۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
سیم مفتولی چیست؛ آشنایی با انواع سیاه، گالوانیزه و محصولات توری

سیم مفتولی چیست؛ آشنایی با انواع سیاه، گالوانیزه و محصولات توری

سیم مفتول یکی از پرفروش‌ترین محصولات فلزی در بازار آهن است. سیم مفتولی کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد.

به گزارش بازار، سیم مفتول یکی از پرفروش‌ترین محصولات فلزی در بازار آهن است. سیم مفتولی کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. از همین جهت بسیاری از افراد با این محصول سر و کار دارند. به دلیل کاربردهای فراوان این محصولات، احتمالا بخواهید اطلاعات بیشتری از سیم مفتول‌ها کسب کنید.
در این مطلب به صورت موشکافانه به این موضوع می‌پردازیم که سیم مفتولی چیست؟ همچنین در ادامه انواع سیم‌های مفتول موجود در بازار از جمله مفتول گالوانیزه، مفتول سیاه، مفتول مسوار و غیره را بررسی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنم این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

منظور از سیم مفتولی چیست؟

سیم مفتول یک سیم تک رشته‌ای است که در متریال و سایزهای مختلف به بازار عرضه می‌شود. سیم نصب ثابت و سیم خشک از جمله القابی است که به این محصول داده‌اند. سیم مفتولی به دلیل ویژگی‌هایی نظیر مقاومت بالا در برابر خوردگی، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، انعطاف پذیری عالی و غیره در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شود. همچنین امکان تهیه آنها به صورت شاخه‌ای و کلاف فراهم است.

اگرچه سیم مفتولی فولادی (گالوانیزه و آنیل شده) جزو رایج‌ترین سیم مفتول‌های بازار هستند، اما این باور که تمام سیم مفتول‌ها فولادی هستند، از پایه اشتباه است.

آشنایی با انواع سیم مفتولی

سیم مفتول از لحاظ متریال به انواع مختلف تقسیم می‌شود. این سیم تک رشته‌ای از مواد و آلیاژهای مختلف تولید می‌گردد. هر کدام از این سیم‌های مفتولی با هدف خاصی تولید می‌شوند. در این قسمت به مرور انواع سیم مفتول از لحاظ متریال می‌پردازیم. قبل از پرداختن جزئی‌تر به این موضوع، اجازه دهید انواع سیم مفتولی را به صورت لیست وار معرفی کنیم:

  • سیم مفتول گالوانیزه
  • سیم مفتول سیاه
  • سیم مفتول استیل
  • سیم مفتول مسوار
  • سیم مفتول pvc

در ادامه هر کدام از انواع سیم‌ مفتولی را بررسی خواهیم کرد:

سیم گالوانیزه؛ نوعی از سیم مفتولی

پر کاربردترین سیم مفتولی موجود در بازار، سیم مفتول گالوانیزه است. مفتول گالوانیزه از طریق فرایند گالوانیزاسیون مفتول سیاه تولید می‌شود. به این صورت که سطح مفتول سیاه را با استفاده از آبکاری یا غوطه ور سازی در حوضچه مذاب از فلز روی می‌پوشانند. به این ترتیب سیم گالوانیزه مفتولی تولید می‌شود. این سری از مفتول‌ها با توجه به نوع افزودن فلز روی به سیم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • سیم مفتول گالوانیزه گرم
  • سیم مفتول گالوانیزه سرد

سیم مفتول گالوانیزه پرفروش‌ترین مفتول در میان نمونه‌های موجود است. خرید مفتول گالوانیزه برای صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، کشاورزی و غیره الزام آور می‌باشد. چرا که در صنایع مختلف به کرات از این محصول استفاده می‌شود.

از انواع سیم مفتولی؛ سیم سیاه

سیم مفتول سیاه یکی از انواع سیم مفتول‌های فولادی است که در کوره‌هایی با حرارت ۷۵۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گرد تولید می‌گردد. این محصول به مفتول آرماتوربندی یا مفتول آنیل شده نیز شناخته می‌شود. با توجه به این نامگذاری می‌توان به کاربرد آن پی برد. از مفتول سیاه بیشتر در صنایع ساختمان سازی و برای آرماتوربندی استفاده می‌شود.

سیم مفتولی چیست؛ آشنایی با انواع سیاه، گالوانیزه و محصولات توری

مفتول سیاه بر اساس ضخامت به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • مفتول سیاه ۱.۵ میل یا مفتول آرماتوربندی
  • مفتول سیاه ۲.۵ میل یا مفتول قالب بندی
  • مفتول سیاه ۳ میل یا مفتول نجاری و کشاورزی

سیم مفتول استیل؛ یک نوع دیگر از سیم مفتول

سیم مفتول استیل یکی دیگر از انواع مفتول است که مشخصا از استیل تولید می‌شود. به این صورت که در کارخانه میلگردهای استیل را بریده و آن را حرارت می‌دهند. سپس با کشیدن میلگردها رشته‌های سیم مفتول ایجاد می‌شود. سیم مفتول استیل نیز به دو دسته طبقه بندی می‌شود:

  • سیم مفتول استیل فابریک
  • سیم مفتول استیل غیر فابریک

سیم مسوار نوعی از سیم مفتولی

سیم مفتول مسوار همان مفتول آهنی است که ابتدا مورد کشش قرار می‌گیرد تا به ضخامت مدنظر برسد. پس از آن باید مفتول وارد دو وان مختلف شود. در وان اول سیم اسیدشویی می‌شود، در وان دوم سولفات مس به صورت آبکاری به آن اضافه می‌گردد. مفتول مسوار یا مسی بر اساس نوع توزیع به بازار به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • سیم مفتول مسوار کلاف
  • سیم مفتول مسوار شاخه‌ای
  • سیم مفتول مسوار قرقره‌ای

از انواع سیم مفتولی؛ سیم pvc

سیم مفتولی پی وی سی را هم می‌توان یکی از انواع سیم مفتول در بازار دانست. همانطور که مشخص است، این سیم مفتول از اضافه شدن روکش پی وی سی روی سیم مفتول سیاه تولید می‌شود. این روکش باعث افزایش مقاومت محصول در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین افزایش قابلیت شکل پذیری می‌شود.

آشنایی با محصولات توری

سیم مفتول کاربردهای نسبتا وسیعی دارد. اما به جرات می‌توان گفت تولید انواع توری، یکی از مهمترین موارد استفاده سیم مفتولی است. در واقع پایه و اساس ساخت انواع توری سیم مفتول‌ها هستند. بد نیست بدانید از انواع توری در صنایع مختلفی نظیر ساختمان سازی، شهرسازی، کشاورزی، نظامی، پزشکی و ... استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان ادعا کرد سیم مفتول تاثیرات بسزایی در زندگی امروزی دارد.

انواع توری فلزی

به طور کلی به محصولاتی که به صورت شبکه شبکه از فلزات ساخته می‌شوند، توری گفته می‌شود. در واقع توری فلزی یک ماده با دوام و مستحکم است که از آن برای اهدافی نظیر ساخت و ساز، فیلتراسیون، ایجاد حفاظ و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته توری‌های فلزی در انواع مختلفی تولید می‌شوند، اما همانطور که گفته شد، همگی این محصولات از سیم مفتول ساخته شده‌اند. در ادامه مهمترین و پرکاربردترین توری‌های فلزی را معرفی می‌کنیم:

  • توری مش
  • توری حصاری (فنس)
  • توری مرغی
  • توری گابیون

شرح هر کدام از موارد مرتبط با انواع توری فلزی به صورت زیر است:

مش؛ از محصولات سیم مفتول

توری مش یکی از محصولات مفتولی است که از اتصال سیم مفتول‌های گالوانیزه یا آهن ساخته می‌شود. در این توری، مفتول‌ها به صورت دو به دو عمود بر هم به یکدیگر متصل می‌شوند تا یک شبکه‌ی فلزی مشبک ایجاد شود. از توری مش بیشتر در ساختمان سازی برای اجرای فونداسیون استفاده می‌شود.

یکی از محصولات سیم مفتول؛ فنس

توری حصاری یا همان فنس از جمله محصولات ساخته شده از سیم مفتولی است که در آن سیم‌ها به صورت خاصی به هم بافته می‌شوند. در نتیجه یک شبکه بزرگ مشبک به وجود می‌آید که معمولا از آن جهت حصارکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم مفتولی چیست؛ آشنایی با انواع سیاه، گالوانیزه و محصولات توری

مرغی، از تولیدات سیم مفتول

توری مرغی نوعی توری حصاری است که بیشتر برای حصارکشی لانه مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا توری مرغی از سیم مفتول‌هایی با ضخامت اندک تولید و روانه بازار می‌گردد.

از تولیدات سیم مفتول؛ گابیون

توری گابیون یک محصول ساخته شده از سیم مفتولی است که در آن شبکه‌ای به هم تنیده شده ایجاد می‌شود و داخل این شبکه به وسیله سنگ و سایر مصالح پر می‌گردد.

بررسی قیمت انواع سیم مفتولی

بدون شک اکنون می‌دانید سیم مفتولی چیست. همچنین احتمالا متوجه شده باشید، پایه و اساس ساخت بسیاری از محصولات کاربردی نظیر انواع توری، سیم مفتول است. اگر مایل به خرید سیم مفتولی هستید، شاید پیدا کردن یک مرجع مناسب و معتبر برایتان از اهمیت قابل توجه‌ای برخوردار باشد. از همین بابت ما به شما سایت فولاد توفیقی را معرفی می‌کنم.
کارخانه فولاد توفیقی به دلیل فروش مستقیم محصولات از کارخانه توانسته انواع محصولات آهن از جمله سیم مفتول را با قیمت فوق العاده به دست مشتریان برساند. در صورت نیاز به خرید سیم مفتول، پیشنهاد می‌کنیم حتما قیمت انواع مفتول فولاد توفیقی را بررسی بفرمایید.

کد خبر: ۲۶۶٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha