اعزام فضانوردان ناسا به ماه تا سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاد

اعزام فضانوردان ناسا به ماه تا سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاد

ناسا، اعزام فضانوردان به ماه در پوشش برنامه آرتمیس را تا سال ۲۰۲۶ به تعویق انداخت.

به گزارش بازار، بیل نلسون؛ مدیر ناسا اعلام کرد که این سازمان دو ماموریت آرتمیس ۳ برای اعزام فضانورد به ماه را یک‌سال به تعویق می‌اندازد تا طرف‌های قرارداد زمان بیشتری برای غلبه بر چالش‌ها داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ ایمنی اولویت اصلی ماست و به تیم‌های آرتمیس زمان بیشتری برای مواجهه با چالش‌ها در زمینه پیشرفت‌ها، عملیات‌ها و یکپارچه‌سازی می‌دهیم.

طرف قرارداد ناسا برای انجام این ماموریت، شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک است که این ماموریت را با برپایه مدل اولیه موشک استارشیب انجام خواهد داد اما آماده‌سازی‌ها زمان طولانی‌تری می‌طلبد و دو آزمایشی که با موشک‌های ۱۲۱ متری استارشیپ صورت گرفته، با انفجار همراه بوده است.

ناسا در مارس ۲۰۲۳ موافقت کرد که برای حمایت از طرح آرتمیس حدود ۴۰ میلیارد دلار بودجه در اختیار استارشیپ بگذارد.

آرتمیس، نام برنامه‌ای است که رسماً در سال ۲۰۱۷ به عنوان بخشی از طرح‌های آژانس فضایی ایالات متحده برای استقرار دائمی انسان در نزدیکترین قمر به زمین اعلام شد و قرار است ماه سکویی برای ماموریت‌های آینده به سمت مریخ باشد. در حال حاضر ۲۲ کشور عضو این برنامه هستند.

در ماموریت اول، یک پرواز آزمایشی بدون سرنشینِ رفت‌وبرگشت به ماه به نام آرتمیس ۱، پس از چند بار تاخیر، در سال ۲۰۲۲ انجام شد. بر اساس برنامه آرتمیس ۲، قرار بود در پایان سال جاری میلادی یک پرواز سرنشین‌دار به اطراف ماه صورت گیرد. خبرگزاری رویترز می‌گوید که این پرواز به سپتامبر سال ۲۰۲۵ موکول شده است.

در برنامه آرتمیس ۳ که برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده بود، قرار بود نخستین زن و نخستین فرد رنگین‌پوست در قطب جنوب ماه فرود بیایند، جایی که ناسا امیدوار است در آن‌جا یخ برای تهیه سوخت موشک یافت شود. این برنامه هم تا سپتامبر سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاده است.

کد خبر: ۲۶۶٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha