۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
قیمت مواد اولیه در ایران گران تر از بازار جهانی| دولت هزینه سرمایه در گردش تولیدی ها را گران کرد
یک تولید کننده سیم های مفتولی در گفتگو با بازار:

قیمت مواد اولیه در ایران گران تر از بازار جهانی| دولت هزینه سرمایه در گردش تولیدی ها را گران کرد

محمدی فعال اقتصادی گفت: در گذشته برای خرید کاتد و مس از بورس ۱۰ درصد پول را به صورت نقدی پرداخت و مابقی آن به صورت قسطی تسویه می کردیم. اما حالا بورس ۵۰ درصد هزینه را در ابتدا دریافت می کند.

بازار؛ گروه صنعت: ایران در حالی جزء بزرگترین کشورهای تولید کننده مس تصفیه شده است که میزان تولید محصولات مسی مانند مفتول مسی آن بسیار کمتر از ظرفیت واقعی آن است. طبق آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده تولید مفتول مسی در ۳۵ واحد تولیدی ۷۰۰ هزار تن برآورد شده است. کارشناسان مدعی اند که تنها ۱۵ درصدی از ظرفیت تولید مفتول های مسی در کشور مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه پتانسیل برای افزایش تولید و ارتقا خط تولید وجود دارد.

جالب است که بدانید کشور شیلی بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده‌ی صنایع مسی در جهان می‌باشد و سالانه حدود ۴۸.۹ دلار به کشورهای مختلف صادر می‌کند. چین از بزرگ‌ترین وارد کنندگان کاتد مسی در جهان بوده و آمریکا با واردات ۲۰۰ هزار تن مفتول مسی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان آن می‌باشد. پس از این دو کشور، کشورهای آلمان، ایتالیا، مکزیک، انگلستان و عربستان از وارد کنندگان اصلی محصولات مسی محسوب می‌شوند. برای بررسی دغدغه های تولیدکنندگان سیم ها مفتولی به گفتگو با یکی از تولیدکنندگان این حوزه نشستیم.

حمید محمدی مدیر تولیدی شرکت تولید مفتول مسی در گفتگو با بازار درباره چالش های این صنعت می گوید: تا همین چند ماه پیش برای خرید مواد اولیه ای همچون کاتد از بورس تنها ۱۰ درصد هزینه آن را به صورت نقدی پرداخت می کردیم و مابقی آن طی یک بازه ۳ ماهه پرداخت می کردیم. اما حالا بورس از فعالین صنعتی می خواهد که ۵۰ درصد قیمت محصول را پرداخت کنند. این در حالی است که قیمت مس بالا بوده و مشتریان ما عمدتا به صورت اعتباری از ما خرید کرده و ما نیز قادر به پرداخت این حجم از پول به بورس نیستیم.

او گفت:نتیجه چنین سیاست‌هایی این است که فشار نقدینگی روی تولیدکننده مضاعف شده و در نهایت افزایش قیمت تمام‌شده محصولات صنعتی را به دنبال دارد.

جالب است که بدانید از ابتدای سال تاکنون، در مجموع ۳۶ هزار تن مس کاتد صادراتی به ارزش ۹.۵ همت از مسیر بورس کالا صادر شده است. این رقم به خوبی نشان می دهد که تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان این حوزه تا چه اندازه بعد از این تغییر در نحوه تسویه بدهی مشکل ساز شده است.

متن کامل گفتگوی بازار با حمید محمدی مدیر تولیدی شرکت تولیدکننده مفتول مسی با خبرگزاری بازار را در ادامه می خوانید:

جدای بار مالی که تحریم ها به تولیدکنندگان ایرانی تحمیل کرده، برخی از کشورها برای واردات محصولات ایرانی تعرفه های سنگینی را وضع کرده اند

*چقدر کیفیت محصولات ایرانی قابل رقابت در بازارهای هدف بوده و عمده محصولات شما به عنوان یک تولیدکننده به کدام کشورها صادر می شود؟

تولیداتی که در ایران انجام می شود، مطابق با استانداردهای حاکم در بازار جهانی است. کیفیت محصولات ما به گونه ای است که بخشی از آنها را به کشورهایی همچون ایتالیا، انگلیس و حاشیه خلیج فارس، عراق و ترکیه و حتی به کشوری همچون کره جنوبی هم صادر می شود. بنابر این از نظر کیفیت تولیدات ایرانی مشکلی ندارد، تنها مشکل امروز ما مسائل قیمتی است که مانع صادرات ما به برخی از بازارهای صادراتی می شود. جدای بار مالی که تحریم ها به ما تحمیل کرده، برخی از کشورها برای واردات محصولات ایرانی تعرفه های سنگینی را وضع کرده اند. با این وجود ما هدف گذاری کردیم که ۳۰ درصد تولیدات خود را صادر کنیم.

البته به غیر از موانع خارجی در داخل کشور هم موانعی وجود دارد که گاهی مانع تحقق این هدف گذاری های صادراتی ما می شود که یکی از آنها تامین کاتد است.

*تحریم ها تا چه اندازه در صادرات کالا و نقل و انتقال پول مشکل ایجاد کرده است؟

مهم ترین بحت ما همین است. در بسیاری از نمایشگاه های خارجی که شرکت می کنیم، خیلی از کشورهای خواهان خرید مس و مفتول مسی از ما هستند اما به دلیل شرایط تحریمی امکان تعاملات تجاری فراهم نمی شود. ما مجبور هستیم که از شرکت واسط برای تعامل با دنیا استفاده کنیم که هزینه های ما خیلی زیاد می کند.

*کدام کشورهای برای واردات مفتول های مسی ما تعرفه تعیین کرده اند؟

کشورهایی همچون ترکیه تعرفه بالایی برای صادرات محصولات ایرانی وضع کرده و همین مساله باعث شده که این کشور از فهرست بازارهای هدف صادراتی ما خارج شود.

در شرایط تحریمی و رکود بورس تولیدکنندگان را موظف کرده که نیمی از هزینه خرید مواد اولیه را به صورت نقدی پرداخت کنند. درحالیکه پیش از این تنها ۱۰ درصد هزینه را به صورت نقدی و ۹۰ درصد دیگر را در طی ۳ ماه پرداخت می کردیم

*چالش تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه اشاره کردید. مشکل اصلی در این بخش چیست؟

در حال حاضر رکود سنگینی در بازار حاکم بوده و بسیاری از فعالین بازار و تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند. در چینن شرایطی بورس تولیدکنندگان را موظف کرده که نیمی از هزینه خرید مواد اولیه ای همچون کاتد و مس را به صورت نقدی پرداخت کنند. این در حالی است پیش از این ما تنها ۱۰ درصد هزینه خرید مواد اولیه را به صورت نقدی و ۹۰ درصد دیگر را در طی ۳ ماه پرداخت می کردیم. به هر حال نباید فراموش کرد که هزینه ی مس خیلی بالاست. شرکت ها توانایی این را ندارند که پول مس را به صورت کامل پرداخت کنند. در این شرایط تولیدکننده از دو طرف دچار زیان غیرقابل جبران می‌شود. از سویی با تغییر نحوه خرید مس، با مشکلات جدیدی در تامین نقدینگی مواجه شده و از سوی دیگر ناگزیر است در ساختار بورس کالا مواد اولیه مورد نیازش را با نرخ دلار آزاد تامین کند و در نهایت تاثیر این نوسانات قیمتی، به کاهش توان رقابتی‌اش در بازارهای داخلی و خارجی منجر می‌شود.

اما مشکل دیگر در حوزه تامین مواد اولیه نوسان بالای قیمت هاست. هم اکنون قیمت ها در کشور ما به دو عامل بازار جهانی و قیمت دلار بستگی دارد. در هفته های گذشته که قیمت دلار در بازار داخلی به شدت بالا رفته، قیمت مواد اولیه هم سرسام آور افزایشی شده است. شرایط به گونه ای شده که قیمت برخی از محصولات در کشور ما گران تر از بازار جهانی است. ضمن این که باید سیاست‌های انقباضی بانکی و هزینه بالای تامین مالی را نیز به این مشکلات اضافه کرد.

کد خبر: ۱۹۳٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha