۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
توجه به زنجیره ارزش فراموش شده است
قیمت گذاری دستوری فقط برای صنعت خودرو؟

توجه به زنجیره ارزش فراموش شده است

نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان به بازار گفت: در کشور فقط خودروسازی مشمول قمیت گذرای دستوری است و برای سایر صنایع مانند ساختمان، غذایی و لوازم خانگی نرخ دستوری وجود ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: تبعات جبر قیمت گذاری در صنعت خودرو سبب تحمیل زیان ۲۴ هزار میلیارد تومانی طی شش ماهه نخست سال جاری به گروه صنعتی ایران خودرو شده است. براساس قانون اگر دولت یک تولیدکننده را مکلف به تعیین قیمت جهت فروش کند، اختلاف کالای تولیدی از کارخانه تا بازار که سبب عدم سود و زیان شود را باید به تولیدکننده پرداخت کند. تاکنون دولت به دلیل قیمت گذاری دستوری اقدام به تامین زیان انباشت صنایع خودروسازی نکرده است. از سوی به نظر می رسد که فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو که می تواند بخشی از زیان ایران خودرو و مطالبات قطعه سازان را تامین کند، به دلیل اختلاف نظر ارگان های ذیربط در هاله ابهام باشد.

توجه به زنجیره ارزش فراموش شده است

نجفی منش: قیمت گذاری دستوری برای هر کالای انجام شود، سبب کاهش یا حذف سود، کیفیت و رقابت می شود

قیمت گذاری دستوری سود و کیفیت را کاهش می دهد

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص زیان ۲۴ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو به بازار گفت: متاسفانه توجه به زنجیره ارزش در صنعت خودرو از سوی دولت فراموش شده است، صنایع خودروسازی باید مواداولیه خود را با قیمت آزاد خریداری کرده و محصول نهایی را با نرخ دستوری به بازار عرضه کنند. سیاستگذاران صنعتی در دنیا فرصت و بستری را برای خودروسازان ایجاد می کنند که علاوه بر کاهش هزینه های تولید، سود صنایع ارزش افزوده مانند خودرو تامین شود.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو با نقد مداخلات دولت در نظام فروش خودروسازان به «بازار» توضیح داد: متولیان صنعت خودرو برای کاهش زیان خودروسازانی مانند ایران خودرو باید قیمت گذاری دستوری را حذف کنند. سیاستگذاران صنعتی همان برخوردی که با سایر کالاها در بازار دارند را باید با خودرو داشته باشند، در این صورت هم تیراژ تولید رشد خواهد داشت هم خودروسازان به سمت سوددهی سوق داده خواهند شد.

نجفی منش با اشاره به اینکه تصدی گری دولت در مدیریت و قیمت گذاری صنایع خودروسازی زیان ایجاد کرده است، بیان کرد: قیمت گذاری دستوری برای هر کالای انجام شود، در گام نخست سبب کاهش یا حذف سود می شود، در وهله دوم منجربه افت کیفیت و نهایتا از بین رفتن رقابت خواهد شد.

وی افزود: در شرایط فعلی شاید فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار تنها راه حل تامین نقدینگی، کاهش زیان و محک بازار برای آزادسازی قیمت خودرو باشد.

توجه به زنجیره ارزش فراموش شده است

نجفی سهی: در تمام دنیا قیمت گذاری دستوری برای صنایع بالادستی مانند پتروشیمی و فولاد انجام می شود؛ چرا که دولت کشورهای پیشرفته می گویند از منابع ملی استفاده می کنید

قیمت گذرای دستوری در دنیا برای صنایع بالادستی

محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، با اشاره به بحث احتمالی فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار، به خبرنگار این رسانه گفت: در حال حاضر مقاومت های برای فروش این تعداد خودرو با علم به «زیان» و عدم تامین نقدینگی برای خرید مواداولیه از سوی صنایع خودروسازی، توسط برخی از نهادها و ارگان ها وجود دارد.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به کمبود ارز برای صنایع خودروسازی، اظهار داشت: برای واردات خودروهای دست دوم ۲.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص داده اند، اما برای خودروسازان یک میلیارد ارز در نظر گرفتند. از متولیان صنعت خودرو باید سوال کرد که آیا واردات خودرو به اندازه تولید در اشتغالزایی و پرداخت مالیات سهم دارد؟

وی افزود: واردات خودرو یک تهدید و برای بازار خودرو کشور است، با سیاست های اشتباه صنعتی بازار خودرو به بازار سرمایه ای تبدیل شده و ورود محصولات جدید شاید بتواند تقاضا را به تعادل برساند، اما شکاف قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار را افزایش خواهد داد.

نجفی سهی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه حدود ۸۳ درصد بهای تمام شده یک خودرو را مواداولیه تشکیل می دهد، بیان کرد: به طور متوسط ۵۰ درصد هزینه تولید یک خودرو مواداولیه، حدود ۳۰ درصد بسته به نوع تکنولوژی خودرو هزینه دستمزد و مابقی نیز سهم هزینه سربار و سود جزئی تولید است. با این شرایط آیا انتظار سوددهی از گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین سازنده خودرو خاورمیانه باید داشت؟

این فعال صنعت خودرو در خصوص دخالت دولت در امر تعیین قیمت خودرو، به «بازار» گفت: در تمام دنیا قیمت گذاری دستوری برای صنایع بالادستی مانند پتروشیمی و فولاد انجام می شود؛ چرا که دولت کشورهای پیشرفته می گویند از منابع ملی استفاده و باید قیمت ها به شکل دستوری تعیین شود. اما در داخل کشور تنها صنعتی که قیمت گذاری دستوری در آن لحاظ می شود، «خودروسازی» است. دولت دخالتی در قیمت گذرای صنایع ساختمانی، غذایی و لوازم خانگی ندارد.

نجفی سهی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اثرات آزادسازی قیمت خودرو، اظهار داشت: اگر آزادسازی قیمت خودرو انجام شود و به موازات آن نرخ مواداولیه، انرژی و دستمزدها را افزایش دهند. نباید انتظار نتیجه مطلوب را داشت، چرا که نرخ نهاده های تولید را کنترل نمی کنند.

کد خبر: ۲۶۷٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha