۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
تجارت ایران و ترکیه در سال جاری به ۸.۵ میلیارد دلار رسید
معاون وزیر اقتصاد:

تجارت ایران و ترکیه در سال جاری به ۸.۵ میلیارد دلار رسید

رئیس کل گمرک ایران گفت: مجموع تجارت (صادرات و واردات) ایران با ترکیه در ۹ ماهه سال جاری به بیش از هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش بازار، محمد رضوانی‌فر اظهار داشت: در ۹ماهه سال جاری ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ترکیه صادر شده است که به لحاظ وزن ۱۲.۵ درصد افزایش و از نظر ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص میزان واردات از کشور ترکیه در ۹ماهه سال جاری افزود: در این مدت ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزن ۱۲ درصد و از حیث ارزش ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، عمده اقلام صادراتی کشورمان به ترکیه در این مدت شامل گاز طبیعی، اوره، آلومینیوم، شمش آهن و قیر و عمده کالای وارداتی، روغن آفتابگردان، شمش طلا و ذرت دامی بوده است.

رضوانی فر با اشاره به اینکه حجم ترانزیت مبادله شده بین ایران و ترکیه در ۹ماهه سال جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است، افزود: میزان ترانزیت در مدت زمان یاد شده از مبدأ ترکیه یک میلیون تن و میزان ترانزیت از کشورمان به مقصد مرزهای ترکیه ۶۰۰ هزار تن بوده است که عمدتاً از مرزهای بازرگان، سرو و پلدشت انجام شد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۹ماهه سال جاری حدود ۲۸۰ هزار دستگاه کامیون از مرزهای دو کشور تردد کردند که از این تعداد ۱۲۲ هزار دستگاه کامیون‌های خروجی و ۱۵۶ هزار دستگاه کامیون‌های ورودی بودند.

کد خبر: ۲۶۶٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha