۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
حفظ منابع ارزی با حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی؛ تجهیزات وارداتی خدمات پس از فروش ندارند
مدیر فنی یک شرکت تولیدکننده تجهیزات تولید دارو مطرح کرد

حفظ منابع ارزی با حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی؛ تجهیزات وارداتی خدمات پس از فروش ندارند

چگینی مدیر فنی یک شرکت تولیدکننده تجهیزات تولید دارو به بازار گفت: تولیدکنندگان کشور برای مشتریان خود انعطاف زیادی دارند و سعی می کنند متناسب با بودجه سفارش دهنده تولید را انجام دهند و پشتیبانی کنند.

بازار؛ گروه صنعت: فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات صنایع داروسازی کشور به معضلی قابل توجه تبدیل شده است؛ مسئله ای که باعث شده حتی داروسازان نسبت به آن ابزار نگرانی کنند و از متولیان وزارت بهداشت و صمت درخواست کمک ویژه کنند. صنایعی که اگر نوسازی در آن ها آغاز نشود نه تنها از کیفیت تولیدات داروی کشور کاسته می شود بلکه بعید نیست خیلی زود کمبودهای دارویی نیز افزایش یابد.

تجهیزاتی که اغلب وارداتی هستند و برای تامین آن ها نیاز به منابع ارزی و حمایت های ویژه مسئولان دولتی است. در این بین شرکت های دانش بنیانی هم هستند که به سمت تولید این ملزومات حرکت کرده اند تا بخشی از نیاز کشور را مرتفع سازند. تولیدکنندگان که امروز باید از آن ها حمایت شود تا در آینده از دشواری نوسازی صنایع داروسازی کشور کاسته شود و بیشتر نیازها در داخل مرتفع شود.

هدف گذاری برای رفع نیاز کشور تا صادرات محصول

یکی از این ماشین آلاتی که امروز در حال کشور به همت مهندسان خوش ذوق کشورمان تولید داخل شده همین دستگاه تولید آب مقطر است؛ دستگاهی که اگر نباشد خیلی از داروهای تزریقی تولید نخواهند شد و کشور با بحران مواجه خواهد شد.

در رابطه با این دستگاه، ابراهیم چگینی کارشناس مهندسی مکانیک و مدیر فنی و پروژه در هلدینگ آرین پژوهان نور به بازار گفت: عمده دستگاه تولید آب مقطر مورد استفاده در کشور به صورت وارداتی تامین شده اند تا گروه فنی و مهندسی ما طی ماه ها اخیر تصمیم گرفتند این دستگاه را طراحی و ساخت داخل کنند.

سفارش دهنده از تولیدکننده داخلی در مقایسه با وارداتی در خصوص قیمت به هیچ نگرانی ای ندارد و می تواند بر اساس بودجه ای که در اختیار دارد درخواست دهد

وی افزود: امروز با افتخار می گویم که این دستگاه در داخل کشور توسط گروه فنی و مهندسی مان در راستای بی نیازی کشور به واردات ساخته ایم. البته تنها تولید کننده ای که دستگاه تولید آب مقطر در کشور را تولید می کند نیستیم اما شاید بتوان گفت مزیت هایی برای مصرف کننده قرار داده ایم که نسبت به سایر تولیدات داخلی و وارداتی قابل توجه تر هستند.

چگینی ادامه داد: یکی وجه تمایز های تولیدات ما نسبت به نسخه های وارداتی و حتی داخلی سایر شرکت ها این است که خدمات پس از فروش و انعطاف قابل توجهی در تولید محصول برای مشتری داریم؛ بر این اساس مشتری هر آنچه که بخواهد را به لحاظ مهندسی تولید خواهیم کرد.

به گفته وی، همچنین در خصوص قیمت نیز به هیچ عنوان جای نگرانی برای مشتری وجود ندارد و آن ها می توانند بر اساس بودجه ای که در اختیار دارند درخواست دهند؛ مزیتی که به هیچ عنوان در نمونه های وارداتی قابل مشاهده نیست. یعنی حتی این انعطاف پذیری را در بودجه قیمتی ظرفیت های مختلف دستگاه ها در اختیار دارند.

خدمات پس از فروش وجه تمایز محصولات ایرانی

مدیر فنی مهندسی این شرکت تولید کننده تجهیزات تولید دارو بیان داشت: از صفر تا ۱۰۰ از نوشتن درخواست در کنار مشتری تا زمان راه اندازی و نصب حضور داریم. حتی پس از آن نیز مشتری را به حال خود رها نمی کنیم و خدمات پس از فروش را هم به آن ها ارائه خواهیم داد.

چگینی اضافه کرد: این در حالی است که اگر نسخه های وارداتی که به کشور می آیند دچار نقص شوند باید از خط تولید کنار بروند و این موضوع هزینه گزافی را بر روی دست مصرف کننده می گذارد. به خصوص که دسترسی به کشورهای خارجی دشوار شده و تحریم ها نیز باعث شده خدمات پس از فروش ضعیف شود.

وی با اشاره به اینکه دستگاه تولید آب مقطر بسیار حساس است ادامه داد: این دستگاه برای تولید آب مورد نیاز داروهای تزریعی مورد استفاده قرار می گیرد و چون ارتباط مستقیم با خون دارد، اگر قطعه از آن معیوب شود تا بخواهند با منبع اصلی خارجی ارتباط بگیرند، نماینده بیاید و عیب یابی و تعمیر را انجام دهند زمان زیادی از تولیدکننده گرفته می شود. اتفاقی که می تواند خطوط مختلف تولید را از فعالیت متوقف کند.

این عضو شرکت تاکید کرد: این در حالی است که محصولی که تولید می کنیم علاوه بر اینکه داخلی است، از خدمات پس از فروش خوبی نیز در حوزه های مشاوره، تعمیر، ‌نگهداری و حتی نحوه بهره برداری و آموزش دستگاه به مشتری نیز برخوردار است. همچنین به لحاظ کیفی نیز محصول ما استاندارد های فارماکوپه را در ظرفیت های مختلف و با کیفیت خیلی خوب دریافت می کند.

وی ادامه داد: منظور از کیفیت این است که دستگاهی که از ما خریداری می کنید حداقل ۲ سال گارانتی نگهداری، تعمیرات و حتی دریافت استانداردها را دارد؛ یعنی تولیدکننده حداقل تا ۲ سال خیالش راحت است که خطر تولیدش آلوده نمی شود.

ضرورت حمایت از نخبگان آینده ساز کشور

چگینی در خصوص برنامه صادراتی ای که در دست دارند گفت: بعد از اینکه بازار داخلی به واردات بی نیاز شد حتما به صادرات هم فکر می کنیم، کما اینکه تاکنون به این حوزه نیز با حضور در نمایشگاه های خارجی اندیشیده ایم و اقدام کرده ایم. اکنون ظرفیت ها سنجیده شده و فرصت های خیلی خوبی وجود دارد و در حال مذاکره برای عقد قرارداد هستیم.

با توجه به اینکه گروه جوانی هستیم و تمام فکر و ذکرمان این است که نیاز کشور را به واردات مرتفع کنیم نیاز به حمایت از متولیان داریم

وی در خصوص ظرفیت تولید شرکت افزود: در طول سال چهار دستگاه در تولید می کنیم که امکان توسعه ظرفیت را در صورت افزایش سفارش در اختیار داریم. اکنون نیز در حال توسعه گروه هستیم تا بتوانیم نیاز داخلی را پوشش دهیم. در حال حاضر نیز طی نمایشگاه سلامت بنیان با خیلی از داروسازان وارد مذاکره شدیم و آن ها خیلی از محصول ما استقبال کردند که چنین دستگاه در داخل کشور تولید شده است، به خصوص که داروسازان همواره با چالش تامین تجهیزات و تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواجه هستند.

این عضو شرکت تولیدکننده تجهیزات تولید دارو با اشاره به اینکه مذاکراتی با داروسازان داخلی آغاز شده است ادامه داد: با توجه به اینکه گروه جوانی هستیم و تمام فکر و ذکرمان این است که نیاز کشور را به واردات مرتفع کنیم نیاز به حمایت از متولیان داریم. این حمایت نیز بهتر است علاوه بر نقدینگی که نیازمند آن هستیم، در حوزه اخذ مجوزها و پروانه ها باشد.

وی تاکید کرد: خواهشی که داریم این است که بروکراسی های اداری را کاهش دهند و بگذارند جوانان کار کنند. این مشکلات هر چقدر کمتر شوند برای تامین نیاز داخلی در کشور نیز به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

کد خبر: ۲۶۸٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha