۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
مراتع خراسان رضوی قربانی آتش غفلت؛ ۹۵ درصد حریق‌ها سهوی است
بازار گزارش می‌دهد؛

مراتع خراسان رضوی قربانی آتش غفلت؛ ۹۵ درصد حریق‌ها سهوی است

مشهد- آتش‌سوزی یکی از فجایع زیست‌محیطی است که هرازگاهی دریکی از مراتع استان خراسان رضوی رخ می‌دهد چنانکه در سال گذشته ۸۳۳ هکتار از اراضی این استان را با خاک یکسان کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به دلیل قرارگرفتن کشور ایران در کمربند خشک کره زمین شرایط جوی لازم برای وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع فراهم است اما مهم‌ترین عامل در این آتش‌افروزی عوامل انسانی از قبیل بی‌احتیاطی ساکنان و یا مسافران و یا همان رسم دیرینه و به‌اشتباه برخی کشاورزان است که مزارع خود را پس از برداشت گندم و جو به آتش می‌کشند و لذا این اقدام اشتباه موجب می‌شود که خشک و تر به‌پای هم بسوزند.

حریق‌ها علاوه بر خسارات اقتصادی، آثار مخرب زیست‌محیطی را نیز به دنبال دارند؛ وسعت استان خراسان رضوی ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار است که از این میزان یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ملی خراسان رضوی صیانت و حراست می‌کند.

۷۰ حریق در سال گذشته
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه استان خراسان رضوی از نظر حریق پذیری به سه بخش بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم‌بندی شده است بیان کرد: بیشتر حریق‌ها در منطقه بحرانی و مستعد اتفاق می‌افتد.

علیرضا صحرایی بابیان اینکه در طی سال گذشته حدود ۸۲ فقره آتش سوزی در اراضی ملی به وقوع پیوسته افزود: حدود ۸۰ درصد از حریق‌های استان در مراتع رخ می‌دهد به‌گونه‌ای که در سال گذشته ۷۰ مورد حریق با مساحت ۸۳۳ هکتار در مراتع استان رخ‌داده و مراتع را به خاکستر تبدیل کرده است.

حدود ۸۰ درصد از حریق‌های استان در مراتع رخ می‌دهد به‌گونه‌ای که در سال گذشته ۷۰ مورد حریق با مساحت ۸۳۳ هکتار در مراتع استان رخ‌داده و مراتع را به خاکستر تبدیل کرده است

وی اصلی‌ترین عامل آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها را عامل غیرطبیعی عنوان کرد و افزود: حدود ۹۵ درصد از حریق‌های استان به دلیل بی‌مبالاتی انسان‌ها رخ می‌دهد.

کمبود نیروی حفاظتی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بابیان اینکه تمام یگان‌های استان مجهز به تجهیزات مقابله با حریق همچون آتش کوب، فلکس پک، شن کش، تبر، دمنده، بیل، اره و سایر وسایل مرتبط هستند، ادامه داد: با تعاملات صورت گرفته و طبق تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در صورت نیاز از توانمندی سایر ارگان‌های لشکری و کشوری در جهت اطفا حریق استفاده می‌شود.

صحرایی بیشترین کمبود را مربوط به هلی برد مسیرهای صعب‌العبور برای اطفای آتش عنوان کرد و به بازار گفت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ نفر در حال خدمت‌رسانی و محافظت و مراقبت از عرصه‌های ملی استان خراسان رضوی هستند که طبق برآوردهای انجام‌شده حداقل با کمبود ۱۲۰ نیروی حفاظتی مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه مساحت استاندارد تحت پوشش هر قرقبان به میزان ۵۰ هزار هکتار در عرصه‌های مرتعی و ۱۰ هزار هکتار در عرصه‌های ایرانی-تورانی و جنگل‌های طبیعی و دست کاشت محاسبه‌شده است ادامه داد: در حال حاضر مساحت تحت پوشش توسط هر قرقبان در استان خراسان برابر با ۶۳ هزار هکتار است.

تلاش برای آمادگی بیشتر
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در خصوص این سؤال که چه اقداماتی برای پیشگیری از حریق‌های احتمالی و یا اقداماتی در راستای مقابله با آتش‌سوزی در مراتع اندیشیده شده است بیان کرد: چرای سبک دام در جنگل‌های طبیعی و دست کاشت استان یا در مناطقی با پوشش گیاهی بالا؛ جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش مزارع هم‌جوار اراضی ملی ازجمله راهکارهای کاهش تعداد حریق‌هاست.

صحرایی هم‌چنین استفاده از توانمندی تمامی پرسنل ادارات در جهت گشت و مراقبت هرچه بیشتر ، استفاده از دیده‌بان پیشگیری حریق در عرصه‌ها و استفاده از توانمندی دهیاران و جوامع محلی روستاها ازجمله اقداماتی است که برای پیشگیری و مقابله با حریق‌های احتمالی مدنظر قرارگرفته است.

بسیج نیروهای محلی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بابیان اینکه در همین راستا نسبت به تجهیز دهیاران و جوامع محلی در روستاها اقدام شده است، اظهار کرد: در همین راستا از دهیاران به‌عنوان مدیر بحران روستا استفاده کرده و ضمن تهیه تجهیزات مانند بیل، آتش کوب و سایر وسایل اطفای حریق نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جوامع محلی، دهیاران و همیاران طبیعت نیز اقدام شده است.

صحرایی ادامه داد: در امر آموزش نیز در کنار تولید و توزیع بروشورهای اطلاع‌رسانی مرتبط با اطفای حریق و نصب تابلوهای ترویجی و هشداردهنده و بهره‌برداری از ظرفیت‌های رسانه‌های مختلف از اقدامات مهم و مؤثر در این حوزه بوده است.

آتش‌افروزی طبیعت گردان
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز در این رابطه بابیان اینکه سال گذشته حدود ۸۳۳ هکتار از اراضی ملی این استان آتش گرفت به بازار گفت: از این میزان شاید ۱۰ هکتار آن به‌صورت عمدی به آتش کشیده شده بود و طی بررسی‌ها مشخص شد علت آن طبیعت گردهایی بوده‌اند که آتش را بر پا کرده‌اند اما بعد از خروج از منطقه آن را به نحو مطلوب خاموش نکرده‌اند.

افزون ‌بر یک‌میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در استان خراسان رضوی وجود دارد که این جنگل‌ها جزء جنگل‌های ایرانی - تورانی هستند و هر هکتار آن می‌تواند  دو و نیم تن اکسیژن برای تنفس ۱۰ نفر ایجاد کند

سرهنگ امین رمضانیان بابیان اینکه بارها از کشاورزان خواسته‌شده که زمین را پس از چرای دام خود آتش نزنند چون به‌صورت علمی ثابت‌شده این روش منفعتی ندارد، افزود: اما برخی همچنان سنتی عمل می‌کنند و با آتش زدن چراگاه‌ها موجب سرایت و بروز حریق‌های گسترده در اراضی ملی می‌شوند.

وی ادامه داد: افزون ‌بر یک‌میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در استان خراسان رضوی وجود دارد که این جنگل‌ها جزء جنگل‌های ایرانی - تورانی هستند و هر هکتار آن می‌تواند  دو و نیم تن اکسیژن برای تنفس ۱۰ نفر ایجاد کند.

۹۵ درصد حریق‌ها به‌صورت سهوی صورت می‌گیرد
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به این‌که در منطقه آسلمه در باجگیران به علت پوشش گیاهی مناسب هرساله احتمال وقوع حریق وجود دارد، گفت: تمامی دهیاری‌ها باید به تجهیزات ابتدایی اطفای حریق در مراتع همچون بیل آتش کوب مجهز شوند تا در زمان بروز چنین بحران‌هایی از گسترش آن جلوگیری کنند.

وی با اشاره به پوشش و رشد گیاهی مناسب  سطح استان براثر بارش‌های امسال و امکان بروز بحران‌های متفاوت در فصل گرما ادامه داد: افزون ‌بر ۹۵ درصد حریق‌ها به‌صورت سهوی صورت می‌گیرد و پنج درصد باقیمانده به‌صورت عمدی است و توسط این یگان قابل‌پیگیری قضایی خواهد بود.

کد خبر: ۲۶٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha