۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
پشت پا به مصوبه شورای قیمت گذاری گندم | تصمیمات چالش زا برای آینده کالای استراتژیک
بازار بررسی می کند؛

پشت پا به مصوبه شورای قیمت گذاری گندم | تصمیمات چالش زا برای آینده کالای استراتژیک

گرگان- مصوبه شورای قیمت گذاری در شهریور ماه برای گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده اما بعد از شش ماه تعلل برای اعلام رسمی این قیمت، متاسفانه رقم دیگری برای خرید تضمینی این محصول اعلام شد.

بازار؛ گروه استان ها: با توجه به نقش گندم در امنیت غذایی، خودکفایی و حتی صادرات این محصول نشان از قدرت اقتصادی یک کشور دارد برای همین در همه ادوار کشت و توسعه این محصول استراتژیک برای دولت ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در کشور ما گندم به عنوان یک کالای استراتژیک در لیست خرید تضمینی محصولات کشاورزی قرار گرفته است تا کشاورزان با توجه به خریدی که دولت از آنها دارد انگیزه بیشتری برای کشت این محصول داشته باشند.

اما متاسفانه عملکرد دولت و تاخیری که در اعلام قیمت خرید تضمینی این محصول دارد سبب کاهش اعتماد کشاورزان به دولت شده، انتظار کشاورزان در خرید تضمینی این است که قبل از کشت، قیمت خرید آن مشخص شود و طبق مصوبه مجلس قبل از سال زراعی باید قیمت محصولات مشخص تا کشاورز با توجه به شرایط اقدام به کشت محصول داشته باشد.

امسال نیز برای اینکه قیمت خرید تضمینی گندم مشخص شود جلسه شورای قیمت گذاری با حضور وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان کشاورزان برگزار و در این جلسه با توجه به قیمت جهانی، نرخ تورم و حداقل سود کشاورز قیمت گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مشخص شد اما این مصوبه از سوی وزیر جهاد کشاورزی در آن زمان اعلام نشد تا بعد از گذشت شش ماه متاسفانه دولت نرخ خرید این محصول را علیرغم مصوبه شورای قیمت گذاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

اعلام قیمت نرخ خرید تضمینی گندم برای کشاورزانی که این محصول را کشت کرده بودند و انتظار داشتند کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان از آنها خریداری شود بسیار بهت آور و باعث دلسردی فعالان حوزه کشاورزی شده است.

پشت پا به مصوبه شورای قیمت گذاری گندم | تصمیمات چالش زا برای آینده کالای استراتژیک

کشت گندم برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست

یک کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال گذشته دولت گندم را کیلویی ۱۵ هزار تومان از کشاورز خریداری کرد که آن هم با توجه به هزینه های کاشت و همچنین شرایط خشکسالی که در گلستان وجود داشت و تناژ کم این محصول متاسفانه کشاورز به حداقل سود خود نیز نرسید.

مرتضی حیدری ادامه داد: امسال انتظار این وجود داشت با توجه به چند برابر شدن هزینه کاشت، داشت و برداشت این محصول قیمت خرید گندم تا ۲۰ هزار تومان باشد و اگر غیر از این باشد برای یک کشاورز کشت گندم اصلا صرف اقتصادی ندارد.

وی افزود: اگر دولت قبل از کشت قیمت را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می کرد شاید کشاورزان کمتری این محصول را کشت می کردند و به دنبال کشت محصولی بودند که درآمد بیشتری برای آن‌ها داشته باشد.

حیدری گفت: سال گذشته دولت با تاخیری که در پرداخت مطالبات گندم داشت و امسال نیز با اعلام قیمتی که برخلاف پیش بینی ها بوده همه اینها کشاورزان را نسبت به دولت بی اعتماد می کند.

گندم کاران به دولت یارانه می دهند

یک کشاورز دیگر گلستانی معتقد است اگر دولت خودش را به جای کشاورز قرار دهد هیچ وقت چنین قیمتی را برای گندم اعلام نمی کرد.

عباس میقانی به خبرنگار بازار گفت: اگر در کشت گندم اجاره زمین را لحاظ کنیم واقعا کشت گندم سودی برای ما ندارد بماند که همراه با ضرر نیز است.

وی افزود: دولت برای حمایت از کشاورز و توسعه کشت گندم خرید تضمینی دارد اما این نوع تصمیم گیری نه تنها حمایت از کشاورز نیست و به جای اینکه به کشاورز یارانه بدهد به نوعی از کشاورز یارانه نیز دریافت می کند.

دولت برای حمایت از کشاورز و توسعه کشت گندم خرید تضمینی دارد اما این نوع تصمیم گیری نه تنها حمایت از کشاورز نیست و به جای اینکه به کشاورز یارانه بدهد به نوعی از کشاورز یارانه نیز دریافت می کند

میقانی گفت: سال گذشته بسیاری از کشاورزان از خرید گندم با توجه به هزینه ها ناراضی بودند و انتظار می رفت قیمت گندم براساس تورم تا کیلویی ۲۰ هزار تومان باشد، سال زراعی جدید به دلیل تورم هزینه های کشت چندین برابر شده چگونه دولت برآورد کرده که با خرید گندم گیلوی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان کشاورز می تواند به سود برسد؟!!

آنچه مسلم است اگر می خواهیم در تولید گندم به خودکفایی برسیم دولت باید قیمت تضمینی این محصول را با دقت بالای تعیین کند تا کشاورزان نیز رغبت بیشتری برای کشت محصول و تحویل آن به مراکز خرید دولتی داشته باشند.

پشت پا به مصوبه شورای قیمت گذاری گندم | تصمیمات چالش زا برای آینده کالای استراتژیک

وعده دولت برای تعیین جایزه تحویل تا اسفند ماه

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در خصوص قیمت اعلام شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال گذشته قیمت پایه گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و قرار بود که هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کود و دو هزار تومان جایزه تحویل گندم به دولت در نظر گرفته شود و قیمت گندم کلیوی ۱۳ هزار تومان از کشاورز خریداری شود.

علی قلی ایمانی ادامه داد: با اعتراضاتی که در خصوص افزایش هزینه کاشت وجود داشت نهایتا این تصمیم دولت منتفعی شد و خرید گندم براساس کیلوی ۱۵ هزار تومان انجام شد.

وی افزود: با توجه به مبنای قمیت پارسال که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده امسال حدود شش هزار تومان به این مبلغ اضافه و گندم کیلوی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود.

ایمانی یادآور شد: علاوه بر این دو هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم به مراکز دولتی در نظر خواهد گرفته شد که مانند سنوات گذشته دولت باید آن را اعلام کند بر همین اساس دولت و جهاد کشاورزی قول مساعد داده است که تا پایان اسفند ماه یک جایزه تحویل گندم برای کشاورزان در نظر بگیرد.

دولت با تعلل در پرداخت مطالبات، عدم به موقع اعلام خرید تضمینی و همچنین عدم قیمت گذاری منصفانه برای گندم، کشاورزان را برای کشت این محصول بی رغبت کرد

ایمانی گفت: دولت با توجه به منابع اعتباری و تورم برای قیمت نهایی گندم تصمیم گیری کرده است و ما نیز به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان معترض هستیم اما اگر جایزه تحویلی که دولت قول آن را داده محقق شود به قیمت مدنظر خود در خصوص گندم خواهیم رسید.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است، دولت با تعلل در پرداخت مطالبات، عدم به موقع اعلام خرید تضمینی و همچنین عدم قیمت گذاری منصفانه برای گندم، کشاورزان را برای کشت این محصول بی رغبت کرد.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران امیدوار است که با تعیین جایزه تحویل گندم به دولت قیمت نهایی گندم به کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد اما آیا واقعا می توان به وعده های دولت امیدوار بود؟

قیمت گندم باید کیلوی ۱۹۵۰۰ تومان باشد

قیمت اعلام شده گندم انقدر بهت آور بود که نه تنها کشاورزان بلکه نمایندگان مجلس را دچار حیرت کرد. در این میان نایب رئیس کمیسیون کشاورزی جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت اعلام شده گندم به خبرنگار بازار گفت: ما به قیمت اعلام شده از سوی دولت معترض هستیم و این مسئله را در کمیسیون کشاورزی پیگیری خواهیم کرد.

رحمت الله نورزی اظهار کرد: قیمتی که در شورای قیمت گذاری مصوب شده باید ابلاغ شود و ما انتظار داریم دولت با توجه به نگاهی که مقام معظم رهبری در خصوص خودکفایی و امنیت غذایی دارد قیمت گذاری گندم انجام شود.

وی افزود: با توجه به هزینه های داشت، کاشت و برداشت دولت باید در خصوص قیمت اعلام شده تجدید نظر داشته باشد و قیمت نهایی همان کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مبنا قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: دولت برای قیمت گذاری خرید محصول استراتژیکی مانند گندم باید قیمت گذاری را انجام دهد که کشاورزان به ضرر و زیان نرسند و ما به قیمت اعلام شده از سوی دولت معترض هستیم.

آنچه مسلم است تصمیم گیری های دولت در خصوص قیمت گذاری گندم و عدم تحقق وعده ها سبب خواهد شد که کشاورزان نسبت به دولت بی اعتماد شده و این بی اعتمادی آینده کالای استراتژیکی مانند گندم را با چالش مواجه خواهد کرد پس می طلبد دولت با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیم گیری های درست و منطبق با شرایط کشاورزان داشته باشد.

کد خبر: ۲۶۸٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha