۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۷
یک چهارم واردات افغانستان از ایران است/ ایران؛ شریک اول وارداتی افغانستان
نگاه بازار افغانستان به محصولات کشاورزی ایران مثبت است

یک چهارم واردات افغانستان از ایران است/ ایران؛ شریک اول وارداتی افغانستان

لطیفی، سخنگوی گمرک با بیان اینکه ۲۵ درصد کل واردات افغانستان از ایران است افزود: قیمت‌های ما برای کشورهای مختلف مزیت صادراتی دارد و می تواند برای مشتریان جدید در حوزه بین‌الملل جاذبه داشته باشد.

یاسمن بلوردی؛ بازار:  سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک نیز در مورد صادرات کشورمان به افغانستان گفت: در دو ماه نخست سال جاری، یک میلیون و ۶۷ هزار و ۳۵۰ تن کالا به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار به افغانستان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی بیش از ۳,۵ درصد افزایش و از لحاظ ارزش به دلار نزدیک به ۸ درصد افزایش داشته است.

لطیفی افزود: عمده کالاهای صادراتی در ۹۴۷ کد تعرفه‌ای و در گروه‌های میوه و تره‌بار، مواد غذایی، کالاهای صنعتی و ساختمانی بوده است که در این میان گوجه‌فرنگی با بیش از ۲۶ میلیون دلار در صدر کالاهای صادراتی به این کشور قرار دارد. شیرینی و شکلات با ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، خامه با ۷ میلیون و ۶۷۲ هزار دلار، اوره با ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، انواع آب‌میوه با ۶ میلیون و۵۰۰ هزار دلار، هندوانه با حدود ۶ میلیون دلار و سیب با حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در رده‌های بعدی صادرات محصولات کشاورزی به این کشور قرار دارند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا این حجم از صادرات به کشوری مانند افغانستان که مرز مشترک با آنها داریم قابل قبول است یا خیر، اظهار داشت: افغانستان سال گذشته میلادی ۷ و نیم میلیارد دلار واردات داشته که از این مقدار سهم ایران ۲۵ درصد بوده است. بنابراین ایران شریک اول وارداتی به این کشور محسوب می شود و بعد از ما چین و سپس پاکستان قرار دارند.

لطیفی، سخنگوی گمرک: عمده کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در گروه‌های میوه و تره‌بار، مواد غذایی، کالاهای صنعتی و ساختمانی بوده است که در این میان گوجه‌فرنگی با بیش از ۲۶ میلیون دلار در صدر کالاهای صادراتی به این کشور قرار دارد

لطیفی افزود: وقتی از کل واردات یک کشور یک چهارم متعلق به ما باشد نشان از مناسبات خوب تجاری دو کشور، تناسب ذائقه کالایی کشور مقصد و ارزانی کالاهای ایرانی و مطابقت اش با درآمدهای سالانه مردم افغانستان دارد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص بازار افغانستان باید مراقب رقبای خود مانند پاکستان باشیم و بازارمان را حفظ کنیم، افزود: در سال های گذشته ما تا ۳ میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته‌ایم اما الان روند کاهش داشته و به ۲/۳ رسیده است.

لطیفی تصریح کرد: از سوی دیگر ایران نیز می تواند بازار خوبی برای تولیدات افغانستان باشد البته به شرطی که قابلیت رقابت و کیفیت لازم را داشته باشد.

قیمت‌های ما برای کشورهای مختلف مزیت صادراتی دارد
وی در ادامه به بحث تحریمها و تاثیرش بر کاهش صادرات پرداخت و گفت: اگرچه در شرایط تحریم هستیم و لیست کالاهای های ما هرروز منقبض تر می شود، اما بازارچه‌های مرزی ما بعضا برای تبادل این کالاها مهیا است و کالاهای مجاز صادراتی در این بازارچه‌ها می توانند تبادل شوند.

قیمتهای ما برای کشورهای مختلف مزیت صادراتی دارد و می تواند برای مشتریان جدید در حوزه بین‌الملل جاذبه داشته باشد

سخنگوی گمرک در پاسخ به این سوال که پیش بینی تان در مورد حجم صادرات به این کشور در سال جاری چیست، گفت: در مورد صادرات به افغانستان چند موضوع مهم مطرح است؛ از جمله بحث سیاست‌های ممانعت از قاچاق و قاچاق معکوس و یک بخشی نیز بحث‌ سیاستهایی است که در راستای تولید ملی مطرح است. در واقع رونق جهش تولید در جهش صادرات است که به دلیل تفاوت ارزش ریال و دلار و بهای تمام شده تولید در کشور، ایران در حال حاضر دارای مزیت صادراتی است؛ یعنی اگر هر کالایی را نسبت به دلار قیمت گذاری کنیم و اگر با شاخص دلار ببینیم الان اغلب کالاهای ایرانی نسبت به قبل از افزایش قیمت دلار، ارزانتر شده است.

لطیفی ادامه داد: به عبارت دیگر قیمتهای ما برای کشورهای مختلف مزیت صادراتی دارد و می تواند برای مشتریان جدید در حوزه بین‌الملل جاذبه داشته باشد. بنابراین برای کشورهایی مثل افغانستان نیز این موضوع اهمیت دارد که کالا را هم باکیفیت داشته باشند و هم ارزان و این یک مزیت تولیدی برای ما دارد و فرصتی برای دستیابی به بازارهای بین‌المللی محسوب می شود.

فراهم بودن شرایط دسترسی به محصولات کشاورزی ایران  با ارزان ترین قیمت  

احمد سعید سادات مسئول بخش تجاری سفارت افغانستان در ایران گفت: از دید افغانستان کشور ایران بزرگترین شریک تجاری ما است و سالانه نزدیک به ۲ و نیم میلیارد دلار واردات داریم که درواقع بخشی مربوط به کالاهایی است که از چین و کشورهای اروپایی از طریق ایران ترانزیت می شود و یا صادرات برخی کالاهای افغانستان به این کشورها نیز بعضا از طریق ایران ترانزیت می‌شود. به این ترتیب ایران شریک خوب تجاری و ترانزیتی ما محسوب می شود.

سعید سادات در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم داشتن مرز مشترک دو کشور و همچنین نزدیکی های فرهنگی دو کشور حجم مبادلات آن چنان که انتظار می‌رود قابل توجه نیست، گفت: مبادلات درواقع یک بحث دو طرفه است و ما نیز کالاهایی برای صادرات داریم اما چون در ایران یکسری محدودیت‌ها برای واردات وجود دارد از جمله در مورد محصولات خشکبار و میوه‌جات، باعث شده است که حجم مبادلات دو کشور آنقدر که انتظار می رود نباشد. از سوی دیگر موضوع قرنطینه نیز مزید بر علت شده و باعث شده حجم افغانستان به ایران کم تر باشد اما بر عکس آن  مشکلی نیست به طوری که ما از ایران کالاهای زراعتی و مواد غذایی نیز وارد می‌کنیم. به همین دلیل ما سالانه تنها چیزی حدود ۱۵ میلیون دلار صادرات به کشور ایران داریم و تراز تجاری ما بسیار پایین است.

سعید سادات مسئول بخش تجاری سفارت افغانستان در ایران: بحث قرنطینه، ممنوعیت‌ها و تعرفه‌های بالای گمرک ایران از جمله موانع پیش روی صادرات و به تبع آن انجام مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان محسوب می‌شود

وی در خصوص موانع پیش روی تجارت دو کشور نیز گفت: اصلی ترین مانع درواقع نبود تبادل بانکی بین دو کشور است البته این تبادلات از گذشته به صورت سنتی و توسط صراف‌ها صورت می گرفت. از سوی دیگر بحث قرنطینه، ممنوعیت‌ها، تعرفه‌های بالای گمرک ایران نیز از جمله موانع پیش روی صادرات و به تبع آن انجام مبادلات تجاری بین دو کشور محسوب می‌شود.

پذیرای سرمایه گذاران ایرانی در زمینه ساخت سردخانه ها هستیم
مسئول بخش تجاری سفارت افغانستان در ایران در خصوص وضعیت کشاورزی این کشور گفت: ما انواع و اقسام میوه‌جات و سبزیجات را در کشور تولید می‌کنیم به طوری که انار افغانستان در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده است. اما متاسفانه چون آنقدرها در بحث نگهداری میوه‌جات کار نشده است و سردخانه ها و زیرساخت‌های نگهداری این محصولات به صورت گسترده ای در کشور موجود نیست در زمان برداشت ارزان و فراوان است اما بعد از تمام شدن فصل یک میوه مجبور به واردات آن هستیم.

افغانستان یک کشور کشاورزی و زراعی است اما  فاقد زیرساخت‌های نگهدارنده محصولات کشاورزی به میزان لازم است بنابراین سرمایه گذاران ایرانی می توانند به خوبی در این زمینه ها در افغانستان سرمایه گذاری کنند

سعید سادات در خصوص اصلی‌ترین محصولات کشاورزی ایران که کشور افغانستان خواهان آن‌ها است، گفت: غالبا ما واردکننده میوه‌جاتی مانند پرتغال، سیب، موز، پسته و برخی سبزیجات از ایران هستیم. البته نگاه افغانستان به محصولات کشاورزی ایران نگاهی معمولی است و به این دلیل که محصولات کشاورزی ایران نسبت به محصولات دیگر کشورها ارزان‌تر است بنابراین خواهان آن هستیم. به خصوص اینکه در مورد کالای میوه‌جات برند چندان مهم نیست پس در بحث  محصولات کشاورزی آنچه که ایران ظرفیت صادراتش را داشته باشد خریدار هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افغانستان یک کشور کشاورزی و زراعی است اما  فاقد زیرساخت‌های نگهدارنده محصولات کشاورزی به میزان لازم است بنابراین سرمایه گذاران ایرانی می توانند به خوبی در این زمینه‌ها در افغانستان سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر افغانستان علاوه بر آب شیرین فراوان، زمین‌های بکر زراعی زیادی نیز دارد بنابراین همیشه یکی از جاذبه‌های سرمایه گذاری ما در بحث کشت‌های فرا سرزمینی است و تولیدکنندگان برخی محصولات مانند مثل چغندر قند را می‌توانند در افغانستان کشت کنند.

کد خبر: ۲۶٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha