۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
لزوم همکاری بیشتر بانک های ایلام برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری
یادداشت؛

لزوم همکاری بیشتر بانک های ایلام برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری

ایلام- «همکاری بیشتر بانک های ایلام برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری یکی از خواسته های مهم مردم استان است» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: امروزه بسیاری از کشورها در حالت عدم تعادل جمعیتی قرار دارند و همواره با معضل کاهش بی شمار جمعیت دست و پنجه نرم می کنند.

یکی دو دهه قبل سیاست جمعیتی رایج و مقبول در کشور فرزند کمتر، زندگی بهتر بود که این سیاست به مرور در جامعه ایرانی ریشه دواند و بخشی از فرهنگ خانواده‌های ایرانی شد.

این معضل رفته رفته به استان کوچک ایلام نیز سرایت کرد، به گونه ای که امروزه پیری جمعیت استان جوان ایلام را تهدید می کند، لازم به ذکر است این امر به ویژه در روستاها با وضوح بیشتری دیده می‌شود به طوری که مناطق روستایی در ایام تابستان و بهار فاقد نیروی کار هستند و در فصل زمستان به ویژه با مهاجرت نیروهای جوانتر به شهرها روستاها عملا تبدیل به خانه سالمندان می شود.

کاهش میزان فرزند آوری

آمارها و مبانی رسمی از کاهش میزان تولد و فرزندآوری طی سال های اخیر خبر می دهند و این اخبار خود هشداری جدی برای حرکت خزنده جمعیت استان ایلام به سمت پیری است، از جمله آثار و پیامدهای منفی کاهش جمعیت که دامن استان ایلام را گرفته می‌توان به تغییر ساختار جمعی و به اصطلاح، پیر شدن جمعیت استان و در نتیجه، عدم رشد و توسعه اقتصادی اشاره کرد.

کارشناسان معتقدند سیاستگذاری‌های غلط و برنامه ریزی‌های نادرست متولیان امر در کاهش جمعیت با شعار "فرزند کمتر و زندگی بهتر" و شاید ادامه آن برای مدت زمان بیشتر از معمول سبب کاهش نرخ باروری زوجین و کاهش آمار جمعیت در استان است.

لزوم همکاری بیشتر بانک های ایلام برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری

اما با این حال در واکاوی علل کم رغبتی بسیاری از خانواده‌ها به فرزند آوری موضوع مشکلات اقتصادی و کم توانی زوج ها در تامین هزینه‌ها زندگی صحبت زیادی شده است. وقتی با زوج هایی که ازدواج کرده اند هم صحبت می شوید بسیاری از انها مشکلات اقتصادی را عامل اصلی کم رغبتی و میل به فرزند آوری عنوان می کنند.

لزوم تسریع در پرداخت وام فرزند آوری

جمعیت و میزان نیروی جوان آن یکی از مولفه‌های بسیار مهم در هر جامعه‌ای است، جامعه ای که نیروی جوان فعال دارد بی شک از جوامعی که اکثر آن را جمعیت پیر تشکیل می دهد بسیار پویاتر، فعال‌تر و موفق‌تر است.

کارمندان بانک ها هم در پاسخ پیگیری مراجعه کنندگان به شعب بانک جهت اطلاع از علت عدم پرداخت وام، عنوان می‌کنند فعلا جلوی وام را گرفته‌اند و امکان پرداخت وجود ندارد

از سوی دیگر یک جامعه برای رقابت با سایر جوامع نیازمند نیروهای انسانی جوان و خلاق است، از همین روی یک جامعه زمانی میتواند برای نسل‌های بعد نیروی جوان داشته باشد که میزان تولد در آن مناسب باشد و در واقع هر مرد و زن به جای خود جایگزین داشته باشند، از این رو در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تسهیلات خاصی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده که با افزایش تعداد فرزندان این تسهیلات نیز چند برابری می‌شود، یکی از این تسهیلات پرداخت وام‌های بانکی ایران، وام قرض الحسنه فرزند است که با هدف تشویق فرزندآوری به پدرها داده می‌شود.

مردم در انتظار وعده مسئولان

با این حال متأسفانه هر موقع مراجعه کنندگان به سایت ثبت‌نام وام فرزندآوری مراجعه می‌کنند با پیغام عدم اعتبار بانک‌های استان مواجه می‌شوند، ظاهرا دولت برنامه ای برای تسهیل امور در این زمینه ندارد و مردم برای دریافت وام بلاتکلیف و سرگردانند.

به گفته شهروندان چند ماهی است که عموم مردم جهت دریافت وام فرزندآوری اقدام کرده و پرونده را تکمیل کرده‌ند، اما با این وجود همچنان منتظر پرداخت وام هستند و خبری از وام نیست.

کارمندان بانک ها هم در پاسخ پیگیری مراجعه کنندگان به شعب بانک جهت اطلاع از علت عدم پرداخت وام، عنوان می‌کنند فعلا جلوی وام را گرفته‌اند و امکان پرداخت وجود ندارد.

جمعیت کشور از جمله استان ایلام به سرعت در حال پیر شدن بوده و این در حالی است که به گفته مسئولان برنامه‌ریزی و اداره امور به صورت عادی در جریان می باشد، از این رو ضروری است هر چه زودتر برای آینده این کهنسالان و نیز کاهش نیروی کار مولد و کیفی و به ویژه پرداخت وام فرزند آوری به خانوار در جامعه تدبیر کرد.

کد خبر: ۲۶۶٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha