۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
نوای رو به خاموشی مسگری در همدان
فیلم استان‌ها

نوای رو به خاموشی مسگری در همدان

همدان - در روزگاری نه چندان دور یکی از دیدنی‌ترین و خوش‌آهنگ‌ترین مناطق همدان بازار سنتی این شهر و راسته مسگرهای آن بود اما امروز دیگر نه از آن هیاهو و رفت و آمدها خبری هست و نه صدای چکش روی ظروف مسی به گوش می‌رسد.

به گزارش بازار، همدان مجموعه‌ای از بازارها و راسته بازارها را در خود جای داده به طوری که روزگاری راسته بازار مسگری همدان مملو از مشتری بود اما اکنون تنها مس‌های ماشینی در این بازار به فروش می‌رسد و یک یا دو صنعتگر مسگری هم بیشتر در این بازار فعال نیستند.

در دهه‌های گذشته نوای سندان و چکش استادکاران مسگری بازار همدان را پر سر و صدا کرده بود اما حالا همان در سکوت فرو رفته و بی‌رونقی بازار مسگری با بازنشسته شدن و خانه‌نشین شدن یا روی در نقاب خاک کشیدن استادکاران این حرفه مشهود است؛ دیگران هم مس نمی‌سازند و گاهی مس‌های قدیمی دست‌ساخته استادکاران همدانی و سایر نقاط را به دم آتش و قلع می‌سپارند تا رنگ و جلایی بگیرند.

استادان حسین غفاری، حسن مسگریان و یکی دو استاد کار دیگر تنها بازماندگان این هنر صنعت بومی همدان هستند که اکنون در راسته بازار مسگران همدان از این استادان انگشت‌شمار فقط دو نفر اول دستی بر آتش و مس دارند و همچنان نام این هنر- صنعت را زنده نگه داشته‌اند.

استاد حسین غفاری چرایی بی‌رونق شدن بازار مسگری همدان را نبود تقاضا و افزایش قیمت مواد اولیه ساخت کالاهای مسی عنوان کرد و افزود: فقط قدیمی‌ترها که تعدادی لوازم مسی در خانه دارند و همچنان از آن استفاده می‌کنند گاه گاهی وسایل خود را برای سفید کردن به ما می‌سپارند که این کار هم زحمت زیادی دارد.

کد خبر: ۲۶٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha