۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
۱۵ سال بلاتکلیفی شهرک دامی در قطب دامپروری/ اقتصاد دام در خواب آرام
بازار از «مرند»گزارش می دهد؛

۱۵ سال بلاتکلیفی شهرک دامی در قطب دامپروری/ اقتصاد دام در خواب آرام

تبریز – مرند از قطب های مهم دامپروری استان آذربایجان شرقی محسوب می شود اما احداث شهرک بزرگ دامپروری در بخش یامچی این شهرستان ۱۵ سال بلاتکلیف مانده است.

بازار، گروه استان ها- بیت اله احمدی؛ شهرستان مرند از قطب ‌های مهم دامپروری استان آذربایجان شرقی به شمار می‌ رود و بیش از ۴۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در این شهرستان پرورش داده می شود.

شهرک دامپروری مرند با ظرفیت پرورش ۲۱ هزار رأس گوسفند پر بازده وارداتی در این شهرستان احداث می‌ شود، اما این تصمیمی است که از ۱۵ سال گذشته در حال اجراست اما هنوز به جایی نرسیده است.

نظیر این شهرک حتی در کشورهای همسایه نیز وجود ندارد و با بهره برداری از این شهرک، علاوه بر تامین گوشت، شیر و سایر فرآورده های دامی و لبنی، مشکل اشتغال در منطقه را برطرف می کند.

وزارت جهادکشاورزی از طریق شرکت شهرک های کشاورزی بحث های مربوط به واگذاری گلخانه، دامپروری و شیلات را دنبال می کند و این پروژه یکی از پروژه های این شرکت است، به گونه ای که در آذربایجان شرقی در حال حاضر ۹ شهرک شامل ۲ شهرک دامپروری و بقیه شهرک گلخانه ای توسط شرکت شهرک های کشاورزی احداث و به سرمایه گذاران واگذار شده است.

گفتنی است، شهرک دامپروی مرند دومین شهرک در استان آذربایجان شرقی است، پیش از این شهرک دامپروری تبریز با ظرفیت ۳۰۰۰ رأس گاو به سرمایه گذار واگذار شده است.

تولید سالانه ۲۵ هزار تن شیر در مرند

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند، در گفتگو با بازار، ابراز داشت: شهرستان مرند دارای ۴۶۰ هزار واحد دامی بوده که از این تعداد ۵۰ درصد دام سبک و ۵۰ درصد دام سنگین را شامل می شود، سالانه در این شهرستان ۲۵هزار تن شیر تولید می شود.

منوچهر رحمانی افزود: این مقدار شیر از ۴ واحد مرکز جمع آوری با مجموع تقریبی ۲۰ هزار تن تولید سالانه شیر، در شهرستان استحصال و به مراکز و کارخانجات استان ارسال و حدود ۵۰۰۰ تن در سایر موارد و خانوار مصرف می‌شود.

وی در رابطه با نبود صنایع تبدیلی تصریح کرد: بدون شک وجود صنایع تبدیلی در شهرستان یکی از مهمترین خواسته‌های مردم است که این مهم نیازمند ورود بخش خصوصی در شهرستان است که علاوه بر رونق دامداری و اشتغال در شهرستان مرند، باعث می‌شود دامداران انگیزه بیشتری برای فعالیت و تولید محصول شیر داشته باشند.

رحمانی یکی از مهمترین نیازهای اصلی این شهرستان را احداث کارخانه‌های فرآوده های لبنی دانست و ادامه داد: هم اکنون یک مرکز مشغول به کار بوده و به دلیل کمبود این کارخانه‌ها شیر تولیدی در سطح شهرستان، به مرکز استان منتقل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مرند در بخش دیگری از اجرای طرح پلاک کوبی دامی در این شهرستان خبر داد و گفت: در اجرای مواد ۱۰و۱۷ قانون نظام جامع دامپروری و با توجه به کنترل بازار برای دسترسی به میزان واقعی عرضه و تقاضای تولید دامی، دولت اقدام به اجرای طرح پلاک‌کوبی دام‌های سبک و سنگین کرده‌ است.

رحمانی افزود: این پلاک کوبی دام های سبک و سنگین با هدف هویت دار کردن و اصلاح نژاد دام ها، برنامه ریزی برای تحقق سند توسعه دامپروری و جلوگیری از قاچاق دام به خارج از مرزها و رصد و رهگیری متخلفان، سرقت، کنترل قیمت دام زنده و قیمت گوشت، کشتار دام به صورت بهداشتی و تحت نظارت شبکه دامپزشکی و نیز مشخص شدن آمار دقیقی از تعداد دام به منظور برنامه ریزی جهت تولید گوشت و تامین خوراک دام صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: در آینده هرگونه خدمات‌دهی به دامداران مانند توزیع نهاده‌ها، تسهیلات بانکی، واکسیناسیون و دیگر طرح‌ های حمایتی منوط به انجام عملیات هویت ‌گذاری و پلاک‌ کوبی دام خواهد بود.

شهرک دامپروری مرند دیر گیر و دار وعده های مسئولان

 شهرستان مرند به سبب دارا بودن از ویژگی های خاص جغرافیایی، به عنوان کانون ارزشمند دامپروری در سطح استان آذربایجان شرقی به شمار می رود، با توجه به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نیاز روزافزون جمعیت ایران به فرآوردهای لبنی و حفظ و حراست از زمین های زراعی، انتقال دامداری های داخل محدوده شهری به خارج از شهر و استقرار دامداری های پراکنده در محل مناسب، با امکانات زیر بنایی و در اختیار گذاشتن امکانات به سرمایه گذاران و علاقه مندان، بخش یامچی شهرستان مرند اقدام به ایجاد شهرک دامپروری کرده است.

اما بزرگترین شهرک دامپروری کشور در یامچی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی با گذشت ۱۴ سال همچنان بلاتکلیف است و مسئولان همچنان برای افتتاح آن وعده می‌ دهند.

چالش جدی صنعت دامپروری در آذربایجان شرقی

صنعت دامپروری از آن دست صنایعی است که در صورت حمایت مسئولان می ‌تواند ارزش افزوده زیادی را برای صاحبان آن به همراه داشته باشد، علاوه بر این، صنعت دامپروری زمینه اشتغال بسیاری از جوانان و افراد جویای کار را فراهم می کند و پیشرفت این صنعت، میزان اشتغال زایی را نیز افزایش خواهد داد.

کسانی که به این حوزه وارد شده‌ و با چنین اهدافی پا به میدان کارآفرینی و اشتغال‌ زایی گذاشته ‌اند به خوبی می ‌دانند که حمایت از صنعت، نخستین گام موفقیت آن است، بی‌تردید افرادی که با ورود به این صنعت و تحمل مصائب و مشکلات آن می‌ خواهند اقتصاد استان را به بالندگی برسانند، بیش از هر چیز به حمایت مسئولان نیازمندند.

یکی از جوانانی که در صنعت دامپروری فعالیت می کند، به خبرنگار بازار می گوید: در منطقه آذربایجان شرقی زمین‌ های مساعد کشاورزی بسیاری وجود دارد که بایر مانده، این در حالی است که دامداران مجبورند یونجه و علوفه مورد نیاز را از استان ‌های همجوار وارد کنند؛ اگر شرایطی مهیا شود که بتوان از زمین‌ های بایر مستعد کشاورزی، قطعه‌ای را به هر دامدار واگذار کرد، برخی از این مشکلات از میان خواهد رفت.

بهزاد صفرزاده می افزاید: واگذاری زمین می‌ تواند جلوی واردات علوفه را گرفته و با این روش هر دامدار علوفه مورد نیاز خود را تأمین کند، همچنین این روش می ‌تواند علاقه‌ مندان به کار کشاورزی را در صنعت دامپروری سهیم کند؛ در حاشیه‌ رود ارس زمین ‌های بسیاری وجود دارد که مستعد کاشت علوفه است اما بدون استفاده باقی مانده‌ است.

وی تاکید می کند: دولت باید برای خرید نهاده‌ها و محصولاتی چون سبوس و جویارانه‌ای را در اختیار دامدار قرار دهد، همچنین داروهای دامپزشکی با حمایت سازمان دامپزشکی در اختیار دامدار قرار گیرد تا دامدار بتواند شیر و گوشت بیشتری تولید کند.

این دامدار با اشاره به اینکه بانک ها در قبال تسهیلاتی که ارائه می‌ دهند، شرایطی را برای دامدار به وجود می ‌آورند که دامدار در بازپرداخت آن به مشکلات زیادی برمی خورد، تصریح کرد: این چنین تسهیلاتی باید با شرایطی مناسب و کارشناسی ‌شده در اختیار دامدار قرار گیرد.

کد خبر: ۲٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha