۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
رشد ادامه دار خودروهای برقی چین در ۲۰۲۴| سرعت نوآوری و تولید تعریف تازه ای گرفت
بازار گزارش می دهد:

رشد ادامه دار خودروهای برقی چین در ۲۰۲۴| سرعت نوآوری و تولید تعریف تازه ای گرفت

سال ۲۰۲۳ شتاب سریع صنعت خودروهای برقی چین به خودروسازان غربی فشار بسیاری وارد کرد و سال ۲۰۲۴ نیز سالی چالش برانگیز برای خودروسازان غربی به دلیل تداوم رشد چینی ها و رقابت سخت با آن ها خواهد بود.

علی میرزایی؛ بازار: بخش خودروهای برقی چین رشد بی‌سابقه ‌ای را در چند سال اخیر تجربه کرده است. در حالی که غربی ها موفقیت صنعت خودروهای برقی چین را صرفاً به یارانه های سخاوتمندانه دولت چین نسبت می دهند، ولی این خودروسازان و زنجیره تامین چینی بودند که با دهه ها تلاش اکنون می توانند محصولاتی جدید و مدرن با قیمت های قابل قبول در اختیار مصرف کنندگان چینی قرار دهند.

سال میلادی گذشته شتاب سریع صنعت خودروهای برقی چین به خودروسازان غربی فشار بسیاری وارد کرد و سال ۲۰۲۴ نیز سالی چالش برانگیز برای خودروسازان غربی جهت رقابت با چین خواهد بود. خبرگزاری رویترز چشم انداز امیدوارکننده ای را برای برندهای خودروی چینی در سال ۲۰۲۴ با افزایش سودآوری، علیرغم تشدید رقابت جهانی پیش بینی می کند. میانگین قیمت فروش خودروهای چینی افزایش یافته و این موضوع نشان از رشد تک رقمی کاهش روز افزون فاصله با همتایان خارجی دارد.

پیش بینی می شود که سهم چینی ها از بازار خودروهای برقی دنیا در سال میلادی جاری به ۶۳ درصد برسد، این در حالی است که چین سال ۲۰۲۳ حدود ۵۶ درصد سهم بازار خودروهای برقی را داشت. افزایش سهم بازار پیش بینی شده می تواند ۳۰ درصد رشد درآمد برای خودروسازان این کشور داشته باشد.

صنعت خودرو برقی چینی تعاریف جدیدی را برای سرعت (نوآوری و تولید) در صنعت خودروسازی جهان ارائه کرده است

خودروهای چینی معنای جدید سرعت نوآوری

آینده پر سود خودروسازی چین با تلاش‌ های استراتژیک خودروسازان این کشور مانند؛ بی وای دی، گریت وال و جیلی با صعود از بخش محصولات «مقرون به صرفه» به خودروهای «لوکس» کمک بسیار فراوانی خواهد کرد. بنابراین تسلط برندهای خارجی مورد علاقه مشتریان چینی به بازار کشورشان دچار چالش جدی خواهد شد. براین اساس احتمالا برندهای ژاپنی یکی از قربانی های اصلی در بازار چین باشند که سهم بازار قابل توجهی را از دست خواهند داد. بررسی های نشان از آن دارد که صنعت خودرو ژاپن تا پایان سال میلادی جاری احتمالا نیمی از درآمد و سود خود در بازار چین را از دست دهد.

به تازگی مجله اکونومیست در خصوص توسعه صنعت خودروهای برقی چینی نوشته است؛ «صنعت خودرو برقی چینی تعاریف جدیدی را برای سرعت (نوآوری و تولید) در صنعت خودروسازی جهان ارائه کرده است.» صنعت محافظه کار خودروسازی احتراقی که به پیشرفت ‌های تدریجی عادت کرده بود، اکنون به دلیل چابکی «سرعت چین» سرگیجه گرفته و بازیگران جهانی را وادار می‌کند تا با معیارهای جدید چینی همگام یا از صحنه رقابت خارج شوند. چینی ها نیز هم از نظر سرعت تسخیر بازار داخلی کشورشان و هم از نظر گسترش سریع جهانی بی نظیر هستند.

نقطه عطف اخیر پیشرفت های خودروسازان چینی، پیشی گرفتن شرکت بی وای دی از تسلا به عنوان تولید کننده پیشرو در وسایل نقلیه برقی در جهان بود، این مورد نشان دهنده تغییر قابل توجهی در صنعت است. خودروسازان معتبر غربی به طور خاصی نگران شتاب گرفتن و دور شدن از موتورهای احتراق داخلی در کشورهای توسعه ‌یافته هستند. چرا که این مورد فرصت پیشی گرفتن به خودروهای نوپای چینی در بازار کشورهای توسعه یافته می دهد.

باتری Blade BYD فناوری فوق العاده باتری سازان چینی را به نمایش گذاشته است، باتری های نسل جدید بی واری دارای حداکثر تراکم انرژی، ایمنی و کارایی هستند. این باتری با طراحی فوق العاده کارآمد و فرآیندهای تولید نوآورانه، توجه خودروسازان بزرگ غربی مانند مرسدس بنز، فورد و کیا را به خود جلب کرده است. علاقه خودروسازان غربی به استفاده از باتری های چینی بیانگر تغییر یک واقعیت حیاتی در صنعت خودروهای برقی است. جهت رقابت با خودروهای برقی چینی، بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ غربی باید باتری‌های خود را از شرکت‌های چینی تهیه کنند. این یعنی حاکمیت مطلق (فعلی) چین بر زنجیره تأمین خودروسازان برقی جهان، به بیانی بهتر «هر خودرو برقی در هر جای دنیا ساخته شود، کشور چین از آن سود خواهد برد.»

رشد ادامه دار خودروهای برقی چین در ۲۰۲۴| سرعت نوآوری و تولید تعریف تازه ای گرفت

راهبرد طولانی مدت چین و حمایت‌ های دولت این کشور از صنعت خود طی دهه ‌ها و یارانه ‌هایی سخاوتمندانه برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، باعث شد چین از صنعت خودروی برقی به عنوان ابزاری حیاتی برای ادامه رشد صنعت خود و تسخیر بازار بین الملل استفاده کند.

بزرگترین فرصت و تهدید برای صنعت خودرو ایران از سمت چین است، همکاری با چین مانند هر کشور دیگری باید بر اساس منافع متقابل باشد

چین بزرگترین فرصت و تهدید خودروسازان داخلی

باور این موضوع که چین برتری خود را به آسانی در اختیار غربی ها و کشور ما قرار دهد، یک باور ساده لوحانه ای بیش نیست. حتی اگر این اتفاق بعید به حقیقت برسد باز هم چینی ها دهه ها از کشورهای مطرح صنعتی پیشتازی می کنند. در واقع در سال ۲۰۲۴ دسترسی به فناوری فقط برای پر کردن شکاف با چین کافی نیست، مزیتی که خودروهای برقی چینی از آن برخوردار هستند، ناشی از کارایی و مقیاس زنجیره تامین چینی ها است که فعلا کشوری قادر به رقابت با آن نیست. باید دید در سال ۲۰۲۴ آیا خودروسازان غربی شعبده بازی جدیدی برای مقابله با نفوذ چینی ها در بازار خود انجام خواهند داد یا خیر.

بزرگترین فرصت و تهدید برای صنعت خودرو ایران از سمت چین است، همکاری با چین مانند هر کشور دیگری باید بر اساس منافع متقابل باشد. ولی بازی برد-برد خودروسازی ایران با صنعت خودرو چین به آسانی اتفاق نمی افتد و مستلزم راهبرد متفکرانه است. عدم آمادگی صنعت خودرو ایران می تواند منجر به اشراف چین در هدایت بازار و صنعت کشور ما شود.

کد خبر: ۲۶۷٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha