۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
ذخیره هزار متر مکعب آب به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری
معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مطرح کرد

ذخیره هزار متر مکعب آب به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: با اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری بسته به مناطق مختلف ۵۰۰ تا هزار متر مکعب آب ذخیره می‌شود.

به گزارش بازار، حسن وحید گفت: در طول برنامه هفتم عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۰ میلیون هکتار اراضی باید اجرا شود که تحقق این برنامه نیازمند ۹۰ همت اعتبار است.

به گفته او، در برنامه هفتم سالانه ۴ تا ۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری باید اجرا شود که اعتباری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کردند که این میزان اعتبار با اهداف برنامه فاصله معناداری دارد.

وحید ادامه داد: در طول ۵ سال برنامه هفتم ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار باید به اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص یابد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها افزود: اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری با هدف استحصال آب، تقویت سفره های زیرزمینی و کنترل سیلاب دنبال می شود و به طور متوسط هر هکتار آبخیزداری بسته به مناطق مختلف ۵۰۰ تا هزار مترمکعب آب ذخیره می کند.

به گفته او، اجرای عملیات آبخیزداری ۷ تا ۹ تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری می کند که این امر در ارتقای امنیت غذایی تاثیر بسزایی دارد و همچنین بواسطه کنترل سیلاب، فرسایش خاک را کاهش می دهد.

وحید ادامه داد: با اجرای عملیات آبخیزداری حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم علوفه تولید می شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها افزود: با اجرای عملیات آبخیزداری ۷۰ درصد خسارت سیل کاهش می یابد و از طرفی به ازای هر واحد عملیات آبخیزداری ۴.۵ برابر سوددهی ناشی از اثرات اقتصادی مربوط به حفاظت آب، خاک و کربن داریم‌.

او با تاکید بر مشارکت مردم و صنایع در پروژه های مربوط به آبخیزداری و آبخوانداری گفت: صنایع به ازای آبی که از سفره های زیرزمینی برداشت می کنند، در عملیات آبخیزداری باید جبران کنند یا میزان سهم آب مورد نیاز در قالب پروژه های آبخیزداری تامین کند.

کد خبر: ۲۶۸٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن اشرف گنجوئی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      ?معضل بحران آب شرب تابستان ۱۴۰۳، با اجرای نظرات ستاد مردمی احیاگران قنوات و چشمه سارها حل میشود? ?{تامین آب شرب آحاد مردم کشورمان خصوصا استانهای کویری از مناطق کوهستانی گسترده‌ موجود امکانپذیر می باشد