۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
بورس به دلیل تنش های سیاسی اخبار مثبت را نادیده گرفت
یادداشت؛

بورس به دلیل تنش های سیاسی اخبار مثبت را نادیده گرفت

با وجود خبرهای مثبت درباره کاهش مالیات و قطعی شدن تجدید ارزیابی بانک ها و... اما بورس به دلیل تنش های سیاسی اخبار مثبت را نادیده گرفت، مونا موسوی کارشناس اقتصادی در یادداشتی به این مقوله پرداخته است.

بازار؛ گروه بورس: مونا موسوی کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی به بازار به تاثیر ریسک های سیستماتیک بر بی تفاوتی بازار به اخبار مثبت پرداخته و در این یادداشت آمده است که« خاندوزی وزیر اقتصاد، به تازگی از برنامه‌های دولت برای حمایت از بازار سرمایه و واقعی‌تر کردن متغیرهای بازار با تجدید ارزیابی دارایی‌ها سخن گفته است، همچنین از بسته پیشنهادی برای استفاده از مشوق‌های مالیاتی در دوره کوتاه‌مدت برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داده است و یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز گفت که با مصوبه کمیسیون تلفیق، مالیات واحدهای تولیدی در سال آینده از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش می‌یابد اما این خبرها در بازار تاثیری نداشته است.

در کنار اخبار مثبت کاهش مالیات و قطعی شدن تجدید ارزیابی دارایی ها، دست صندوق‌های حمایتی بازار از منابع جدید پر شده و این دو صندوق حوالی ۱۰ همت نقدینگی برای حمایت از بازار در چنین روزها و چنین اتفاقاتی آماده دارند، اما در مقطع کنونی خیلی هم در بازار فعال نیستند

البته نباید نادیده گرفت که ترس بازار از برخی تحولات سیاسی ریخته و این اتفاق مهمی است که بازار تا حدودی مثل گذشته به تحولات سیاسی واکنش منفی نشان نمی‌دهد. از سوی دیگر از گوشه و کنار اخبار موثقی می‌رسد که دست صندوق‌های حمایتی بازار پر بوده و این دو صندوق حوالی ۱۰ همت نقدینگی برای حمایت از بازار در چنین روزها و چنین اتفاقاتی آماده دارند، اما در مقطع کنونی خیلی هم در بازار فعال نیستند. نکته دیگر اینکه افزایش شجاعت بازار در فضای غبارآلوده است. این روزها دلار به یکی از مهمترین بخش‌های حرکتی و لحظه‌ای بازار تبدیل شده و اثرات مهمی در این فضا دارد.

ادامه افت فشار نقدینگی

از طرف دیگر نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۴۰۲، حدود ۲۷ درصد رشد داشته است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۳.۴ درصد بوده، ۶.۴ درصد کاهش یافته است. پایه پولی ۱۲ ماهه نیز از ۴۵ درصد در فروردین امسال به ۳۳.۵ درصد در پایان آذر ۱۴۰۲ کاهش‌یافته است.

در واقع با ادامه موج خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت و تبدیل شدن آن به دارایی‌های تورمی شاهد رشد شدید نرخ سود اوراق بدهی در بازار بدهی هستیم. نرخ سود اوراق در بازار بدهی به ۲۹ درصد (نرخ سود موثر) رسیده که این نرخ از سال ۹۷ بی‌سابقه بوده است. در سال ۹۷ برای مدت کوتاهی نرخ سود موثر اوراق در بازار بدهی تا بالای ۳۰ درصد نیز رفت و بعد از آن هیچ وقت به ۲۹ درصد نرسیده بود. پول از صندوق ‌ای درآمد ثابت خارج و به سمت دارایی‌های تورمی حرکت می‌کند و البته رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده نیز توانسته است بخشی از این پول‌ها را به خود جذب کند. در حالی که بانک مرکزی سیاست شدید انقباضی اجرا کرده است که البته در دو ماه اخیر کمی شل شده، با وجود نرخ بهره ی بالا، شاهد تلاطم در بازارهای تورمی هستیم.

هر یک از این خبرها می توانست در بازار تاثیر مثبتی ایجاد کند، اما از آنجایی که این هفته با انبوه خبرهای عمدتاً سیاسی سپری شد و شاهد رشد دلار در بازار آزاد بودیم. هفته با جنگ در یمن آغاز شد و با حمله به مواضع تروریست‌ها در پاکستان تمام شد و بازار را در دوراهی ریزش و صعود قرار داد. چراکه هفته اخیر تراز ورود پول حقیقی در معاملات خرد ۱۰۰ میلیارد تومان مثبت شد و تراز ورود پول حقیقی به صندوق های درآمد ثابت منفی ۳ همت میلیارد تومان ثبت شد و ارز معاملات خرد هم خود را به بالای ۶ هزار میلیارد تومان رسانده و اینها همان نشانه های مثبت برای رشد شاخص کل بورس است، اما ریسک های سیاسی شرایط را به طور کامل تغییر داده است.

عقب‌نشینی خریداران و افت تقاضا در آخر هفته

چهارشنبه اگرچه در ابتدا شاهد بهبود تقاضا و معاملات مثبت بودیم، اما در ادامه اخبار و اتفاقات سیاسی و ترس از آخر هفته، سبب عقب‌نشینی خریداران و افت تقاضا شد. در مقابل قیمت دلار و سکه هم افزایشی شدند، بر همین اساس قیمت سکه امامی به ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و دلار در بازار آزاد در حوالی کانال ۵۳ هزارتومان رسید.

در واقع تب تقاضا مجددا در بازارهای دارایی فعال شده‌ و این موضوع خود را در معاملات بازار طلا و دلار نیز نشان می‌دهد. بورس هم از این شرایط مستثنی نیست و شاهد چرخش معاملات از گروه خودرویی به سمت گروه‌های دلاری بودیم. در این راستا گروه پالایشی‌ و فلزی‌ مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر بازار سرمایه با در نظر گرفتن ریسک‌های منطقه‌ای نوسانی شده ‌و به دلیل اینکه ارزش معاملات خرد بازار سرمایه صعودی است نشان می‌دهد که بازار سرمایه بر خلاف جنگ اسرائیل و غزه، جنگ یمن و تنش پاکستان را جدی نگرفته است، و ریسکی را از این جنگ متوجه ایران نمی‌داند. همچنین در هفته گذشته بیش از چند همت پول از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد که در کنار افزایش ارزش معاملات خرد سیگنال خوبی برای بازار سرمایه است.»

کد خبر: ۲۶۸٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha