۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
ایران دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی
رئیس سازمان تات اعلام کرد

ایران دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی

خیام نکویی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ایران دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی است.

به گزارش بازار، سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: براساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران دارای سریع‌ترین رشد عملکرد نوآوری و دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی است.

وی با بیان این که ارتقای ضریب نفوذ فناوری‌های نوآورانه در عرصه‌های کشاورزی کشور، نیازمند اتخاذ رویکردهای نوین و مبتنی بر مشارکت نظام نخبگانی است، افزود: سازمان تات به‌ عنوان متولی توسعه کشاورزی دانش‌بنیان، برای شتاب بخشیدن به فرایند انتقال و نشر فناوری‌های نوآورانه در بخش کشاورزی از رهیافت‌ها، الگوها و روش‌های مختلفی استفاده می‌کند.

رییس سازمان تات، «مزارع نوآور بهره‌ور» را یکی از اجزای اصلی زیست‌بوم نوآوری کشور در راستای اجرای ماده (۵) آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع ‌طبیعی، عنوان کرد و افزود: «مزارع نوآور بهره‌ور» با هدف ایجاد شبکه کشاورزان نوآور بهره‌ور و استفاده از ظرفیت‌های آنان برای شتاب‌دهی به فرایند انتقال و نشر فناوری‌های نوآورانه در عرصه‌های تولیدی ایجاد شده است.

وی در خصوص نقش زیست‌بوم نوآوری در بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی تصریح کرد: زیست‌بوم نوآوری کشاورزی موضوع اصلی مطالعات نوین کشاورزی دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهد و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که توسعه علم، فناوری و نوآوری به‌عنوان پیشران‌های اصلی بهره‌وری و رشد اقتصادی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

خیام‌نکویی افزود: با توجه به تاثیرات غیرقابل انکار نوآوری و فناوری‌های نوآورانه بر ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی، کشورهای مختلف جهان، حمایت از توسعه زیست‌بوم نوآوری برای حصول اطمینان از تولید، انتقال، نشر و به‌کارگیری فناوری‌های نوآورانه در این بخش را در اولویت امور قرار داده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص نقش مزارع نوآور در بهبود کشاورزی کشور گفت: مهم‌ترین نقش این مزارع، تسریع در فرایند انتقال و نشر دانش و فناوری در کشاورزی با رویکرد مشارکت بهره‌برداران است که این امر از طریق فرایندهایی نظیر جذب و بومی‌سازی فناوری‌های نوآورانه، اشاعه دانش فناوری‌های نوآورانه به کشاورزان پیرامونی، مشارکت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی، مشارکت در فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۶۶٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha