۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
کاهش ۸۰ درصدی سطح پوشش برف در کشور

کاهش ۸۰ درصدی سطح پوشش برف در کشور

یک مقام مسئول در موسسه تحقیقات آب گفت: سطح پوشش برف کشور کاهش قابل توجهی داشته است، اما این موضوع فقط مختص به ایران نیست.

به گزارش بازار، محمد جواد زارعیان، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: امسال سطح پوشش برف کشور مناسب نبوده است و در نقاطی که پیش‌بینی می‌کردیم برف داشته باشیم سطح پوشش برف کم شده است.

او با اشاره به اینکه منابع آبی کشور بر اساس ۶ حوضه آبریز اصلی برآورد می‌شود ادامه داد: حوضه آبریز خزر، فلات مرکزی، خلیج فارس و دریای عمان، حوضه آبریز قره قوم و ارومیه شش حوضه آبریز کشور هستند که پوشش برف نسبت به مدت مشابه سال قبل در این حوضه‌ها کاهش پیدا کرده است.

او افزود: در حوضه آبریز خزر و در استان‌های شمالی حدود ۶۰ درصد پوشش برف کاهش پیدا کرده است. در فلات مرکزی ۹۳ درصد، در حوضه خلیج فارس ۷۵ درصد، قره قوم ۸۵ درصد و حوضه دریاچه ارومیه که یکی از حوضه‌های برفگیر ما است ۳۰ درصد کاهش سطح پوشش برف را شاهد هستیم.

او ادامه داد: میزان سنجش میزان برف یکی سطح پوشش و مورد دیگر آب معادل ذوب برف است که در بحث سطح پوشش حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع سطح پوشش برف در کل کشور ثبت شده است که این رقم در سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع بود.

زارعیان با مقایسه آمار کاهش‌های بارندگی در کشورهای مختلف اظهار کرد: با توجه به ارقام، سطح پوشش برف کشور حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در کشورهای دیگر نیز سطح پوشش برف کاهش داشته و در عراق حدود ۴۰ درصد، ترکمنستان و آذربایجان ۸۰ درصد، ترکیه ۲۰ درصد کاهش داشته است.

او متذکر شد: تغییر اقلیم باعث شده سطح پوشش برف در کشورهای مختلف هم کم شود و این تنها مربوط به کشور ما نیست. افزایش دما باعث کم شدن بارش‌ها خواهد شد بنابراین این یک پدیده طبیعی است.

کد خبر: ۲۶۷٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha