۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
نقشه راه آب کشور باید سخت‌گیرانه‌تر تنظیم شود
در نشست بررسی نقشه راه وزارت نیرو برای آب مطرح شد

نقشه راه آب کشور باید سخت‌گیرانه‌تر تنظیم شود

رئیس فدراسیون صنعت آب ایران گفت: در صورت تداوم وضعیت موجود در بارندگی، تغییر اقلیم، افزایش دما و رشد مصرف آب، تا سال ۱۴۱۲ به ورشکستگی آبی می‌رسیم و باید با سیاست‌های سخت‌گیرانه، پیش‌دستی کنیم.

به گزارش بازار، رضا حاجی کریم رئیس فدراسیون صنعت آب ایران با تأکید بر اینکه نقشه راه آب کشور باید سخت‌گیرانه‌تر تنظیم شود، گفت: مهم‌ترین نقطه قوت نقشه راه پیشنهادی، رویکرد آن در لزوم کاهش مصارف آب کشاورزی است.

حاجی کریم در نشست بررسی نقشه راه پیشنهادی وزارت نیرو برای آب کشور که با مشارکت فدراسیون صنعت آب ایران و وزارت نیرو در محل اتاق ایران برگزار شد، افزود: فرصت زمانی برای کاهش ۳۱ میلیارد مترمکعبی در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی در افق سال ۱۴۲۰ همراه با مسامحه است و پیش از آنکه کاهش منابع، منجر به ورشکستگی آبی در کشور شود، باید با اقدامات پیش‌دستانه در سخت‌گیری نسبت به مصارف، پایداری سرزمین حفظ شود.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز ۶۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری برای جبران ناترازی آب بر اساس نقشه راه آب کشور طی سال‌های آینده و وضعیت اسفناک اعتبارات طرح‌های عمرانی، باید حاکمیت هر چه بیشتر به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در صنعت آب برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مرتبط با آب توجه کند.

رئیس فدراسیون صنعت آب ایران اظهار کرد: متأسفانه طی دهه‌های گذشته و نگاه صرف به مدیریت عرضه و قیمت‌گذاری دستوری آب، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش از دست رفته است و در صورت تداوم بی‌توجهی به مدیریت تقاضای آب و توجیه‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری در این بخش، قطعاً با به سمت نابودی سرزمین حرکت خواهیم کرد.

حاجی کریم با اشاره به کاهش میزان بارندگی در کشور ازیک‌طرف و تغییر اقلیم و افزایش دما و مصرف آب از طرف دیگر، گفت: با این وضعیت، در بهترین حالت از سال ۱۴۱۲ به ورشکستگی آب می‌رسیم و بر همین اساس مسئولان باید توجه ویژه‌ای به موضوع آب داشته باشند.

وی به پیش‌بینی رشد ۸ درصدی سالانه اقتصاد در برنامه هفتم توسعه نیز اشاره کرد و افزود، بدون شک آب از مؤلفه‌های اصلی رسیدن به این رشد است؛ اما وضعیت سیاست‌گذاری فعلی در بخش آب کشور ما را از دستیابی به این مهم بازمی‌دارد.

در این نشست که نمایندگانی از سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان نقشه‌برداری، سازمان آب و فاضلاب کشور و شماری از نخبگان و متخصصان صنعت آب حضور داشتند، عیسی بزرگ‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران و سخنگوی صنعت آب وزارت نیرو گزارشی از نقشه راه پیشنهادی وزارت نیرو برای آب کشور ارائه داد و از همه نخبگان و متخصصان و به‌ویژه از مجموعه بخش خصوصی خواست تا با ارائه نظرات و پیشنهادهای خود، موجب شوند تا بهترین اتفاقات برای آب کشور رقم بخورد.

بزرگ‌زاده تأکید کرد: تهیه این نقشه قدم خوبی است که برای اولین بار در کشور افتاده و اجازه بدهید تا با کمک و همفکری و با یک خرد جمعی مشکلات و موانع موجود برای نیل به اهداف این نقشه احصا شود و با عزم و اراده ملی و همکاری جمعی به اهداف مندرج در آن دست یابیم.

در ادامه، محمدحسین بهنود، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری انجمن شرکت‌های آب‌شیرین‌کن و محمد رحیمی عضو سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران، پیشنهادها و نقطه نظرات خود در این رابطه را بیان کردند.

در پایان نشست، رئیس فدراسیون صنعت آب ایران با تأکید بر لزوم هدف‌گذاری کاهش ۳۱ میلیارد مترمکعبی مصرف آب بخش کشاورزی حداکثر تا سال ۱۴۱۰، گفت: توجه به تأمین الزامات حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خارجی در حوزه آب کشور، یکی از شروط لازم برای تحقق اهداف این برنامه از طریق اجرای طرح‌های کاهش مصرف آب و اصلاح تخصیص آب برای نیازهای صنعت و خدمات خواهد بود. ‌

کد خبر: ۲۶۷٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha