۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
ایجاد مرکز ملی پلتفرم خودرو بزودی| چالش اصلی صنعت خودرو رفع می شود؟
خبر اختصاصی بازار؛

ایجاد مرکز ملی پلتفرم خودرو بزودی| چالش اصلی صنعت خودرو رفع می شود؟

شنیده ها در وزارت صمت و جاده مخصوص حاکی از آن است که بزودی مرکزی تحت عنوان «مرکز ملی پلتفرم» طی توافق و تفاهم میان نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو ایجاد خواهد شد.

امید محمدی؛ بازار: شنیده ها در وزارت صمت و جاده مخصوص حاکی از آن است که بزودی مرکزی تحت عنوان «مرکز ملی پلتفرم» طی توافق و تفاهم میان نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو ایجاد خواهد شد. گفته می شود هدف اصلی این مرکز طراحی پلتفرم های جدید برای ساخت خودروهای الکتریکی و هیبریدی با هدف رقابت در بازارهای جهانی و داخلی است.

برکسی پوشیده نیست که ضعف اصلی صنعت خودرو فقدان پلتفرم است، پلتفرم های موجود در صنایع خودروسازی عمدتا متعلق به یک تا سه دهه گذشته است. برای دست یابی به یک پلتفرم باید سیاست و برنامه مدون با نگرش جذب سرمایه، درک واقعیت های صنعتی، رقابت جهانی، ارتقا تکنولوژی، توسعه قطعه سازان و سیر تکامل وجود داشته باشد.

در صنعت خودروسازی دنیا طراحی، ساخت و تولید انبوه یک پلتفرم برای خودروهای برقی یک تا ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. چرخه عمر مفید یک پلتفرم در صنعت خودرو جهان حدود ۱۵ سال است که در این مدت زمان خودروسازان آن را توسعه می دهند. معمولا روی یک پلتفرم می توان هشت محصول طراحی و تولید کرد، این موضوع قابلیت توسعه سبد کلاس خودرو را برای سازندگان ایجاد می کند.

در صورتی که استراتژی و بودجه کافی برای طراحی و تولید پلتفرم ملی در کشور تامین شود، وزارت صمت پیش از تحویل پروژه به مراکز توسعه مهندسی خودروسازان باید قطعه سازان را برای ساخت دعوت کند. چرا که «طراحی محصول» با هدف صادراتی فقط با پشتوانه قطعه سازی میسر خواهد بود، این نگرش علاوه بر ارتقا زنجیره تامین سبب رشد خودروسازی نیز خواهد شد. مثال موفق طراحی پلتفرم و محصول خودرو توگ کشور ترکیه است، در ترکیه ابتدا قطعه سازان برای طراحی پلتفرم فعالیت خود را آغاز کردند، سپس خودرو توگ تولید و راهی بازار شد.

از همین رو باید در روزهای آتی که افتتاح این مرکز انجام خواهد شد، منتظر اعلام جزئیات استراتژی و تامین بودجه آن از سوی وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی و متولی صنایع خودروسازی بود. در صورت عدم توجه به نکات یاد شده در این خبر، سرنوشت مرکز ملی پلتفرم مشابه همکاری ایران خودرو با هیوندای پاورتک، پینین فارینا و ماهله برای ساخت پلتفرم در اواسط دهه ۹۰ شمسی خواهد بود.

کد خبر: ۲۶۷٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha