۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
ایران و امریکا خواهان گسترش جنگ غزه نیستند| نمی توانم ذهن مقامات ایران را بخوانم
مقام اسبق کاخ سفید در گفتگو با بازار؛

ایران و امریکا خواهان گسترش جنگ غزه نیستند| نمی توانم ذهن مقامات ایران را بخوانم

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است هزینه انسانی جنگ غزه وحشتناک است و باید متوقف شود! هیچ کس (به جز احتمالا نتانیاهو) نمی خواهد جنگ گسترش یابد.

بازار؛ گروه بین الملل: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی در مصاحبه با وبگاه «نشنال‌نیوز» گفته است که ایران به سرعت در حال غنی‌سازی اورانیوم است اما «ما نمی‌گوییم که سلاح دارد».

گروسی با متهم کردن ایران به ایجاد مانع در مسیر بازرسی‌های آژانس گفت: «ایران تنها کشور غیرتسلیحات هسته‌ای است که درسطح بسیار بسیار بالا در حال غنی‌سازی اورانیوم است که بسیار به سطح تسلیحات (هسته‌ای) نزدیک است».

وی سپس تأکید کرد: «می‌گویم این کار حساسی است...باید از قوانین پیروی کنید».

اوایل ماه جاری میلادی، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود به اعضای این سازمان گفته بود که ایران تولید اورانیوم با غنای بالای خود را افزایش داده؛ و تصمیم خود برای کاهش غنی سازی که از اواسط سال ۲۰۲۳ آغاز شده بود را معکوس کرده است.

گروسی به نشنال نیوز گفت: «ایران بخشی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است آن‌ها باید به این تعهد خود پایبند باشند و ایران باید اقدامات بیشتری در مقایسه با آن‌چه انجام می‌دهد، انجام دهد».

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ناصر کنعانی در واکنش اظهارات رافائل گروسی گفته بود که از مدیرکل انتظار می‌رود با رعایت بی‌طرفی و حفظ حرفه‌ای‌گری، در مصاحبه‌های خود به نحوی صحبت کند که بی‌طرفی او و جایگاه مستقل مدیرکل آژانس زیر سؤال نرود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه تأکید کرد که مسیر گفت‌وگوها با ایران همچنان باز است اما در ادامه در خصوص ادعای مانع‌تراشی ایران در مسیر بازرسی‌ها گفت: «این قطعاً در تضاد با روح کار ما است. بسیار بسیار غیرسازنده است».

علی‌رغم آن‌که گروسی می‌گوید ایران در مسیر بازرسی‌ها مانع‌تراشی می‌کند که وی در ماه گذشته در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران گفته بود که نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران علی‌رغم لغو مجوز بازرس‌های این نهاد بین‌المللی ادامه دارد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً گفته است که ایران به سرعت در حال غنی‌سازی اورانیوم است، اما ما نمی‌گوییم که سلاح دارد. وی همچنین اعلام کرده است که راه مذاکره با ایران همچنان باز است. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟

ایران باید با آژانس همکاری کند تا مسائل بین آنها را بدون توجه به برجام حل کند.

ترامپ با خروج آمریکا از برجام اشتباه فاحشی مرتکب شد. او تأثیر منفی بر سیاست بین المللی و داخلی ایالات متحده داشته است

*پس از اظهارات گروسی، آنتونی بلینکن نیز اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام اشتباه بزرگی بوده و برنامه هسته ای ایران از این محدودیت رها شده است و اکنون در شرایطی هستیم که نمی خواستیم در آن قرار بگیریم. ارزیابی شما از سخنان او است؟

موافقم. ترامپ با خروج آمریکا از برجام اشتباه فاحشی مرتکب شد. او تأثیر منفی بر سیاست بین المللی و داخلی ایالات متحده داشته است.

برجام یک موضوع قطبی در ایالات متحده است که من انتظار ندارم دولت بایدن بتواند تا پس از انتخابات با ایران در مورد آن مذاکره کند

*به موازات اظهارات گروسی و بلینکن، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر امور خارجه سوئیس، اعلام کرد که ابتکار عمل سلطان عمان همچنان روی میز است و جمهوری اسلامی ایران به مسیر مذاکره پایبند است. آیا این مواضع را می توان دلیلی برای شروع مذاکرات دانست؟

برجام یک موضوع قطبی در ایالات متحده است که من انتظار ندارم دولت بایدن بتواند تا پس از انتخابات با ایران در مورد آن مذاکره کند.

*همزمان وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که ابتکار سلطان عمان روی میز است و پیش از آن نیز طرحی از سوی ژاپن مطرح شده بود که با استقبال امیرعبداللهیان مواجه شد. به نظر شما ایران برنامه ژاپن را در دستور کار خود دارد یا روی برنامه عمان متمرکز است؟

من نمی توانم ذهن حکومت ایران را بخوانم.

* به طور کلی منظور از این مواضع مطرح شده از سوی مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران و آمریکا در بحبوحه جنگ غزه و جنگ در دریای سرخ چیست؟

هزینه انسانی جنگ غزه وحشتناک است و باید متوقف شود! هیچ کس (به جز احتمالا نتانیاهو) نمی خواهد جنگ گسترش یابد و ایالات متحده و ایران به درون خود کشیده شوند. اما با درگیر شدن حزب الله و حوثی ها، خطرگسترش جنگ افزایش می یابد. ما نیاز داریم که اتفاق مثبتی بیفتد تا این حرکت نزولی قطع شود.

کد خبر: ۲۶۸٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha