیند های دانش بنیانی خود ندارید حتما از شرکت دانش بنیان ایران مشاوره دریافت نمایید.
  2. ایجاد فرهنگ نوآوری: ایجاد فرهنگی که از نظر مدیران، کارکنان و سایر اعضای سازمان نوآوری را تشویق کند. این می‌تواند شامل ایجاد تیم‌های نوآوری، ارائه امکانات برای آزمایش و توسعه ایده‌های جدید و تشویق به اشتراک گذاری دانش و تجربیات باشد. فرهنگ نوآوری به صورت ساختار یافته باید درون شرکت پیاده سازی شود. شما می توانید توسط صندوق های نوآوری و توسعه از امکانات ویژه بهره مند شوید و جهت توسعه کسب و کار خود کمک بگیرید.
  3. سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه: افزایش سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، به منظور تولید فناوری‌های نوین و بهبود محصولات و خدمات شرکت. این شامل ایجاد یا تقویت واحدهای تحقیق و توسعه و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز می‌شود. همیشه در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در بخش توسعه شرکت مسیری مداوم برای دانش بنیان بودن است.
  4. ایجاد روابط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی: برقراری همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌تواند به تبدیل شرکت به دانش بنیان کمک کند. این همکاری‌ها می‌تواند شامل انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، استفاده از دانشجویان و محققان برای حل مسائل شرکت و به اشتراک گذاری دانش و تجارب باشد.
  5. جذب نیروی انسانی متخصص: استخدام افراد با تخصص‌ها و دانش مورد نیاز برای تحقق اهداف دانش بنیان. این شامل استخدام کارشناسان فناوری، مهندسان و محققان است که بتوانند در توسعه فناوری و ارتقاء نوآوری در شرکت ساعمال کنند.
  6. ایجاد ساختار سازمانی مناسب: ایجاد یک ساختار سازمانی انعطاف‌پذیر و منعکس کننده فعالیت‌های دانش بنیان. این شامل تعیین وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با فناوری و نوآوری، ایجاد تیم‌های مستقل برای توسعه فناوری و نوآوری، و تسهیل جریان دانش و ایده‌ها در سازمان است.

مراحل دانش بنیان شدن

مراحل دانش بنیان شدن

جهت اخذ گواهی دانش بنیان فرآیند های قبل از اقدام را برای شما تشریح کردیم حالا نوبت نحوه درخواست برای دانش بنیان شدن کسب و کار شما است که این مراحل شامل:

مرحله اول، ایجاد یک شرکت به هر مسئولیت محدود یا غیر ، خصوصی یا عمومی است. بنابراین در قدم کسب و کار  یا ایده کاری خود را در قالب ثبت شرکت انجام دهید.  انتخاب نوع شرکت از روی شرکت‌های تجاری هیچ محدودیتی ندارد و شما می‌توانید بر اساس شرایط خود، یکی از  شرایط را انتخاب نمایید. لازم است ذکر کنم که باید در قسمت فعالیت شرکتی که قصد دارید ثبت کنید، عباراتی مانند تولید و مهندسی ذکر شود.

مرحله دوم، پس از دریافت شناسه ملی شرکت که به تمامی شرکت های داده می شود و مانند شماره شناسنامه هر شخص است، شما می‌توانید در سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان در آدرس daneshbonyan.ir ثبت‌نام کنید. در این مرحله، شما باید اطلاعات خود را وارد کنید و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. پس از اینکه درخواست خود را ثبت کردید، شما باید صبر کنید تا این اطلاعات توسط دبیرخانه کارگروه به کارگزاران مربوطه ارسال شده و ارزیابی شوند.

مرحله سوم، در صورت تایید، درخواست شما برای ثبت شرکت دانش‌بنیان، شرکت شما به صندوق نوآوری و شکوفایی ( این لینک ) معرفی می‌شود و شما می‌توانید با ارائه طرح خود از تسهیلات مربوطه برای شرکت دانش‌بنیان مانند قرض‌الحسنه و وام کم بهره استفاده کنید.

مرحله چهارم، پس از دریافت نامه از صندوق نوآوری و شکوفایی، شما باید فرم‌های خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را در وب‌سایت صندوق تکمیل کنید.

سخت ترین بخش انجام این پروسه، مربوط به تکمیل و جمع آوری مدارک است و در صورت جمع بندی کامل و تایید کارشناسان شما باید محصول یا خدمات خود را با ارزیابی و شرایط بیان شده آماده سازی نمایید.

اخذ گواهی دانش بنیان

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان چقدر است؟

هزینه راه اندازی شرکت دانش بنیان وابستگی به نوع شرکت، نوع فعالیت و مقیاس کسب و کار متفاوت است. هزینه‌های راه اندازی شامل هزینه‌های اولیه همچون خرید تجهیزات، استخدام پرسنل، اجاره محل، تبلیغات و تبدیل به شرکت عملیاتی خواهد بود.

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان، اگر از سمت خودتان انجام شود عمدتا هزینه های پایینی دارد اما اگر به شرکت های ثبت شرکت دانش بنیان بسپارید هزینه های اجرت پیگیری و انجام فرآیند های پیش رو هزینه بر خواهد بود. همانطور که در ابتدا گفته شد بیشتر هزینه ها مربوط به راه اندازی ابتدایی شرکت است که باید هزینه های تجهیزات ، هزینه یک واحد اداری یا تجاری که به صورت رهن یا اجاره و خرید انجام می شود، هزینه های استخدام نیروی کار ماهر جهت فعالیت ، هزینه ایجاد محصولات و راه اندازی خدمات و تمامی بستر های لازم که باید پرداخت شود.

کالا های دانش بنیان

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

۱. برند بوک یا بیوگرافی شرکت که شامل جزئیات تاریخچه، اهداف ، چشم انداز، شعار، استراتژی ها و ساختار سازمانی است.

۲. اظهارنامه مالیاتی آخرین سال که به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است. توجه داشته باشید که عدم تایید اضهارنامه مالیاتی باعث توقف فرآیند اخذ مجوز خواهد شد و مهم ترین بخش تکمیل مدارک است.

۳. گزارش کامل حقوق و دستمزد و مزایا، همچنین لیست بیمه شرکت که تاکیدی بر وضعیت مالی شرکت دارد.

۴. هر گونه مجوز و گواهی‌نامه مورد نیاز برای فعالیت شرکت. مجوز کسب و کار ، کارت بازرگانی ، فعالیت های اینترنتی یا هر مجوز مربوطه که توسط شرکت اخذ شده است.

۵. کپی مدارک تحصیلی همه اعضا و موسسین شرکت.

۶. کپی شناسنامه و کارت ملی هر یک از اعضای هیئت مدیره.

۷. کپی آگهی روزنامه رسمی شرکت که اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های شرکت ارائه می‌دهد.

۸. کپی از اساس‌نامه شرکت که قوانین و دستورات داخلی را تعیین می‌کند.

۹.سند ملک یا اجاره نامه جهت اثبات وجود یک واحد برای استقرار نیروی کار و شرکت.

۱۰.پرداخت هزینه های مربوط به سامانه های دولتی و فیش واریزی

ثبت شرکت دانش بنیان

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

۱. تسهیلات مالی

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات قرض‌الحسنه صندوق نوآوری و شکوفایی برای اقداماتی مانند ثبت اختراع، کسب فناوری و نمونه‌سازی بهره‌مند شوند. این صندوق می‌تواند بین ۳۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان تسهیلات را برای تجاری‌سازی فراهم کند که با نرخ سودی کمتر از بانک‌هاست.

۲. معافیت مالیاتی

شرکت‌های دانش‌بنیان به مدت ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

۳. معافیت گمرکی

این شرکت‌ها همچنین از پرداخت عوارض گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند.

۴. اولویت در مناقصات

شرکت‌های دانش‌بنیان در واگذاری سهام مراکز و موسسات پژوهشی دولتی و همچنین مناقصات قراردادهای پژوهشی، فناوری و تجاری‌سازی، اولویت دارند.

این مزایا در کل به تقویت و توسعه فعالیت‌های نوآوری و پژوهشی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.

مزیت های ثبت دانش بنیان

چه امتیازاتی به شرکت های دانش بنیان تعلق می گیرد؟

برخی از امتیاز های شرکت های دانش بنیان که بسیار ارزشمند بوده و باعث می شود تا خیلی از شرکت هایی که نیازمند توسعه و بهبود شرایط خود هستند نسبت به دانش بنیان شدن اقدام نمایند شامل:

  • اختصاص اعطای امتیاز و ارتقا رتبه  هیئت علمی اساتید  (بین ۱۰ تا ۱۵ امتیاز)
  • اعطای امتیاز در مناقصات (بین ۱۰ تا ۱۵ امتیاز)
  • امکان انعقاد قرارداد دولتی بدون حضور در مناقصه (تا سقف۱۵% بودجه آن نهاد دولتی)
  • داشتن اولویت و تقدم در راستای استقرار شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری
  • دارای اولویت واگذاری سهام مراکز پژوهشی دولتی پوشش بیمه ای ریسک تحقیق و توسعه
  •  عدم نیاز به دریافت حساب بیمه ای در پایان قرارداد ها
  • داشتن مجوز استقرار شرکت های دانش بنیان در واحدهای مسکونی
  • دریافت نیروی کار رایگان(جذب نیرو از طریق امریه سربازی برای سربازان ماهر است)
  • دریافت اعتبار ویژه در بین شرکت های پیشرو در صنعت
  • دریافت وام های کم بهره و وام های با ارقام بالا جهت توسعه زیرساخت ( www.irkbn.com/facilities )

مزیت های دانش بنیان

انواع کالا های دانش بنیان

محصولات دانش بنیان باید در فرآیند بررسی، ارزیابی و شناسایی قرار گیرند .بررسی صحت داشتن اعتبار نامه دانش بنیان کالاها، محصولات و خدمات شرکت ها و موسسات است. فهرستی از مصادیق کالاها و خدمات دانش‌بنیان تهیه شد و اساس این کار قرار گرفت.

شرایط کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تایید:

  • زیست‌فناوری
  • تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید آزمایشگاهی
  • نفت، گاز و پتروشیمی
  • فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای
  • برق، الکترونیک و سخت‌افزارهای رایانه‌ای
  • مواد پیشرفته
  • داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی

کالا و خدمات دانش بنیان باید شامل چه ویژگی هایی باشد؟

سطح فناوری: کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا بوده به این معنا که دانش فنی طراحی و تولید نمونه‌ی آزمایشگاهی یا صنعتی محصول به دلیل پیچیدگی فنی سطح بالاتری نسبت به نمونه های مشابه یا نمونه خارجی دارد.

کپی برداری: محصول تولید شده توسط شرکت دانش بنیان باید به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد. انحصاری کردن محصول و ایجاد پروتکل لازم جهت کپی نکردن حائز اهمیت است.

تحقیق و توسعه:  نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد. تمامی فرآیند های تحقیق و جمع آوری پایگاه داده به صورت کامل انجام شود که تیم فنی بتواند بدون نقص به مرحله تولید برساند.

ارزش افزوده محصول: منجر به ایجاد بخش عمده ارزش افزوده محصول، شده باشد.

https://file.tesmino.ir/images/2024/01/images_1705661622_65aa54b6bd984.jpg

 سامانه ارزیابی و بررسی صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان

شرکت ها و موسسات متقاضی که از طریق سامانه دانش بنیان ثبت نام کرده و در نهایت موفق به دریافت تأییدیه دانش بنیان شوند، به فهرستی که در آدرس اینترنتی pub.daneshbonyan.ir فراهم شده است افزوده می شوند. این آدرس اینترنتی که زیرمجموعه ای از سایت daneshbonyan.ir به حساب می آید، میزبان یک فهرست آنلاین و به روز از شرکت هایی است که در حال حاضر جزو شرکت های دانش بنیان به حساب می آیند.

در صورتی که نام شرکت یا شناسه ملی آن در اختیار شما باشد، می توانید از قابلیت جستجوی این سامانه برای استعلام دانش بنیانی استفاده کنید.در غیر این صورت یا در صورتی که تمایل دارید فهرست را بسته به ویژگی های دیگر مرتب کنید، می توانید از فیلترهای زیر برای دسته بندی اطلاعات این سایت استفاده کنید

دسترسی به اطلاعات کلی شرکت های دانش بنیان

از دیگر مواردی که این سامانه در اختیار عموم قرار می دهد، آمار به روز و آنلاین کل حوزه دانش بنیان است که به صورت نموداری و عددی ارائه شده است. به دلیل اینکه برخی شرکت های دانش بنیان در مراحل تمدید و بررسی مجدد گواهی ممکن است شرایط مشمولیت این تأییدیه را از دست داده باشند، این قسمت اهمیت قابل توجهی در ارائه اطلاعات کلی دارد. اطلاعات مذکور به تفکیک موارد زیر است:

تعداد شرکت های دانش بنیان به تفکیک نوع مجوز (تولیدی، نوپا، انواع ۱ و ۲ و ۳)

تعداد شرکت های دانش بنیان در هر کدام از حوزه های نه گانه فناوری

تعداد کل شرکت های دانش بنیان در حال حاضر

اطلاعات این قسمت قادر است نمای کلی تمایل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تأیید محصولات دانش بنیان را به نمایش بگذارد.

شبکه دانش بنیان ایران، برترین سامانه خدمات دانش بنیان در ایران

وب سایت: www.irkbn.com

شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۱۴۵۱۷

کد خبر: ۲۶۸٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha