۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
خرید بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال تجهیزات و قطعات نفت در ۹ ماه نخست امسال
مدیر تدارکات کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب:

خرید بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال تجهیزات و قطعات نفت در ۹ ماه نخست امسال

اهواز- صفری، مدیر تدارکات کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: ۱۳ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال کالا در نه ماه نخست امسال از سازندگان تجهیزات و قطعات جانبی صنعت نفت و حفاری خریداری شد.

به گزارش خبرنگار بازار، علی صفری در نشست خبری مدیران تدارکات کالای نفت، حفاری و اروندان در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت اظهار کرد: در نه ماه نخست امسال ۱۳۸۵ قلم کالای مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به صورت بومی شده از سازندگان خوزستانی تجهیزات صنعت نفت به ارزش ۴ هزار و ۹۶۹ میلیارد ریال خریداری شد.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۳ هزار و ۹۱۲ قلم کالای مورد نیاز نفت به ارزش ۱۱ هزار و صد و سی و پنج میلیارد ریال از سازندگان تجهیزات و قطعات نفت خریداری شد.

مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به خرید ۱۳ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال کالا در نه ماه نخست امسال تصریح کرد: در بخش مهم تر یعنی مهندسی و ساخت کالای نفت توانستیم در سال گذشته ۱۹۵ قلم کالا را درون استان بومی سازی کنیم.

وی توضیح داد: ۴۹۵ قلم کالا بومی سازی شد، بومی سازی ۹ هزار و ۶۰۰ قطعه و ۳۶۰ تجهیز، کمبود قطعه تعمیرات اساسی کارخانه های نفت را عقب انداخت.

صفری با بیان این که در سال گذشته ۴۹۵ قلم کالا به ارزش ۲۲۴ میلیارد ریال ساخته شد، گفت: در ۹ ماه نخست امسال توانستیم رقم خرید کالا را دو برابر کنیم و میزان خرید کالا را به ۴۰۹ میلیارد ریال برسانیم.

وی به انجام مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات مورد نیاز نفت در زمینه ساخت داخل کالاهای نفتی اشاره کرد و افزود: ۹ هزار و ۶۰۰ قطعه و ۳۶۰ تجهیز مورد نیاز صنعت نفت با انجام روش مهندسی معکوس بومی سازی شد.

مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان این که تاکنون ۱۹ هزار و ۲۳۸ قلم کالای نفتی بومی سازی شده، تصریح کرد: در زمینه تعمیرات اساسی کارخانه های نفت تأمین قطعه آنها را به عهده داشتیم و بخشی را برونسپاری می کردند و بخشی را هم توانستیم تأمین کنیم.

وی ادامه داد: طی چهار سال اخیر تعمیرات اساسی کارخانه های نفت به دلیل کمبود قطعه و شرایطی که ایجاد کردند کمتر شده و متاسفانه عقب افتادیم.

وی گفت: امسال در زمینه تعمیرات اساسی کارخانه های نفت شروع خوبی داشتیم به طوری که امسال برای انجام تعمیرات اساسی ۳۶ کارخانه نفت برنامه ریزی شده که از این تعداد تعمیرات اساسی ۱۴ کارخانه تمام شده و مناقصه ۱۱ کارخانه دیگر انجام و پیمانکار آن برنده و مشخص شده و منتظر تحویل کارخانه هستند.

مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به تغییر شرایط و افزایش میزان تولید نفت در ایران، یادآور شد: زمان ترخیص کارخانه های نفت به همین دلیل کمتر شده و کار تعمیرات اساسی ۶ کارخانه هم در حال انجام است و این کارخانه ها هم منتظر تعیین پیمانکار هستند.

صفری به پروژه بومی سازی ۷ هزار و ۵۰۰ قلم کالای نفتی اشاره کرد و افزود: در این پروژه بومی سازی ۴ هزار و ۹۰۰ و قلم کالا نتیجه داده و بخشی از قطعات مختلف هم ساخته شده و کتابچه ها در حال آماده سازی است و بخش دیگری هم در فرآیند استعلام و مناقصه هستند.

وی بیان کرد: در زمینه اقلام حفاری تعداد سازندگان ما محدود است و تولید نفت ما بالا رفته و شرایط اکنون مهیاست و ۶ گروه کالایی در حفاری داریم و از سازندگان درون خوزستان تقاضا داریم خود را برای ساخت این قطعات تجهیز و آماده کنند چون نیازهای ما در زمینه ساخت و بومی سازی قطعات حفاری تا پنج سال آینده نیاز است که یک سال آن هم گذشته است.

کد خبر: ۲۶۷٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha