۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
رشد ۳درصدی تولید فولاد ایران| رکود بازار داخلی؛ کلید خوردن مسکن ملی رونق را به بازار برمی گرداند
بازار گزارش می دهد؛

رشد ۳درصدی تولید فولاد ایران| رکود بازار داخلی؛ کلید خوردن مسکن ملی رونق را به بازار برمی گرداند

در حالی که آمارها حاکی از رشد ۳ درصدی تولید فولاد کشور در ۹ ماهه نخست سال است، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران می گوید: بازار فعلا راکد است و در صورت کلید خوردن طرح مسکن ملی مجددا پویا می شود.

یاسمن بلوردی؛ بازار: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در جدیدترین آمار مربوط به تولید فولاد در ۹ ماهه نخست سال که منتشر کرده خبر از افزایش ۳ درصدی تولید فولاد میانی و رشد ۶.۵ درصدی تولید آهن اسفنجی در این مدت داده است.

انجمن تولید کنندگان فولاد ایران: در ۹ ماهه نخست سال جاری، تولید فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن رسید

در واقع به گفته انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، در ۹ ماهه نخست سال جاری، تولید فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن رسید.

ظرفیت تولید فولاد در کشور ۴۵ میلیون تن در سال است

این در حالی است که «بهرام سبحانی» رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در گفتگو با بازار می گوید: ما الان ظرفیت ۴۵ میلیون تن تولید را داریم منتها نمی توانیم به دلیل کمبود گاز و برق از این ظرفیت استفاده کنیم.

سبحانی همچنین در خصوص اتفاقات منطقه در تولید و بازار داخلی و خارجی فولاد نیز می گوید: در بازار خارج هنوز هیچ اتفاقی یا توقف یا کاهشی رخ نداده و روند خود را ادامه می دهد. چرا که بیشتر بازارها یا منطقه ای هستند و یا جنوب شرق آسیا هستند. اما در بازار داخل به هر حال یک رکود نسبی مشاهده می شود؛ به این معنا که مصرف و تقاضا آنطور که باید قوی نیست و علت این مساله هم می تواند به نزدیک شدن به پایان سال مرتبط باشد که امیدواریم از سال آینده شرایط عوض شود.

رشد ۳درصدی تولید فولاد ایران| رکود بازار داخلی؛ کلید خوردن مسکن ملی رونق را به بازار برمی گرداند

بر اساس این گزارش در حالی که ایران سالانه ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن تولید دارد اما شرایط فعلی بازار چندان بر وفق مراد تولید کنندگان نیست و کارشناسان معتقدند اگر نهضت مسکن ملی آغاز شود می تواند پویایی را به بازار برگرداند. با این وجود رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران می گوید: در حوزه مسکن ملی همانطور که می دانید هنوز اتفاقی نیفتاده و آنچه گفته بودند محقق نشده است اما اگر کلید بخورد و شروع شود قطعا یک بازار مصرف خوب هست.

از سوی دیگر سبحانی در خصوص نوسانات قیمت فولاد در شرایطی که تقاضا کم است نیز می گوید: باید توجه داشته باشید که قیمت فولاد نه تنها از ابتدای سال افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است. در واقع هر کالایی بخواهد تولید شود یکسری عوامل تعیین شده دارد در حوزه فولاد نیز «انرژی، مواد اولیه، حقوق و دستمزد، قطعات یدکی و حمل و نقل» از جمله اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت تمام شده است.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران: نرخ افزایش قیمت فولاد با نرخ افزایش قیمت کالاهایی که فولاد در آن به کار می رود همچون لوازم خانگی، خودرو و مسکن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ یعنی فولاد یا افزایش قیمت نداشته یا جزئی بوده است

وی ادامه داد: مساله اینجا است که در مواردی که دولت متولی محسوب می شود مثل حمل و نقل، انرژی و تعیین حقوق و دستمزد همواره روند قیمت افزایشی است و لذا قیمت تمام شده نیز افزایشی است. با این وجود نرخ افزایش قیمت فولاد با نرخ افزایش قیمت کالاهایی که فولاد در آن به کار می رود همچون لوازم خانگی، خودرو و مسکن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ یعنی فولاد یا افزایش قیمت نداشته یا جزئی بوده است.

در حالی رئیس انجمن فولاد ایران نرخ افزایش قیمت فولاد را قابل مقایسه با نرخ افزایش کالاهایی همچون خودرو و لوازم خانگی نمی داند که غالبا تولید کنندگان و سازندگان این حوزه معتقدند افزایش قیمت محصولات آنها تابعی از افزایش قیمت فولاد و آهن آلات مصرفی است. سبحانی اما تاکید دارد که اگر روند قیمت فولاد را از ابتدای سال تا به امروز بررسی کنید و این کالاهایی که مدعی هستند به دلیل افزایش قیمت فولاد محصولات افزایش داشته را هم مقایسه کنیم می بینیم که هیچ رابطه ای بین این دو نیست.

پیش بینی قیمت فولاد تا پایان سال

سبحانی در خصوص براورد قیمت فولاد تا پایان سال نیز گفت: به هر حال تا پایان سال دامنه قیمت فولاد همین قیمت های فعلی است. به خصوص اینکه الان بازار تقریبا در رکود است اما اگر حرکتی اتفاق بیفتد و تقاضا بالا برود ممکن است حداقل بازار قوی شود و کشش داشته باشد. به خصوص اینکه الان آنچه در بورس عرضه می شود خریدار ندارد و یا کمی خریدار دارد اما اگر اتفاقی نیفتد قطعا افزایش قیمتی هم نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: الان قیمت شمشم های فولادی حدود ۱۸-۱۹ هزار تومان و قیمت میلگرد هم بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است. ورق های فولادی هم که تنوع زیادی دارد و به رشد قیمت خود رسیده است.

بر اساس این گزارش فعالان بخش سازه های فولادی نسبت به افزایش قیمت ورق ها به خصوص ورق سیاه بسیار گلایه دارند به طوری که به گفته این تولید کنندگان قیمت ورق سیاه در ابتدای سال کیلویی ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان بوده و در اوایل دی ماه به حدود ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است.

سبحانی در این خصوص نیز می گوید: در مورد قیمت ورق های فولادی یک بحث مربوط به بازار است و دیگری مربوط به کارخانه است؛ همانطور که می دانید تولید کننده متولی بازار نیست و فقط محصول را با یک قیمت پایه از پیش تعیین شده در بورس عرضه می کند. لذا گاهی مواقع قیمت ها با قیمت های بازار بسیار متفاوت است؛ یعنی برفرض افرادی که به دلایلی مازاد بر سهمیه ورق فولادی گرفته اند ممکن است در بازار عرضه کنند و بسیار بالاتر از قیمت کارخانه ارائه بدهند. اما آنچه ملاک قیمت کارخانه است چندان نوسان نداشته نرخ ها هم مشخص است. به این ترتیب قیمت کارخانه ها نوسان نداشته اما در بازار آزاد قطعا نوسان داشته است.

کد خبر: ۲۶۷٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha