۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
بیمه رازی با درآمد جهشی اما  سودسازی کُند!
تحلیل شرکت بیمه رازی

بیمه رازی با درآمد جهشی اما سودسازی کُند!

موقعیت تکنیکالی خوب بیمه رازی ما را به رشد سهام ورازی امیدوار می کند اما باید دید جهش درآمدی روندی ادامه دار خواهد بود یانه؟

هادی بهرامی؛ بازار: در زندگی عصر نوین، استفاده از وسایل نقلیه و خودروها گسترش یافته است؛ همواره شاهد تردد خودروها و موتورها به صورت شبانه روز در کوچه و خیابان ها هستیم. به علاوه خطر تصادفات، با رشد روزافزون صنایع مختلف در جای جای کشور، انواع بیماری ها و رخ دادن حوادث غیرمترقبه بسیار در هر کوی و برزن، نیاز به صنعت بیمه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای روز بشر محسوب میشود. خطرات تجارت دریایی مثل طوفان ها و غارت توسط دزدان دریایی در زمان قدیم، خسارت های سنگین و ریسک های مختلفی به همراه داشت که سبب به وجود آمدن موسسات و کسب و کار بیمه ای شد.
در نیمه دوم دهه ۸۰ پذیرش شرکت‌ها در گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی در بورس آغاز شد. نمادهای ودی، البرز، آسیا و پارسیان اولین شرکت‌های عرضه ‌کننده سهام گروه بیمه در بازار بورس هستند. عرضه همه نمادهای مذکور در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ انجام شد و طی سال های فعالیت با افت و رشد های فراوانی همراه بوده است. صنعت بیمه نسبت به بانک و پتروشمی کوچک تر است و به همین دلیل، از تحریم ها اثرات غیر مستقیمی میپذیرد که از اثرات منفی تحریم میتوان به افزایش هزینه خسارت ها و از اثرات مثبت، به افزایش نرخ فروش و درآمد های عملیاتی اشاره کرد. در ادامه به تحلیل جامع شرکت بیمه رازی میپردازیم.

شرکت رازی در نیمه اول امسال مبلغ ۹.۵ میلیارد تومان با افزایش ۲۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته، مالیات پرداخت کرده است و افزایش سود خالص، روند کندی را در پیش گرفته است



معرفی و جایگاه شرکت
شرکت بیمه رازی با هدف توسعه فرهنگ بیمه، ارتقاء کیفیت خدمات بیمه ‌ای و گسترش فضای رقابتی در صنعت بیمه فعالیت خود را به عنوان اولین شرکت بیمه خصوصی در ایران، از اوایل سال ۱۳۸۲ با سرمایه ۱۴۰ میلیارد تومان آغاز نمود که در سال ۱۴۰۰ و با افزایش سرمایه های متعدد جزو ۵ شرکت اول صنعت بیمه در میزان سرمایه قرار گرفت و سرمایه شرکت به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسید. بیمه رازی در سال ۱۴۰۰ علاوه بر کسب رتبه توانگری یک صنعت بیمه، تولید ۲۲ هزار میلیارد ریال حق بیمه، اخذ مجوز قبولی اتکائی بعد از ۱۸ سال و افزایش ۴ برابری ظرفیت نگهداری ریسک و ضمن دارا بودن بیش از ۶ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد بر خط در تمامی شهرهای کشور و ارائه خدمات به شش وزارتخانه و سازمان بزرگ، در کلیه مراکز استان ها و کلانشهرها در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار بیمه گذار حقوقی و یک میلیون بیمه گذار حقیقی را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است. شرکت بیمه رازی دارای ۱۸۰۰ نماینده حقیقی، حقوقی و زندگی و ۶۰۰ پرسنل در سراسر کشور می باشد که با توجه به پنج چرخش استراتژیک ابلاغ شده از سوی مدیرعامل محترم در جهت شعار بیمه رازی در اوج فعالیت می نمایند. ارزش بازار بیمه رازی در بورس، مبلغ ۲ هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۲.۶ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران اصلی
با توجه به جدول زیر؛ میان ۱۳ سهامدار اصلی، شرکت بازرگانی همراه عرشیا پارسیان بزرگ ترین مالک بیمه رازی میباشد.

درصد مالیکت

تعداد سهام تحت مالکیت

نام سهامدار

۲۰

۳.۸ میلیارد

شرکت بازرگانی همراه عرشیا پارسیان

۱۳.۶

۲.۶ میلیارد

شرکت توسعه صدر مدائن

۶.۹

۱.۳ میلیارد

موسسه بنیاد خیریه

۶.۹

۱.۳ میلیارد

شرکت مسکن سازان بهشت پویا

۶.۵

۱.۲ میلیارد

شرکت پیشگامان توسعه تجارت البرز

۴.۳

۸۱۱ میلیون

شرکت اقتصاد نوید اعتماد

۴.۲

۸۰۵ میلیون

شرکت اشراق ایمن مهرگان

۳.۹

۷۴۵ میلیون

صندوق سرمایه گذاری کارون

۷.۷

۱.۴۶ میلیارد

سبد شرک

۳.۷

۷۱۳ میلیون

شرکت باغ شهر گستر ایرانیان

۲.۱

۳۹۹ میلیون

شرکت مبین سازه بتن

۲

۳۸۰ میلیون

گروه مالی و اقتصادی آینده

۱.۵

۲۸۲ میلیون

صندوق سرمایه گذاری صبا نیک



آخرین اخبار شرکت
۱- سرپرست مدیریت بازاریابی و توسعه بازار شرکت بیمه رازی در سه شنبه های پاسخگویی با تاکید بر بازاریابی تهاجمی گفت: شرکت بیمه رازی بازاریابی تهاجمی را با محوریت بیمه ‌گذاران و شبکه فروش با برنامه‌ ای به ‌روز دنبال خواهد کرد و تمرکز ویژه‌ای بر بیمه نامه‌ های خرد دارد.
۲- سرپرست مدیریت بیمه ‌های باربری، کشتی و هواپیما شرکت بیمه رازی گفت: شرکت در زمینه بیمه‌ های حمل و نقل رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به ثبت رسانده و با توجه به هدف سال آینده، آموزش در راستای افزایش سهم بازار یکی از اهداف اصلی شرکت خواهد بود.
۳- معاون مالی و اداری شرکت بیمه رازی، گفت: شرکت بیمه رازی در راستای ارائه خدمات نوین، برخط و متفاوت و همچنین ارائه پاسخ مناسب به اعتماد ذینفعان، به دستور مدیرعامل ساختار مستقلی برای وصول مطالبات ایجاد کرده است.
۴- سرپرست معاونت برنامه ریزی و نوآوری شرکت بیمه رازی گفت: ارائه خدمات شرکت‌ های کارگزار برخط با استانداردهای بروز فاصله دارد و شرکت‌ های بیمه باید با طراحی مارکت پلیس (بازار داد و ستد برخط) اختصاصی، حافظ حقوق بیمه گذاران و شبکه فروش باشند.
۵- مدیرعامل بیمه رازی با بیان اینکه استراتژی ‌ها و مسیر شرکت در دو سال اخیر با برنامه ریزی خاصی پیش رفت، گفت: شرکت بیمه رازی طی برنامه ریزی خاصی به رشته‌ های هدف به صورت تخصصی وارد شده و در سال ۱۴۰۲، رشد قابل توجهی در رشته‌ های هدف به خصوص آتش سوزی، باربری و مهندسی به ثبت رسانده است.

هزینه های عمومی و اداری شرکت ۳۳۸ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته با ۵۷ درصد افزایش مواجه شده و سود خالص شرکت نیز به مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته ۱۳۰۰ درصد افزایش یافته است


تحلیل صورت سود و زیان
درآمد حق بیمه شرکت رازی در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۸ درصدی نسبت به سال گذشته مبلغ ۳ هزار و ۸ میلیارد تومان میباشد که ۷۲۹ میلیارد تومان آن صرف حق بیمه اتکائی واگذاری میشود. هزینه خسارت پرداختی شرکت مبلغ ۱ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به دو سال گذشته ۱۴۶ درصد افزایش یافته است. هزینه های عمومی و اداری شرکت ۳۳۸ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته با ۵۷ درصد افزایش مواجه شده و سود خالص شرکت نیز به مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته ۱۳۰۰ درصد افزایش یافته است.
با توجه به صورت های مالی ۶ ماهه جدید، درآمد حق بیمه شرکت ۲ هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری شرکت ۱۹۶ میلیارد تومان و سود خالص ۹۰ میلیارد تومان میباشد. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۳۳ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۳۴ درصدی به مبلغ ۳۹۰ میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۷.۵ برآورد میشود. شرکت رازی در نیمه اول امسال مبلغ ۹.۵ میلیارد تومان با افزایش ۲۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته، مالیات پرداخت کرده است و افزایش سود خالص، روند کندی را در پیش گرفته است.

نسبت قیمت به درآمد: بیمه رازی در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۱۵ تومان سود خالص را برای سهامداران به همراه داشته است. پی بر ای سالانه نیز در سال جاری ۸.۲ میباشد و سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵ تومان و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵ تومان است.


بررسی حجم معاملات
نمودار زیر نشان ‌دهنده حجم معاملات خرید و فروش به تفکیک حقیقی و حقوقی در هر روز معاملاتی است. حجم معاملات بالا در نمودار به معنی امکان شروع یک روند جدید وجود دارد، در حالی که حجم معاملات پایین نشانگر عدم تمایل معامله‌ گران به انجام معامله در این سهم است. اگر قیمت ‌ها در حال افزایش هستند و حجم معاملات هم در حال زیاد شدن است، این موضوع نشانه ‌ای از تایید روند صعودی در سهم است و برعکس. حجم معاملات سهم همراه با قیمت آن، در حال کاهش بوده و نشان دهنده دوران رنج و فرسایش میباشد. در حال حاضر با توجه به دیتای موجود، شاهد کاهش بسیار زیاد ارزش معاملات هستیم و عبور حجم معاملات حقوقی از محدوده ۲۱ میلیون سهم در جهت مثبت را میتوان نشانگر صعود مجدد سهم دانست. در آخرین روز معاملاتی، شاهد فروش ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم از طرف سهامداران حقوقی و خرید ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم از طرف سهامداران حقیقی بودیم.

بیمه رازی با درآمد جهشی اما  سودسازی کُند!

قیمت سهام ورازی به دنبال بازار بورس در بهمن ماه ۱۴۰۱ از ناحیه ۱۲۵ تومان شروع به رشد کرده و در فروردین ماه ۱۴۰۲ روند نزولی را شکست داد و با افزایش ۱۰۰ درصدی، در خرداد ماه با برخورد به مقاومت تاریخی ۲۵۰ تومان شروع به ریزش کرد. در حال حاضر قیمت بر روی حمایت های چند گانه قرار دارد و بنظر میرسد در محدوده کم ریسکی قرار گرفته است


تحلیل تکنیکال
طی سه سال گذشته، سهام در بازه قیمتی ۱۱۰ الی ۲۵۰ تومان در نوسان بوده و کف و سقف های متعددی ایجاد کرده است. قیمت سهام ورازی به دنبال بازار بورس در بهمن ماه ۱۴۰۱ از ناحیه ۱۲۵ تومان شروع به رشد کرده و در فروردین ماه ۱۴۰۲ روند نزولی را شکست داد و با افزایش ۱۰۰ درصدی، در خرداد ماه با برخورد به مقاومت تاریخی ۲۵۰ تومان شروع به ریزش کرد. در حال حاضر قیمت بر روی حمایت های چند گانه قرار دارد و بنظر میرسد در محدوده کم ریسکی قرار گرفته است که با عبور از مقاومت سنگین ۱۷۰ تومان میتواند در مرحله اول، ۴۰ درصد بازدهی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد. کف نهایی قیمت در نمودار، ۱۱۰ تومان میباشد و عبور از مقاومت تاریخی ۲۵۰ تومان نشانه تشکیل روند صعودی بزرگ و جدیدی است.

بیمه رازی با درآمد جهشی اما  سودسازی کُند!



سخن پایانی
تحرکات صنعت بیمه برای کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران حائز اهمیت میباشد. به همین دلیل باید صورت های مالی و نمودار های قیمتی را بررسی کرد تا متوجه وضعیت شرکت شد. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بیمه ای باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، میزان حق بیمه صادره، ضریب نفوذ بیمه، صورت سود و زیان و سایر موارد توجه کرد. افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی با وجود افزیش نرخ فروش، میتواند هزینه خسارت ها را هم افزایش داده و برخی شرکت های بیمه ای را دچار ورشکستگی کند. پس، باید نظارت ها بیشتر شده و نقدینگی موسسات بیمه ای به خوبی مدیریت شود تا سود سازی بیشتر شده و هزینه های اضافی کمتر شود.

کد خبر: ۲۶۶٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha