۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
رونمایی از نخستین ارقام جدید کیوی ایران

رونمایی از نخستین ارقام جدید کیوی ایران

نخستین ارقام جدید کیوی ایران طی مراسمی در دانشگاه گیلان رونمایی شد.

به گزارش بازار، گروه تحقیقاتی علوم باغبانی دانشگاه گیلان توانستند سه نوع رقم جدید کیوی با گوشت زرد (طلایی) و طعم متفاوت با اسامی طلوع (Sunrise)، گیلدا (Gilda) و زرین (Zarin) را تولید و ثبت کنند.

بنابراین گزارش، معرفی این ارقام، در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند ۸ ساله با سه رقم جدید صورت گرفته که در نود و نهمین جلسه کمیته معرفی انواع این میوه، در مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور ثبت شد.

این ارقام جدید براساس استانداردها و با در نظر گرفتن نوع ذائقه مصرف کننده‌های داخلی و بین‌المللی توسط گروه تحقیقاتی علوم باغبانی دانشگاه گیلان به سرپرستی محمود قاسم نژاد معرفی شد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم رونمایی از ارقام جدید کیوی که شنبه ۲۳ دی برگزار شد، گفت: سطح زیر کشت کیوی در کشور ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید آن ۴۳۶ هزار تن است.

زهرا جلیلی‌مقدم با بیان این که ایران چهارمین تولید کننده کیوی در جهان است، اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۲۰۱ هزار تن کیوی به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

وی رعایت استانداردهای بین‌المللی و کشورهای هدف در توسعه صادرات و اجرای عملیات خوب کشاورزی GAP در بهبود کمی و کیفی محصول را اثرگذار دانست.

جلیلی‌مقدم گفت: در میوه کیوی، زمان برداشت و زودرسی، شاخص طعم، رنگ گوشت، عملکرد، رایحه مطلوب با ظاهری بازارپسند حایز اهمیت است ضمن آن که میزان ویتامین C و ماندگاری میوه و تحمل انواع تنش‌ها از دیگر صفات مهم کیوی در برنامه‌های اصلاحی می‌باشد.

گفتنی است؛ در پنل تخصصی این رویداد به چالش‌های پیش روی صادرات کیوی پرداخته شد.

کد خبر: ۲۶۷٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha