۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به چین، ژاپن، کره جنوبی و هند

کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به چین، ژاپن، کره جنوبی و هند

ارزش صادرات ایران در ۸ ماهه نخست سالجاری نسبت به دوره مشابه سال ۹۶ به چین، ژاپن، کره جنوبی و هند با کاهش ۵۰ درصدی به ۱۱.۹ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار بازار، احسان سلطانی اقتصاددان در صفحه تلگرامی خود نوشت: تحریم های اقتصادی آمریکا موجب شد تا ارزش تجارت ایران با ۴ کشور چین، کره، ژاپن و هند نصف شود.

 وی افزود: صادرات ایران به این چهار کشور در هشت ماهه ۱۳۹۶ به ارزش ۲۳.۷ میلیارد دلار بود که با ۵۰ درصد کاهش به ۱۱.۹ میلیارد دلار در هشت ماهه ۱۳۹۸ تنزل پیدا کرد.

این اقتصاددان ادامه داد: واردات ایران از این چهار کشور در هشت ماهه ۱۳۹۶ به ارزش ۱۷.۲ میلیارد دلار بود که با ۴۷ درصد کاهش به ۹.۲ میلیارد دلار در هشت ماهه ۱۳۹۸ تنزل یافت.

 سلطانی در یادداشت خود آورده است که ارزش صادرات  ایران به ژاپن ۷۸ درصد و واردات از ایران ۹۰ درصد، صادرات ایران به کره جنوبی  ۸۳ درصد  و واردات از ایران ۹۴ درصد، صادرات ایران به چین ۲۸ درصد و واردات چین از ایران ۴۵ درصد و صادرات ایران به هند ۵۹ درصد و واردات هند از ایران ۳۴ درصد کاهش یافته است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: موضوع کلیدی این است که با شدت یافتن تحریمها نه تنها صادرات نفت خام به شدت کاهش یافته که حتی واردات نیز به سختی صورت می گیرد.

وی یادآور شد : اقتصاد ایران با صادرات غیرنفتی و ذخایر ارزی خود قادر است که در برابر تحریم نفتی مقاومت کند، اما با استمرار تنزل واردات، با کمبودها و بحران های جدی در سال ۱۳۹۹ روبرو خواهد شد.

کد خبر: ۲٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha