۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
طلا از سکه افتاد!
بررسی وضعیت بازار طلای کرمان

طلا از سکه افتاد!

کرمان – این روزها بازار سنتی طلای کرمان به عنوان یکی از بازارهای مرجع جنوب شرق کشور شاهد نوسان قیمت و رکود بی سابقه ای است که ناشی از عوامل غیر اقتصادی می باشد.

به گزارش خبرنگار بازار، بازار طلا فروشان کرمان یکی از قطبهای اقتصاد در جنوب شرق کشور محسوب می شود که بیشترین میزان حجم خرید و فروش طلا و سکه منطقه در آن انجام می شود و محل مراجعه ساکنین استان های مختلف است.

این بازار زیبای تاریخی این روزها بیشتر از اینکه به دلیل شاخص های اقتصادی محل مراجعه باشد به مکانی توریستی برای گردشگرانی تبدیل شده که معماری این بنا آنها را جذب می کند و نه قیمتهایش.

اکثر افردی که برای خرید و فروش سکه به بازار مراجعه می کنند با دلیل نوسان قیمت ها و سیر صعودی آن پشت ویترین ها می مانند و خرید و فروش انجام نمی شود و یا بسیار اندک است.

سایه رکود بر بازار طلای استان کرمان این روزها به سکه و دلار هم سرایت کرده و کسی سراغ این کالاها که تنورشان ابتدای سال جاری به شدت داغ بود نمی رود.

هم اکنون بازار طلای کرمان از سکه افتاده است و همه چشم به تابلوهای قیمتها دارند، نوسان قیمت به حدی است که قیمتهای موجود بر روی تابلوهای طلافروشی ها هر چند ساعت یک بار تغییر می کند و ریسک سرمایه گذاری بالا رفته است.

این درحالیست که طبق گفته فعالان اقتصادی استان کرمان هم اکنون حجم قابل توجه سرمایه در استان پس از فروش محصول پسته به سمت بورس و یا فرصتهای سرمایه گذاری در خارج از استان رفته است.

افزایش قیمتها برمبنای مولفه های اقتصادی نیست

نگرانی طلا فروشان از این است که قیمت طلا را به جای اینکه شاخص ها و مولفه های اقتصاد مشخص کند مسائل و رخدادهای سیاسی و منطقه ای تعیین می کند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر کرمان، در خصوص علت افزایش قیمت طلا در بازار کرمان نسبت به سایر استان ها می گوید: ما عمده فروش در کرمان نداریم وباید از تهران، یزد واصفهان طلا بخریم؛ برای همین هم قیمت طلا در کرمان نسبت به تهران ۲ تا ۳ هزار تومان اختلاف دارد .

این روزها قیمت طلا در کرمان با افزایشی محسوس به مرزهای مقاومتی نزدیک شد و در مرز ۴۹۰هزار تومان ایستاده است، این قیمت البته حدود ۵هزار تومان نسبت به نرخ کشوری طلای ۱۸ عیار بالاتر است.

افزایش بیشتر قیمت طلا قابل پیش بینی نیست

در حالی که  پیش از این برخی از تحلیل گران بازار معتقد بودند که با رد سد های مقاومت، احتمال افزایش قیمت طلا تا ۵۰۰هزار تومان می رود، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمان در این زمینه می گوید:  من فکر می کنم  قیمت طلا بالاتر از این نرود و کاهش داشته باشد. البته هیچ کس نمی تواند روی این موضوع به طور قطع اظهار نظر داشته باشد.

 مسعود ثانی در خصوص علت افزایش قیمت طلا در بازار کرمان نسبت به سایر استان ها من جمله تهران می گوید: ما عمده فروش در کرمان نداریم وباید از تهران، یزد واصفهان طلا  بخریم؛ برای همین هم قیمت طلا در کرمان نسبت به تهران  ۲ تا ۳ هزار تومان اختلاف دارد.

 ثانی در ادامه می افزاید: ما هر روز نرخ  طلا را  به صورت ساعتی اعلام نمی کنیم چرا که نظم بازار به هم می ریزد.  ما مجبوریم که یک نرخ صبح اعلام کنیم و یک نرخ بعد از ظهر؛ یعنی اگر  الان قیمت طلا  ۴۸۳ هزار تومان باشد ما بعد از ظهر این  نرخ را ۴۸۵ هزار تومان اعلام کنیم.

بنابراظهارات رییس اتحادیه طلا و جواهر کرمان  عرضه و تقاضا و یا اخبار سیاسی بر نوسانات بازار طلا بی تاثیر است و قیمت طلا  تنها توسط دو عامل انس جهانی و دلار تعیین می شود و تغییر هر کدام از این آیتم ها ؛ قیمت طلا را تغییر می دهد.

ثانی  درادامه تشریح می کند: اگر امروز یک بحث سیاسی در مملکت شود، دلالی که در تهران است از این بحث سوء استفاده می کند و دلار را بالا می برد؛ لذا تغییر قیمت دلار بر قیمت طلا نیز تاثیر می گذارد.

بازار وضعیت مطلوبی ندارد

او در خصوص وضعیت فعلی بازار طلای کرمان می گوید: بازار واقعاً خراب است. بازار طلای کرمان  تعطیل است چرا که مردم طلای بدون اجرت ساخت و یا سکه می خرند و این مسائل بازار را یک رکود شدید و بی سابقه قرار داده است.

مردم قدرت خرید ندارند

محمد یکی از مراجعه کنندگان به بازار طلا است که می گوید: برای خرید طلا برای مراسم ازدواجم به بازار مراجعه کردم اما قیمتها به شدت بالا است و این در حالیست که ثبات هم در بازار دیده نمی شود.

وی افزود: اینکه یک زوج جوان بتواند ۲۰ تا ۳۰ میلیون بابت یک سرویس طلا بپردازد بیشتر شبیه یک تخیل است نه اینکه بتوان در واقعیت آن را هضم کرد.

او ادامه می دهد: امثال من در بازار زیاد هستند و درنهایت به یک نیم ست و یا خریدهای جزیی بسنده می کنند چون امکان سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا برای مردم وجود ندارد.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان می گوید: من برای خرید طلای بدون اجرت و آب شده به بازار آمده ام و هدفم هم این است که بتوانم ارزش پولم را حفظ کنم.

وی وقتی با انتقاد خبرنگار بازار در خصوص افزایش خرید طلای بدون اجرت مواجه شد، گفت: شما چه بخشی را پیش نهاد می کنید که بتوانم ارزش پول را حفط کنم، بورس که تخصص می خواهد، بانک سود مناسب پرداخت نمی کند و دلار و سکه هم که از سکه افتاده اند من قصد دارم تمام سرمایه بازنشستگی ام را حفظ کنم و ارزشش کاهش نیابد.

این روزها مهمترین مراجعه کننده به بازار کرمان خود طلا فروشان و توریست ها هستند و بازار از رونق افتاده و همه امید دارند با نزدیک شدن به ایام نوروز وضعیت بهتر شود.

اما کمبود نقدینگی و افزایش بی رویه قیمتها هر روز شرایط بازار طلا فروشان کرمان را پیچیده تر از گذشته می کند.

کد خبر: ۲٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha