۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
تجهیز ۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی به سیستم‌های هوشمند آبیاری تا ۱۴۱۱
مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اعلام کرد

تجهیز ۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی به سیستم‌های هوشمند آبیاری تا ۱۴۱۱

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اعلام کرد: ۲ میلیون هکتار از اراضی آبی کشاورزی در قالب برنامه‌ای تا سال ۱۴۱۱ در صورت تامین اعتبارات مالی به سیستم‌های آبیاری هوشمند مجهز می‌شوند.

به گزارش بازار، فریبرز عباسی افزود: برنامه ما این است تا سال ۱۴۱۱ در راستای اهداف سند امنیت غذایی دانش‌بنیان، بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی آبی کشاورزی را به سیستم‌های آبیاری هوشمند تجهیز کنیم.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اظهار داشت: به منظور تحقق این برنامه تاکنون ۵۰ پایلوت هوشمندسازی برای انواع روش‌های آبیاری در سطح پنج هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی کشور اجرا شده است.

وی تصریح کرد: تقریبا در همه استان‌ها، پایلوت هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری اجرا می‌شود و برخی استان‌ها مانند اصفهان ۱۰ تا ۱۵ پایلوت را اجرا کرده‌اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: نتایج برخی از پایلوت‌ها نشان می‌دهد که هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری موجب افزایش ۵۰ درصد عملکرد تولید، ارتقای بیش از ۵۰ درصد بهره‌وری و کاهش حدود ۲۰ درصدی آب آبیاری شده است.

وی افزود: معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مصمم است، سیستم‌های هوشمند آبیاری را با توجه به مزیت‌های آن در اراضی آبی کشاورزی توسعه دهد.

عباسی با بیان این که هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری شامل دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است، اظهار داشت: بخش نرم‌افزاری شامل داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای و بخش سخت‌افزاری شامل سنسورها برای اندازه‌گیری رطوبت و دمای خاک و سایر پارامترها است.

کد خبر: ۲۶۷٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha