۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
توسعه اقتصادی استان سمنان با گیاهان دارویی/ ظرفیت خوب برای تولید ثروت
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه اقتصادی استان سمنان با گیاهان دارویی/ ظرفیت خوب برای تولید ثروت

سمنان - گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های اساسی در استان سمنان برای تولید ثروت و همچنین ارتقای شاخص‌های اقتصادی محسوب می‌شود؛ ظرفیتی که متأسفانه در سال‌های اخیر کمتر از آن استفاده‌شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های تولیدی استان سمنان هستند که حجم بالایی از کشت را نیز به خود اختصاص داده‌اند اما به نظر می‌رسد در راستای جذب بازارهای مصرف این نوع محصولات راه درازی در استان سمنان در پیش است.

جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در سال‌های اخیر طرح‌های حمایتی خوبی را برای گسترش کشت گیاهان دارویی ارائه کرده‌اند که می توان در این زمینه به کشت وسیع زیره سبز در شهرستان سمنان اشاره کرد که ۵۵ درصد کل زیره سبز استان سمنان را شامل می شود.

ظرفیت مغفول

استان سمنان به‌واسطه ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند تولیدکننده خوبی برای گیاهان دارویی باشد از یک‌سو اقلیم این استان با آب‌وهوای معتدل البرزی مناسب است از سوی دیگر کمبود آب راهی به‌جز ترویج گیاهان دارویی نمی‌گذارد.

ایران از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی در جهان مطرح است و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده جهانی است و تعداد گونه‌های گیاهی کشور در حدود هشت هزار گونه است که ازنظر تنوع حداقل دو برابر قاره اروپا است.

توسعه کشت گیاهان دارویی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز بابیان اینکه سالانه بیش از دو هزار و ۲۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود، می گوید: سمنان استانی پهناور بوده و ظرفیت بسیار خوب و مناسبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی دارد.

سید حسن میرعماد بابیان اینکه بیش از ۱۳۰ گونه گیاه دارویی در استان سمنان می‌روید، خاطرنشان کرد: از این تعداد بیش از ۵۰ گونه آن به‌صورت عمومی مورد بهره‌برداری قرارگرفته و شش گونه نیز به‌صورت اقتصادی و تجاری کشت و بهره‌برداری می‌شود از سوی دیگر هزاران هکتار از اراضی استان سمنان به کشت گیاهان دارویی اختصاصی دارد.

اقلیم مناسب و کمبود آب

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه مقاومت به کم‌آبی و ارزش بالای اقتصادی ویژگی‌ها و مزیت‌های گیاهان دارویی هستند، می گوید: زیره سبز با کمترین نیاز آبی یکی از مهم‌ترین انواع گیاهی دارویی کشور است که به سبب اهمیت خواص دارویی، درمانی و نقش آن در ارزآوری به‌عنوان طلای سبز شناخته‌شده است.

لطف‌الله رضایی بابیان اینکه با کشت این گیاه در مناطقی که با محدودیت آب مواجه هستند می‌توان به‌منظور افزایش بهره‌وری آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی گام مؤثری برداشت، می‌افزاید: امسال با پراکنش مناسب بارندگی وسعت زیر کشت و تولید زیره افزایش داشته است.

وی بابیان اینکه کشاورزان از کشت طلای سبز در مزارع استان سمنان استقبال کرده‌اند، گفت: زیره گیاهی در برابر آفات مقاوم بوده و شرایط اقلیمی استان، نیاز اندک زیره به آب، دوره رشد کوتاه، خواص دارویی و درمانی و ایجاد تعادل زمانی فعالیت کشاورزان و ماشین‌آلات کشاورزی از مهم‌ترین عوامل رغبت کشاورزان استان به کشت این محصول است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه شهرستان سمنان با بیش از ۵۵ درصد وسعت زیر کشت زیره سبز یکی از قطب‌های تولید این محصول در استان محسوب می‌شود، افزود: کشت محصول زیره در استان برای ۳۰۳ نفر به‌طور ثابت و یک هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت فصلی اشتغال ایجاد کرده است همچنین با توجه به آغاز برداشت زیره سبز پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۷۰ تن از مزارع استان برداشت شود.

رضایی تاکید کرد: سال گذشته به علت بالا بودن رطوبت و بارندگی‌های مکرر، خسارت بوته ناشی از آلودگی قارچی مزارع حدود ۱۵ درصد مزارع را درگیر کرد از سوی دیگر نیز نبود صنایع فراوری و بسته‌بندی این محصول سبب شده این محصول به‌صورت فله در بازارهای خارج از استان به فروش برسد.

مزیت های گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز بابیان اینکه حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی شیب‌دار استان در سال ۹۷ به کشت گیاهان دارویی اختصاص‌یافته است، گفت: طرح تولید کشت دیم گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار و کم بازده به‌عنوان یکی از طرح‌های پیش‌بینی‌شده در راستای اقتصادی مقاومتی است. در حال حاضر استان سمنان دارای ۵۶ هزار هکتار جنگل و ۱۳۰ گونه گیاه دارویی است که ۵۰ گونه آن به‌صورت خودجوش بهره‌برداری می‌شود.

شیما عبدالشاه با اشاره به اینکه راهبرد اکثر کشورها گرایش به گیاهان و داروهای گیاهی است، ادامه داد: این فرصت مناسبی برای ایران است که از ظرفیت‌های موجود به‌صورت بهینه استفاده کند.

وی گفت: همچنین با توجه به تصویب طرح گیاهان دارویی در ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد عالی اشتغال کشور، ستاد گیاهان دارویی در استان سمنان نیز تشکیل شد و هدف آن اتصال حلقه‌های زنجیره ارزش گیاهان دارویی از تولید تا مصرف است.

این کارشناس می گوید: با عنایت به ظرفیت و توان استان درزمینهٔ سطح زیر کشت و تولید محصولات گیاهان دارویی، برنامه‌ها و طرح‌هایی برای بهره‌مندی از فرصت و مزیت‌های رقابتی صنعت گیاهان دارویی در نظر گرفته‌شده است.

اجرای ۲ پروژه بزرگ

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه دو پروژه بزرگ گیاهان دارویی در این استان در دست اجرا است، بیان کرد: در سال ۹۵ دو پروژه تولید گیاهان دارویی به‌صورت مشارکتی با حضور وزیر جهاد کشاورزی شروع‌شده است همچنین در سال ۹۵ برای نخستین بار پنج هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت باریجه رفت ودوره‌های توجیهی و آموزشی کشت این گیاه برای دامداران استان برگزار شد.

سید ابوالفضل ولی‌ئی بابیان اینکه باریجه یکی از گیاهان دارویی استان سمنان است که ارزشی بسیار زیادی دارد، تأکید کرد: فرآوری این گیاه می‌تواند ارزش‌افزوده بیشتری را نیز به آن ببخشد.

وی تأکید کرد: از این گیاه برای عطرسازی در فرانسه استفاده می‌شود و هر کیلوگرم صمغ آن را می‌توان باقیمت بیش از ۱۷۰ هزار تومان به فروش رساند از سوی دیگر اگر بتوانیم آن را فراوری کنیم، حتی می‌توانیم بهای آن را افزایش نیز دهیم.

ارتقای کیفی

رئیس اداره مراتع منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه بهترین کیفیت شیره باریجه مربوط به مراتع آرادان است، تأکید کرد: در سال ۹۶ به‌صورت مشارکتی با در اختیار قرار دادن بذر باریجه پنج هزار هکتار به عرصه‌های باریجه کاری با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در استان اضافه شد و از سال‌های ۹۵ تا ابتدای سال ۹۸ باید گفت ۱۵ هزار هکتار اراضی زیر سطح کشت گیاهان دارویی رفته است.

عدم وجود بازار، عدم فراوری مناسب و بسته بندی و عرضه خوب به بازار موانع تولید گیاهان دارویی در استان سمنان و اشتغال زایی از این راه هستند، به خبرنگار بازار، می گوید: اگر همه استان را هم زیره و زعفران و خارشتر بکاریم ولی نتوانیم فرآوری درست، برنامه ریزی مناسب و بازار کافی را برای محصولات مان داشته باشیم، موفق نمی شویم.

رفع موانع

از یک سو باید گفت امروز اسانس باریجه در اروپا با قیمت های هزاران دلاری فروش می رود از سوی دیگر اما ما هنوز توان فرآوری این محصولات را نداریم حال آنکه در تمام مراتع ما می توان آن را کاشت. امروز در حالی شیره باریجه به فرانسه فروخته می شود که این کشور با تولید ادکلن سالانه میلیارد ها دلار به دست می آورد حال آنکه ما تولید کننده اصلی آن هستیم.

باید دانست که فراوری، سرمایه گذاری، استفاده از جوامع بومی همجوار با مراتع، ترویج کشت گیاهان دارویی، توانمندی بسته بندی و بازار فروش و ... همگی از عواملی هستند که می توانند ارزش این گیاهان را در استان سمنان بیفزایند. باید دید در آینده چه اتفاقاتی در زمینه این نوع محصولات در استان سمنان رخ می دهد.

کد خبر: ۲٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha