۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
مسئولان این بار درست می گویند؛ «گوشت»، «حباب است»
بازار گزارش می دهد؛

مسئولان این بار درست می گویند؛ «گوشت»، «حباب است»

دام زنده و در پی آن گوشت قرمز گران شد تا برای چندمین بار طی سال جاری داستان افزایش قیمت گوشت و همچنین مشکلات دامداران، نقل محافل اقتصادی و اجتماعی کشورمان شود.

بازار، گروه استان ها: در عرض یک هفته آن هم در روزهای ابتدای ماه جاری قیمت دام سبک زنده در استان سمنان از ۲۱۰ هزار تومان به ۲۶۰ هزار تومان تغییر قیمت داده که یکی از دلایل آن کاهش عرضه است به عبارت دیگر منبع تامین کننده اصلی گوشت قرمز، در ۱۰ روز ۲۵ درصد گران شد!

با نگاهی به بازار دام زنده درمی‌ یابیم قیمت ها از ۲۴۰ هزار تومان برای گوسفند شروع و تا ۲۸۰ هزار تومان هم به فروش می رسد اما مسئولان فعال در این موضوع بر این عقیده هستند که افزایش قیمت وجود نداشته و هر نوع گران فروشی غیرقابل قبول است. در این گزارش نگاهی منطقه ای به شرایط دام زنده در چند استان کشور می اندازیم.

مشکلات روز افزون دامداری ها

وضعیت در استان سمنان موجب نارضایتی مردم شده است یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه در آذرماه سال ۱۴۰۰ قیمت سردشت گوسفندی ۱۰۴ هزار تومان بود و حالا ۵۴۰ هزار تومان فروخته می شود به عبارت دیگر گوشت در دو سال دولت سیزدهم ۴۳۰ هزار تومان گران تر شده است، گفت: افزایش چهار و نیم برابری گوشت یا همان ۴۵۰ درصدی، نشان می دهد که به وضوح سیاست های دولت سیزدهم در این زمینه حداقل جواب نداده و روز به روز وضعیت برای مردم بدتر می شود.

کارشناس اقتصادی: دولت به جای حل مشکلات دامداران به خصوص تامین نهاده های مورد نیازشان، اقدام به واردات می کند

آرین صالحی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات در افزایش قیمت دام زنده، کاهش تولید است، ابراز کرد: با مشکلاتی که برای دامداران وجود دارد و کمبود نهاده ها و خشکسالی و افزایش شدید قیمت خوراک دام در همین دو سه سال اخیر، دیگر رغبتی برای دامداری به خصوص گوساله گوشتی وجود ندارد در نتیجه تولیدگران ادامه کار را به صلاح خود نمی بینند.

وی با بیان اینکه دولت شرایطی را پدید آورد که مشکلات دامداران روز افزون شد، تاکید کرد: امروز دولت به جای حل مشکلات دامداران به خصوص تامین نهاده های مورد نیازشان، اقدام به واردات می کند تا بتواند کمبود عرضه در بازار را جبران نماید که شاید در یک مقطع جواب بدهد اما در ادامه خیر؛

دست مردم به «گوشت» نمی رسد | مسئولان؛ «حباب است»

چسب زخم روی مچ قطع شده!

اتحادیه دامداران استان سمنان اما عقیده دارد که تعداد کشتار دام سبک در استان سمنان کاهش یافته است برای مثال در سال های اخیر کشتارگاه شاهرود به تنهایی روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ دام را کشتار می کرد اما امروز تمام کشتار روز این کشتارگاه به ۱۷۰ راس نمی رسد و این نشان می دهد که عرضه گوشت به شدت کاهش یافته است.

سیاست های حمایتی دولت و مشخصاً جهاد کشاورزی استان سمنان نیز جوابگوی خیل عظیم مشکلات دامداران و هزینه های هنگفت آنها نیست برای مثال جهاد کشاورزی نهاده ای مانند جو را به دامداران به صورت شش ماهه می دهد.

در کنار کیفیت این نهاده، باید گفت این میزان حمایت اصلا راضی کننده و کافی نیست به گفته یکی از دامداران استان سمنان سیاست های حمایتی جهاد کشاورزی استان سمنان در قبال دامداران مانند کسی است که دستش قطع شده اما می خواهیم با چسب زخم آن را بانداژ کنیم! به عقیده بسیاری از کارشناسان واردات هم می تواند برای مقطعی نیاز بازار را تامین کند اما مشکل را درمان نخواهد کرد.

گرانی گوشت در مشهد

قرمز در مشهد مقدس در حالی که تا همین هفته گذشته از ۴۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلو تجاوز نمی کرد اما این روز ها روی ارقام ۶۴۰ تا ۶۸۰ هزار تومان بسته به نوع عرضه جولان می دهد. رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی در پاسخ به دلیل افزایش قیمت دام زنده و به تبع آن گرانی این ماده پروتئینی در بازار گرانی نهاده های دامی و افزایش هزینه های تولید را از عوامل اصلی این موضوع دانسته و به خبرنگار بازار، می گوید: در طی سه سال گذشته خشکسالی های حاکم بر کشور تاثیر نامطلوبی بر روی چراگاه ها گذاشت و لذا بسیاری از دامداران و تولید کننده ها به ناچار مجبور شدند تا تغذیه دام خود را با خرید علوفه و نهاده های دامی آزاد در دستور کار قرار دهند.

مهدوی با بیان اینکه در همین حین نیز دولت نسبت به جراحی اقتصادی و آزاد سازی یارانه ها اقدام کرد به بازار می گوید: این دو عامل دست به دست هم داد تا دامداران فشار بسیار سنگین و غیر قابل تحملی را در تامین نیاز های دام متحمل شود و نتیجه این موضوع همین شد که دام های بسیاری به ویژه در دامداری های سنتی و روستاها روانه کشتارگاه شوند.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی: گرانی نهاده های دامی و افزایش هزینه های نگهداری دام بسیاری از دامداران روستایی را در نگهداری دام هایشان ناتوان ساخت

وی با بیان اینکه گرانی نهاده های دامی و افزایش هزینه های نگهداری دام بسیاری از دامداران روستایی را در نگهداری دام هایشان ناتوان ساخت ادامه می دهد: دقیقا تا دو سال پیش دامدار برای تعلیف دام خود به ازای خرید هر کیلو جو فقط یک هزار و ۷۰۰ تومان هزینه می کرد این در حالی است که قیمت جو امروز به بیش از ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده است و لذا با وجود اینکه قیمت نهاده های دامی بیش از هفت برابر شده اما قیمت گوشت چنین ضریب افزایشی را تجربه نکرده است .

خرید تضمینی دام

خرید دام تضمینی و یا قراردادی یکی از طرح هایی است که بنا بر نظر کارشناسان می تواند به تضمین تولید و ثبات قیمت در بازار کمک کند اگر چه بسیاری از دامداران در گفت و با بازار این چنین عنوان می کنند که دولت پیش از این در پرداخت پول دام های خریداری شده کوتاهی کرده و این قرارداد ها به ضرر آن ها تمام شده است اما سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی از عقد قرارداد های جدید در همین رابطه و با عشایر استان خبر می دهد.

حمید رضا فخر رحیمی با بیان اینکه خراسان رضوی نخستین مجری طرح تولید قراردادی گوشت عشایر در کشور است اظهار می کند: در این قالب قرارداد پرورش ۵۰ هزار راس دام سبک در استان به ثبت رسیده است. در همین راستا در برنامه ریزی اولیه انجام شده تعداد ۱۰ هزار راس دام سبک از این تعداد ویژه ماه رمضان کشتار و به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹ هزار تن نهاده جو به صورت ویژه برای تولید قراردادی گوشت توسط عشایر در استان تخصیص یافته است ادامه داد: برای پرورش این تعداد دام سبک، نهاده جو یاد شده تحویل عشایر خراسان رضوی و در زمان مقرر دام پرورشی به قیمت روز از عشایر خریداری می‌شود همچنین ۱۷۸ هزار تن نهاده دولتی شامل ذرت، کنجاله سویا و جو بین دامداران و مرغداران طی ۹ ماه گذشته در استان توزیع شده است.

دست مردم به «گوشت» نمی رسد | مسئولان؛ «حباب است»

شرایط نابسامان دامداری در قزوین

معاون بهبود تولیدات‌دامی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از آبان‌ماه پارسال تا امروز قیمت دام زنده (گوساله کوچک) تا امروز ۴.۵ برابر شده است، گفت: آبان‌ماه سال قبل نوزاد گوساله ۹ میلیون تومان بود و امروز قیمت آن به ۴۰ میلیون تومان رسیده است که ۳۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

حمیدرضا عزتی با بیان اینکه افزایش قیمت بالای دام زنده از خردادماه امسال رقم خورده است، گفت: از طرفی هم در این فصل عمده دامداران و دامپروران دام خود را به طمع سودآوری در شب عید نگه داشتند و به کشتارگاه نمی‌فرستند که این موضوع هم در تشدید قیمت دام و گوشت اثرگذار است.

وی با بیان اینکه از طرفی هم هزینه بزرگ کردن یک گوساله کوچک و رساندن آن به سن گوساله پروار هم حدود ۵۰ میلیون تومان است و بنابراین با احتساب قیمت گوساله کوچک برای تولید یک گوساله آماده ذبح باید ۹۰ میلیون تومان هزینه شود و البته با توجه به اینکه قیمت دام زنده حدود ۲۰۰ هزار تومانی تثبیت شده، تولید دام زنده کم‌کم رو به بهبود می‌رود ادامه داد: با این حال واحدهای دامپروری تصمیم به گوساله‌ریزی می‌کنند، اما نتیجه آن را سال آینده همین موقع می‌بینیم و در این مدت با یک وقفه در تولید گوساله زنده مواجه خواهیم بود که این خلأ یک‌ساله باید از طریق واردات گوشت قرمز گرم و منجمد پر شود. بنابراین تنها راه واردات است.

پروار گوساله ها سخت است

معاون تولیدات دامی جهاد استان قزوین اضافه کرد: در آبان‌ماه پارسال قیمت گوساله زنده به طور متوسط کیلویی ۸۰ هزار تومان بود، ولی امروز قیمت گوساله نژاد هولشتاین به ۱۹۰ هزار تومان رسید همچنین قیمت گوساله نژاد سیمین‌تال هم به ۲۱۵ هزار تومان افزایش یافته و بنابراین قیمت دام زنده سنگین یا همان گوساله طی این یک‌سال و ۲ ماه ۱۱۰ تا ۱۳۵ هزار تومان افزایش یافته و افزایش قیمت بین ۲.۵ تا ۲.۷ برابر را تجربه کرده است.

عزتی با بیان اینکه اگر بخواهیم اگر ۵۰ هزار گوساله کوچک را طی یک‌سال پروار کنیم، به سه هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم، تصریح کرد: بنابراین پرسش این است که این نقدینگی را با این سود ۲۳ درصدی بانک‌ها باید چطور تأمین کنیم؟ لذا وقتی در چنین دور باطلی گیر می‌کنیم،‌ باید زمانی را صرف کنیم تا دوباره با منظم شدن سیر پرواربندی گوساله روند تولید دام زنده و گوشت گرم عادی شود.

رئیس مجمع صادر کنندگان دام: متاسفانه موج سازی ها در دی ماه که زمان پرمصرف بودن گوشت است همیشه وجود داشته و چنین اتفاقاتی عادی است

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گوشت گرم مخلوط از فرم هر کیلو دام زنده ضربدر ۲.۵ به دست می‌آید، گفت: بنابراین اگر قیمت متوسط هر کیلو گوساله زنده را ۲۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت هر کیلو گوشت گوساله گرم در بازار باید حداکثر ۵۰۰ هزار تومان باشد. با این حال شاهد این هستیم که گوشت گوساله را در قصابی‌های قزوین حدود ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشند که این رقم ۱۰۰ تا هزار تومان اضافه به خاطر سوداگری، دلالی و عدم رعایت قیمت مصوب ایجاد شده است.

موج سازی شده است!

وضعیت در تهران هم طبیعتاً تعریفی ندارد و مردم با گرانی بی اندازه گوشت روبرو شده اند رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با بیان اینکه در مورد تغییر قیمت دام زنده نباید این موضوع را به عنوان تغییر قیمت عنوان کنیم گفت: متاسفانه موج سازی ها در دی ماه که زمان پرمصرف بودن گوشت است همیشه وجود داشته و چنین اتفاقاتی عادی است.

منصور پوریان با بیان اینکه در مجموعه دام تغییر موجودی و یا کمبودی رخ نداده همچنین تقاضای غیر معقولی که باعث کمبود دام در کشور شود نیز دیده نشده است، تاکید کرد: افزایش قیمت نباید وجود داشته باشد.

وی افزود: در موضوع گوشت گرم و منجمد در شرایط بسیار خوبی هستیم به خصوص در بخش های غرب و جنوب غربی کشور زایش های بسیار خوبی رخ داده و به طوری که به عنوان نمونه حتی در شب یلدا قیمت ها نیز کاهشی بود لذا در تهیه گوشت گرم نیز مشکلی نمی‌ بینیم پس این نرخ یک قیمت کاذب است و توسط کسانی که به دنبال افزایش قیمت هستند پیش آمده است.

دست مردم به «گوشت» نمی رسد | مسئولان؛ «حباب است»

قیمت را قبول نداریم

رئیس مجمع ملی صادرات دام زنده با بیان اینکه قیمت دام کیلویی ۱۹۰ الی ۲۰۰ هزار تومان است و هر قیمت دیگری و تحت هر عنوانی غیر از این مردود است، گفت: هنگامی که قیمت در محدوده ۱۷۰ الی ۱۹۰ بوده بازار دچار رکود و خرید و فروش مناسبی در بازار صورت نمی گرفته است اگر بنابر افزایش قیمت باشد که این رکود بیشتر نیز خواهد شد آنهم در زمانی که گوشت به وفور در بازار وجود دارد و باید با منطق بازار به پیش رویم. رکود وحشتناکی که بازار گوشت داشته برخی از فعالین این صنف را مجبور کرده تا با افزایش قیمت این مشکل را حل کنند.

پوریان در ادامه گفت: در بخش پرواری بسیار تولید خوبی داشته ایم که در ماه های بهمن و اسفند به کشتار می روند و در کنار آن واردات به منظور کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت بی رویه و در راستای تثبیت قیمت ها به صورت جزیی انجام می شود. این افزایش قیمت ها ناشی از حضور دلالان است که بیشتر آنها کشتارگاه داران هستند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر افزایش قیمت ادامه داشته باشد چه تاثیری در بازار خواهد گذاشت گفت: هیچ تاثیری نخواهد گذاشت زیرا بازار متاثر از عرضه و تقاضا است قیمت باید منطقی باشد اگر بالا باشد در وهله اول ضرر و زیان متوجه عرضه کننده خواهد شد همیشه این نوع شانتاژکاری ها و افزایش قیمت ها وجود داشته اما اتفاقی رخ نخواهد داد زیرا وضعیت دامی کشور وضعیت مناسبی دارد.

بازار خلا دارد

بررسی های خبرنگار بازار نشان می دهد که برخی از فعالان در زمینه فروش و کشتار دام زنده اقدام به واردات کرده اند و این افزایش قیمت در واقع بازار سازی برای فروش دام های وارداتی بوده است. یک منبع موثق که تمایلی به بیان نام خود ندارد با بیان اینکه بخش خصوصی با کمک بخش دولتی اقدام به واردات ۳۰۰ هزار راس گوسفند زنده و ۱۰۰ هزار راس گوساله کرده است، گفت: تعدادی از این دام ها وارد کشور شده اند و ورود مابقی به کشور نیز کماکان ادامه دارد.

یک منبع آگاه: گرانی ها به خاطر ایجاد خلا در بازار و نیاز به واردات صورت گرفته و قرار است این دام ها در بهمن ماه و اسفند و عید نوروز کشتار و تحویل بازار داده شوند

وی افزود: این تعداد راس دام زنده بسیار برای کشور ما بالا است اما بخش خصوصی تامین ارز این موضوع را برعهده گرفته و قیمت گوسفند ۱۵۰ هزار تومان و گوساله دو دلار و ۷۰ سنت که حدودا ۱۳۵ هزار تومان می شود خریداری شده است.

به گفته این منبع این گرانی ها به خاطر ایجاد خلا در بازار و نیاز به واردات صورت گرفته و قرار است این دام ها در بهمن ماه و اسفند و عید نوروز کشتار و تحویل بازار داده شوند. اگر آنطور که این مسئول آگاه می گوید این موضوع صحت داشته باشد اخلال در بازار برای فروش جنس خود آیا عملی موافق با شرع و عرف است؟ جدا از مسئولان ذیربط آیا عزمی وجود دارد که به این سوال پاسخ دهد؟

کد خبر: ۲۶۶٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha