۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
آغاز مذاکرات هسته ای ایران در شرایط کنونی دشوار است
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با بازار:

آغاز مذاکرات هسته ای ایران در شرایط کنونی دشوار است

«رابرت شاپیرو» با بیان اینکه آغاز مذاکرات هسته ای ایران در شرایط کنونی دشوار است گفت: «رفائل گروسی» باید روند مذاکرات ایران و سایر کشورها را تسهیل کند.

بازار؛ گروه بین الملل: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی تحریک‌آمیز علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، مدعی شد: ایران تنها کشور غیرهسته‌ای است که اورانیوم را در سطح بسیار بالا و نزدیک به میزان مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی غنی‌سازی می‌کند.

گروسی به نشریه نشنال گفت: من نمی‌گویم آنها سلاح هسته‌ای دارند، عرض من این است که این میزان غنی‌سازی حساس است. هنگامی که شما این در این سطح غنی‌سازی می‌کنید باید قوانین را رعایت کنید. مدیرکل آژانس اوایل دی‌ماه نیز با انتشار گزارش تحریک‌آمیز دیگری اعلام کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران افزایش یافته است. بر اساس این گزارش ادعایی، ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را با خلوص ۶۰ درصد تغییر داده و از تولید ۳ کیلوگرم به حدود ۹ کیلوگرم در ماه بازگشته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه تأکید کرد که مسیر گفت‌وگوها با ایران همچنان باز است اما در ادامه در خصوص ادعای مانع‌تراشی ایران در مسیر بازرسی‌ها گفت: «این قطعاً در تضاد با روح کار ما است. بسیار بسیار غیرسازنده است».

باید گفت ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم‌های پیشین تحریم‌های متعدد تازه‌ای را نیز علیه ایران اعمال کرد و شرکای اروپایی برجام که از آن پس، تعهدات‌شان نسبت به کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران و عادی‌سازی روابط تجاری با ایران را عملی نکرده‌اند، اقدامات متقابل ایران را که بر اساس حقوق قانونی تعیین‌ شده آن در برجام، به طور گام‌به‌گام و با اطلاع قبلی انجام شد را نقض تعهدات برجامی آن تلقی کرده و در جلسات متعددی در شورای حکام به صدور بیانیه‌های سرزنشی متعددی علیه ایران پرداخته‌اند.

آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای با بهانه کردن ادعاهایی علیه ایران در زمینه موضوعات فرابرجامی، از جمله امور داخلی ایران و شراکت دفاعی آن با روسیه مسیر مذاکرات وین را منحرف کردند و این مذاکرات بیش از یک سال است که با وقفه روبه‌رو شده است.

خبرنگار بازار در گفتگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

*مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی اخیراً گفته است که ایران به سرعت در حال غنی سازی اورانیوم است، اما ما نمی گوییم که سلاح دارد. وی همچنین اعلام کرده است که راه مذاکره با ایران همچنان باز است. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟

گروسی معتقد است ایران موانعی جهت بازرسی از سایت های هسته ای ایجاد می کند و تیم آژانس بین المللی انرژی هسته ای نمی تواند نظارت دقیق بر اقدامات هسته ای ایران داشته باشد. این مهمترین دلیل اظهارات مدیر کل آژانس بوده و به عنوان رئیس نهادی بی طرف باید روند مذاکرات ایران و سایر کشورها را در این شرایط منطقه ای بی ثبات تسهیل کند.

*پس از اظهارات گروسی، آنتونی بلینکن نیز اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام اشتباه بزرگی بوده و برنامه هسته ای ایران از این محدودیت رها شده است و اکنون در شرایطی هستیم که نمی خواستیم در آن قرار بگیریم. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟

دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده رسما از برجام خارج شد و آن را بی اساس دانست. دولت بایدن بایدن تلاش کند به توافقی در مورد برنامه هسته ای ایران دست یابد اما به دلایل متعدد این توافق انجام نشد. اکنون ایالات متحده می داند که ایران در مسیر پیشرفت هسته ای قرار دارد و مانعی در مسیر آن قرار ندارد. برجام حداقل ایران را مجبور به غنی سازی اورانیوم در حد بسیار پایین می کرد.

*حسین امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر امور خارجه سوئیس در بیانیه ای به موازات اظهارات گروسی و بلینکن اعلام کرد: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است و جمهوری اسلامی ایران به مسیر مذاکره پایبند است. ” آیا این مواضع را می توان دلیلی برای شروع مذاکرات دانست؟

در شرایط کنونی در منطقه خاورمیانه، شروع مذاکرات ایران و غرب در مورد برنامه هسته ای ایران دشوار می باشد. دامن زدن به بی ثباتی منطقه ای توسط ایران نیز شرایط را دشوار تر کرده است.

*همزمان وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که ابتکار سلطان عمان روی میز است و پیش از آن نیز طرحی از سوی ژاپن مطرح شده بود که با استقبال امیرعبداللهیان مواجه شد. به نظر شما ایران آن برنامه را در دستور کار خود دارد یا روی برنامه عمان متمرکز است؟

من در مورد طرح ژاپن اطلاع ندارم. اما طرح عمان می تواند توسط طرفین مورد پذیرش قرار گیرد زیرا به خواسته های طرفین توجه شده است. هر چند به دلیل شرایط منطقه خاورمیانه نمی توان در آینده ای نزدیک به آغاز مذاکرات هسته ای ایران امیدوار بود.

*به طور کلی منظور از این مواضع مطرح شده از سوی مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران و آمریکا در بحبوحه جنگ غزه و جنگ در دریای سرخ چیست؟

در مورد منطقه خاورمیانه باید گفت ایران و مسئله هسته ای آن در طی دو دهه اخیر همواره در صدر خبرهای منطقه قرار داشته است. پس بیان شدن این مواضع در این زمان تعجب آور نیست.

کد خبر: ۲۶۸٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      2 1
      گزارش تحریک آمیز یعنی چه؟ باید دید گزارش مطابق واقع هست یا نه. اگر ایران غنی سازی ۶۰ درصد داره که گزارش درسته و استفاده از اصطلاح تحریک آمیز چیزی را تغییر نمیده مکر اینکه صرفاً مصرف داخلی داشته باشه و بخواهیم مردم خودمون را فریب بدیم. راجع به مذاکره هم همینه ... اینها فقط برای تبلیغات و خبر درمانی و برخی منافع جانبی ادای مذاکره را درمیارن انگار که روی صحنه نمایش بازی میکنن
    • مدنی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      3 1
      گروسی دشمن شماره یک ایران است اول گروسی بعد امریکا
    • حسین IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      5 1
      مرگ یکبارشیون هزارباربمب اتم راآزمایش کنید وقال قضیه راتمام کنید شترسواری دلا دلا نمیشه بمب اتم راآزمایش کنید ودنیارادرعمل انجام شده قراردهید ۰
    • علی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      3 2
      گروسی اگرواقعا به مدیرکلی آژلنس کامل خودمختاراست کمی هم روی هسته ای اسرائیل خمن خار نظربده اگرآنجا اختیار ندارد مورد ایران خاموش ..دورنگی بسه دیگه خجالت بکشه ازرفتارش
    • ناشناس IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      2 2
      دعوت ایران به مذاکرات هسته ای در شرایط فعلی فقط به قصد متلاطم کردن شرایط اقتصاد نامناسب کشور است کاری که دشمنان دنبال می کنند . طرفهای غربی و غیر غربی امتیاز بده نیستند چون ذات استعماری و استکباری دارند .
    • علی کریمی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      0 0
      ابتدا باید اسراییل بچه کش که دائما از بمبهای ممنوعه و فسفری علیه بچه ها استفاده می کنه خلع سلاح هسته ای بشه
    • خلیج همیشه فارس US ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      0 0
      انفجارها و ترور دانشمندان هسته ای تماما از نادرستی گروسی و همکارانشه . این که دست ما رو سالها زیر سنگ نگه دشتند و هر چه خاستند کردندو عاقبت هم زیر میز توافق زدند . فقط یک جواب داره . اونم بعد از غنی سازی بالا . رو کردن بمب اتم . این کاباره زاده های بی هویت حرفی بجز زور نمیشوند . زنده باد صلابت و اقتدار در پروژه هسته ای .ما قویا از این موضع کشورمان حمایت و دفاع میکنیم . تا کور شود چشم خاعنین داخلی