۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
اما و اگرهای تولید ۷۸ میلیون تنی محصولات پتروشیمی| وعده های شاهمیرزایی محقق می شود؟
همزمان با زمستان و اوج مصرفها

اما و اگرهای تولید ۷۸ میلیون تنی محصولات پتروشیمی| وعده های شاهمیرزایی محقق می شود؟

شاهمیرزایی پیشتر وعده داده بود تولید پتروشیمی در ۱۴۰۲ به ۷۸ میلیون تن می رسد، حالا تحقق این وعده را منوط به تامین خوراک دانسته و از مردم خواسته گاز کمتری مصرف کنند تا مجتمع های پتروشیمی تعطیل نشوند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: زمستان سخت هم در ایران آغاز شده است. آنگونه که علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان گفته که گاز تحویلی به سیمانی به ۶ میلیون مترمکعب رسیده در حالیکه نیاز این صنعت روزانه حدود ۲۷ میلیون مترمکعب برآورد می شود. در صنعت پتروشیمی هم که قطعی های گاز از مدت ها پیش آغاز شده بود، این روزها به اوج خود رسیده است. با وجود این قطعی ها اما مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران اعلام کرده مقدار تولید در امسال به ۷۸ میلیون تن خواهد رسید. جالب است که بدانید مقدار تولید پتروشیمی ها در سال گذشته حدود ۶۹ میلیون تن بوده است. با این اوصاف صنعت پتروشیمی باید چیزی حدود ۹ میلیون تن تولیدات خود را آن در شرایطی که کشور با کسری شدید گاز دست و پنجه نرم می کند، افزایش دهد.

کار به جایی رسیده که وقتی از معاون وزیر نفت هم درباره تحقق این هدف می پرسیم، آن را به مسئولین تامین خوراک کشور حواله می دهد و می گوید که باید این سوال را از مسئولین تامین گاز کشور پرسید که قرار است چه مقدار از خوراک پتروشیمی ها تامین شود.

در صورت تامین خوراک به طور قطع هدف گذاری ۷۸ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی محقق خواهد شد

به گفته شاهمیرزایی در صورت تامین خوراک به طور قطع هدف گذاری ۷۸ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی محقق خواهد شد.

سهم ۱۰ درصدی پتروشیمی ها از مصرف گاز

او در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه پتروشیمی ها سهمی حدود ۱۰ درصدی از مصرف گاز کشور را دارند، گفت: مقدار مصرف گاز در واحدهای پتروشیمی پیش از قطعی های گاز چیزی حدود ۸۳ میلیون مترمکعب بود. البته الان گاز تحویلی به آنها به دلیل کمبودهایی که وجود دارد خیلی کمتر از این حرف هاست.

شاهمیرزایی در پاسخ به این سوال که تا حالا چه میزان خوراک دریافت کرده اید، گفت: تلاش ما این است که بیشترین خوراک را دریافت کنیم و فاصله بین ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی تولید خود را کاهش دهیم. اما از آنجایی که خوراک بیش از نیمی از مجتمع های ما گاز است طبیعی است در زمان برودت هوا، خوراک دریافتی و تولیدات ما هم کاهش پیدا کند.

با هر درجه کاهش دما مصرف گاز در بخش غیر مولد جامعه معادل یک فاز پارس جنوبی افزایش پیدا می کند. به نظر من برای اینکه مجتمع های پتروشیمی خاموش نشوند گاز را با الگوی صحیح استفاده کنیم

به گفته او، با هر درجه کاهش دما مصرف گاز در بخش غیر مولد جامعه معادل یک فاز پارس جنوبی افزایش پیدا می کند. به نظر من برای اینکه مجتمع های پتروشیمی خاموش نشوند گاز را با الگوی صحیح استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در کشور ما دمای رفاه بین ۱۸ -۱۹ درجه تا ۲۳ درجه تنظیم می شود، ادامه داد: اگر می‌خواهیم مجتمع‌های پتروشیمی در طول زمستان تولید پایدار داشته باشند، صنایع فولادی، صنایع سیمانی و سایر واحدهای صنعتی ما بتوانند گاز را به عنوان سوخت خودشان و به عنوان عامل محرک آن واحد صنعتی داشته باشند و چرخ اقتصاد کشور در زمستان‌ها هم مثل فصول دیگر فعال باشد، تقاضای ما از مردم این است که صرفه‌جویی کنند و به جدیت این موضوع را رعایت کنند.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: به ازای هر یک درجه دما که سرد می‌شود روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب تقاضا و درخواست بیشتری برای گاز می‌شود، ولی اگر ما سعی کنیم منازلمان را یک تا دو درجه دما را پایین‌تر بیاوریم و به جای این که با یک لباس در خانه بگردیم، از لباس گرم زمستانی استفاده کنیم طبیعی است که می‌توانیم واحدهای صنعتی مان را هم فعال نگه داریم.

کد خبر: ۲۶۶٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha