۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
شائبه دخالت دولت برای تاخیر در معاملات صندوق دارا یکم؛ عضو شورای عالی بورس: تعمدی در کار نیست
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

شائبه دخالت دولت برای تاخیر در معاملات صندوق دارا یکم؛ عضو شورای عالی بورس: تعمدی در کار نیست

اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس گفت: اگرچه به تعویق افتادن معاملات اتفاق خوبی نیست اما این ادعا نیز چندان از استدلال قوی و صحیح برخوردار نیست.

بازار؛ گروه بورس: معاملات صندوق سرمایه گذاری دارا یکم در حالی از روز شنبه هفتم تیرماه آغاز شده که تاخیرات چند روز در شروع معاملات به همراه مشکلات خریداران درعدم نمایش سهام در پرتفوی و همچنین اختلالات سامانه همچون اعلام نقص فنی در سیستم برخی از کارگزاری ها که سهم بالایی در انجام این معاملات را برعهده دارند شائبه تمایل دولت برای به تعویق افتادن معاملات را در راستای جلوگیری از خروج نقدینگی قوت بخشیده است . موضوعی که به اعتقاد کارشناسان چندان از استدلال قوی برخوردار نبوده و باید همزمانی تمامی این اختلالات را در بی تجربگی و مشکلات فنی جستجو کرد که قعطعا می تواند در صندوق های بعدی مورد توجه قرار گیرد. اگرچه که به اعتقاد تحلیلگران ابهامات موجود در سازوکارها و فرآیند معاملات کاهش اعتماد خریداران به آینده صندوق را رقم زده است.

سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس در گفتگو با بازار در خصوص احتمالا تعمدی بودن تاخیرات انجام معاملات دارا یکم از سوی دولت برای جلوگیری از خروج نقدینگی اظهار کرد:اگرچه به تعویق افتادن معاملات اتفاق خوبی نیست اما این ادعا نیز چندان از استدلال قوی و صحیح برخوردار نیست و صندوق سپرده گذاری مسکن قطعا در این رابطه توضیحات کافی ارائه خواهد داد.

وی در ادامه افزود: البته باید توجه داشت زمانی که دارایی فروخته می شود و اجازه فروش آن در زمان معین داده می شود عدم تحقق آن منافع سهامدار را تحت الشعاع قرار می دهد . بنابراین باید دلایل تاخیرات و مشکلات فنی مورد بررسی قرار گیرد تا حتی المقدور در صندوق های بعدی شاهد تجربه مشابه نباشیم .

وی در پاسخ به همزمانی مشکلات فنی یکی از بزرگترین کارگزاری ها که سهم زیادی از خریدها از سوی آن انجام شده است با تعویق معاملات و در نتیجه شائبه دخالت دولت گفت: خرید از یک کارگزاری به معنای آن نیست که سهامدار باید معاملات خود را حتما از طریق همان کارگزاری انجام دهد اما قابل درک است که همزمانی این اشکالات برای یکی از بزرگترین کارگزاری ها به تقویت شایعات دامن زند.

عضو شورای عالی بوس به سوددهی مناسب سهام این صندوق برای خریداران اشاره کرد و گفت: تخفیف مناسب ۳۰ درصدی و رشد بالغ بر ۶۰ درصدی تجربه خوبی را برای خریدران رقم زده است اما تعویق ها ناشی از نقص فنی بوده که بین شبکه کارگزاری و سپرده گذاری برای انتقال سهام افراد صورت گرفته . ضمن انکه در شبکه بانکی نیز تراکنش ها بیش از یکبار بوده که لازم به اصلاح بوده است که این مشکلات را باید به پای تجربه جدیدی دانست که در سایر صنذوق ها باید مورد توجه قرار گیرد.

اسلامی بیدگلی به عدم تحقق منابع فروش پیش بینی شده به واسطه ساختارطراحی شده اشاره کرد و گفت: علاوه بر ساختار موضوع بازارگردانی حائز اهمیت بوده که سازمان بورس به طور جدی در حال پیگیری است و همکاری خوبی هم با شورای عالی بورس و وزارت اقتصادی شکل گرفته است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به دلایل عدم عرضه تمامی شرکت ها در قالب یک صندوق و احتمال به کارگیری استراتژی برای افزایش جذابیت در صندوق های بعدی و کسب نقدینگی بیشتر گفت: در اینکه مسایل بازاری در این صندوق های لحاظ شده تردیدی نیست ، اما اساسا هیچ کدام از دولتمردان انتظار رشد این چنینی در فاصله زمانی اندک را نداشته اند و بیشترین دلیل جذاب سازی شرکت ها به متولیان دولتی آنها بر می گردد به طورکه در صندوق یکم سهام شرکت ها در اختیار وزارت اقتصاد بوده و گروه شرکت های صندوق دوم در حیطه وزارت نفت و همچنین سهام خودرویی ها در زیر مجموعه وزارت صمت قرار دارد. اگرچه که به تاثیر فروش صندوق یکم برسایر صندوق های توجه شده اما محرک اصلی برای جدا سازی نبوده است.

وی در پاسخ به اینکه بازار گردانی مهمترین نقطه ضعف صندوق دارا یکم برای کاهش استقبال مطرح شده است گفت: صندوق دارا یکم اط ۵ درصد بازار گردانی برخوردار است که عدد کمی محسوب نمی شود چرا که با این حجم از نقدینگی و رونق بازار همی میزان بازار گردانی نیز چندان مورد نیاز نخواهد بود. البته پیشنهاد اهالی بازار ۱۰ درصد بود که به لحاظ دولت به منابع مالی این مقدار به ۵ درصد کاهش یافت . بنابراین اگرچه عوامل مختلفی در کاهش استقبال وجود دارد اما مهمترین دلیل ناشناخته بود سازوکارها ، فرآیندها به همراه ابهامات بود به گونه ایکه بسیاری از سرمایه گذاران از برنامه دولت برای زمان آزاد سازی معاملات، مدیریت و بازار گردانی اطمینان نداشتند.

کد خبر: ۲۶٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha