۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
افزایش هیجانی قیمت طلا، سکه و ارز به دلیل تقاضای بالا |احتمال افت قیمت طلا زیاد است
«بازار» گزارش می دهد

افزایش هیجانی قیمت طلا، سکه و ارز به دلیل تقاضای بالا |احتمال افت قیمت طلا زیاد است

سکه، طلا و ارز متاثر از تحولات سیاسی منطقه در حالی بر مدار رشد قیمت قرار گرفته اند که به گفته کارشناسان این افزایش هیجانی قیمت منجر به رشد سطح میزان تقاضا برای خرید چنین کالاهایی در بازار شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی در طول یکسال اخیر باعث شده است تا بازار ارز شرایط آرامی را سپری کند، اما برخی مواقع به دلیل بروز اتفاقات سیاسی و تحولات منطقه ای قیمت ها در بازار ارز دچار تغییر می شوند. به طور مثال با حمله نیروهای حماس به رژیم صهیونیستی قیمت ارز در بازار آزاد افزایشی شد اما این افزایش قیمت دوامی نداشت و نرخ ها کمتر از یک هفته دوباره به حالت اولیه خود برگشتند. اکنون نیز بدنبال حمله اخیر آمریکا و انگلیس به یمن قیمت ارز در بازار آزاد افزایشی شده و این افزایش قیمت تاثیر خود را بر روی قیمت ها در بازار طلا و سکه گذاشته است.

افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان هیجانی است و با توجه به کنترل بازار ارز از سوی بانک مرکزی بعید است، ادامه دار باشد. چرا که این بانک در بازارهای رسمی نیاز متقاضیان واقعی ارز را به خوبی تامین می کند. البته برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ چون رشد قیمت ها کالاها در بازار احساس می شود، بنابراین افزایش تدریجی نرخ ارز نیز امری طبیعی به نظر می رسد اما افزایش قیمت این کالای مهم که تاثیر بسزایی بر رشد سطح عمومی قیمت ها در بازار دارد باید به خوبی مدیریت و کنترل شود.

مدیریت بانک مرکزی در تثبیت قیمت ارز بیانگر آن بوده که این بانک توانایی خوبی در کنترل این بازار دارد، در چنین شرایطی برخی ها نباید از سر هیجان فریب افزایش نرخ ارز را بخورند زیرا چنین افزایش قیمتی همچون ماههای گذشته موقتی بوده و بازار به زودی کنترل می شود

توانمندی بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز و سکه

حال از آنجایی که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز با اجرای سیاست های اصولی مانع از رشد بی منطق این کالا شده است به طوری که ماههاست نرخ دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار دارد، چنین مدیریتی بیانگر آن بوده که این بانک توانایی خوبی در کنترل بازار دارد، در چنین شرایطی برخی ها نباید از سر هیجان فریب افزایش نرخ ارز را بخورند زیرا چنین افزایش قیمتی همچون ماههای گذشته موقتی بوده و بازار به زودی کنترل می شود. البته برخی ها این روزها از سر ناآگاهی وارد بازار ارز شده و اقدام به خرید دلار یا سایر ارزها می کنند غافل از اینکه آنچه در بازار ارز این روزها اتفاق می‌افتد شوکی بیش نیست و تصمیمات عجولانه و هیجانی برای خرید ارز امکان دارد به زیان آنها تمام شود.

نمونه آن رشد بی منطق قیمت دلار در ماههای گذشته پس از حمله نیروهای حماس به رژیم صهیونیستی بود که خیلی ها با این تفکر که قیمت ارز بشدت بالا می رود وارد این بازار شدند و اقدام به خرید ارز کردند اما پس از گذشت ۳ روز و با عقب گرد قیمت ها متضرر شدند. اکنون دلالان سود جو در کمین نشسته و با شانتاژ قیمت ها سعی دارند از فرصت مناسب به نفع خود استفاده کنند تا بازار ارز را متشنج شود این در حالی است که در بازار واقعی ارز که همان مبادلات مربوط به تجار و شرکت‌ها است، میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی بسیار بیشتر از میزان تقاضا است.

با توجه به اتفاقات اخیر و تحولات سیاسی و بین المللی در منطقه چون بمباران یمن از سوی امریکا و انگلیس، قیمت ارز از یک طرف و انس جهانی طلا از سوی دیگر همزمان بر مدار رشد قرار گرفته اند، این مسئله باعث شده تا قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز دچار تغییر و افزایش شوند

افزایش قیمت طلا و سکه هیجانی و متاثر از تحولات منطقه ای است

افزایش بی منطق قیمت ارز در بازار آزاد تاثیر خود را بر افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه به جای گذاشته است، آنطور که رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید؛ رشد قیمت ارز همراه با افزایش انس جهانی موجب شده است که قیمت سکه و طلا این روزها افزایشی شود. محمد کشتی آرای در گفت و گو با خبرگزاری «بازار» اظهارداشت: با توجه به اتفاقات اخیر و تحولات سیاسی و بین المللی در منطقه چون بمباران یمن از سوی امریکا و انگلیس، قیمت ارز از یک طرف و انس جهانی طلا از سوی دیگر همزمان بر مدار رشد قرار گرفته اند، این مسئله باعث شده تا قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز دچار تغییر و افزایش شوند.

به گفته وی افزایش نرخ انس جهانی برگرفته از مسائل سیاسی و بین المللی و تحولات اخیر منطقه ای بوده که طی روزهای گذشته هر انس جهانی ۱۸ دلار افزایش یافت از طرفی قیمت ارز نیز در بازار آزاد که بخش عمده آن هیجانی است بالا رفته و باعث شده تا نرخ ها در بازار سکه و طلا صعودی شوند. این افزایش قیمت که طی چند ماه اخیر کم سابقه بوده خیلی ها را برای خرید طلا و سکه راهی این بازار کرده است.

با توجه به اعیاد پیش رو و برگزاری مراسمات عقد و ازدواج در ماههای رجب و شعبان تقاضا برای خرید سکه و طلا نیز افزایشی می شود، از طرفی زمانی که سطح تقاضا برای خرید در بازار بالا می رود این موضوع باعث می شود که افزایش قیمت هیجانی کاذب نیز اتفاق بیفتد و قیمت ها نیز در این بازار افزایشی شود

رشد تقاضا برای خرید سکه و طلای گران در بازار!

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: با وجودی که قیمت طلا و سکه این روزها در بازار بالاست اما میزان تقاضا نیز برای خرید چنین کالاهای افزایشی شده است. خرید سکه ای که بیش از ۷ میلیون حباب دارد و فقط طی ۲ روز اخیر ۲ میلیون حباب به قیمت آن افزوده شده است. کشتی آرای با بیان اینکه رشد تقاضا طی این روزها ناشی از عوامل متعددی است، بیان داشت: از آنجایی که در ماههای پایانی سال قرار داریم، معمولا هر ساله خیلی ها برای خرید سکه به بازار طلا رجوع می کنند.

از طرفی با توجه به اعیاد پیش رو و برگزاری مراسمات عقد و ازدواج در ماههای رجب و شعبان تقاضا برای خرید سکه و طلا نیز طبق روال هرساله افزایشی می شود. به گفته وی زمانی که سطح تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار بالا می رود این موضوع باعث می شود که افزایش قیمت هیجانی کاذب نیز اتفاق بیفتد و قیمت ها نیز در این بازار افزایشی شود. به هر حال عوامل متعددی دست به دست هم داده تا قیمت طلا و سکه در بازار بر مدار رشد قرار گیرند این در حالی است که چنانچه نرخ ارز در روزهای آتی کاهشی شود قطعا قیمت طلا و سکه نیز به تبع کاهش نرخ ارز نزولی خواهد شد.

با توجه به تاثیر گذاری رشد بی منطق ارز در بازار آزاد همچنین افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه حباب گونه افزایشی شده به طوری که هر قطعه سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید دیروز به ۳۲ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان رسید

افزایش حباب گونه قیمت سکه؛ حباب سکه به بیش از ۷ میلیون رسید

بنا به این گزارش، قیمت غیر واقعی دلار در بازار آزاد به بیش از ۵۲ هزار تومان رسیده است از طرفی نیز با توجه به تاثیر گذاری رشد بی منطق ارز در بازار آزاد همچنین افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه حباب گونه افزایشی شده به طوری که هر قطعه سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید دیروز شنبه در بازار تهران، با ۳۸۳ هزار تومان افزایش نسبت به پنجشنبه، ۳۲ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام‌بهار طرح قدیم نیز ۲۸ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان دادو ستد شد که نسبت به آخرین قیمت روز گذشته، ۲۷۵ هزار تومان افزایش داشته است.

نیم‌ سکه ۱۷ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان، ربع‌ سکه ۱۱ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان و سکه گرمی هم ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش رفت. این در حالی است که حباب سکه امامی ۷ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان و حباب سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۸۳ هزار تومان است. اگر چه قیمت ها این روزها در بازار طلا، سکه و ارز هیجانی افزایش یافته اند اما به گفته کارشناسان سرمایه گذاران در چنین مواقعی نباید وارد چنین بازارهایی شوند چرا که ریسک معامله در این بازارها و در این شرایط خاص بسیار بالاست.

کد خبر: ۲۶۷٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha