۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
رشد بورس‌های عربی در اولین هفته سال جدید میلادی

رشد بورس‌های عربی در اولین هفته سال جدید میلادی

روند تحرک شاخص بورس‌های عربی منطقه در اولین هفته از سال جدید میلادی افزایشی بود.

به گزارش بازار، بجز سه بورس لبنان با (۶.۹-) درصد، فلسطین با (۱.۶-) درصد و عراق با (۱.۵-) درصد، شاخص بقیه بورس‌های عربی منطقه مثبت بودند و در عین حال شاخص بورس مصر با ۲.۸ درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت.

همچنین شاخص دو بورس «کویت و عمان» هم بیش از ۲ درصد افزایش را به ثبت رساند که این میزان رشد برای بورس‌های «عربستان، قطر، اردن و ابوظبی» بیش از یک و برای بورس‌های «دوبی و بحرین» کمتر از یک درصد بود.

گفتنی است، مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازارهای عربی منطقه، تداوم ناآرامی‌ها و گسترش جنگ به نواحی جنوب لبنان بود که ریزش بورس لبنان را به همراه داشت. اما خبر امیدوار کننده، افزایش قیمت نفت خام بود. توقف کامل فعالیت میدان نفتی شراره در لیبی به دلیل اعتصاب که روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند، همسو با افزایش تنش‌ها برای تردد کشتی‌ها در دریای سرخ و نیز کاهش تولید این طلای سیاه در آمریکا، علت افزایش بهای نفت خام در هفته گذشته بود.

همچنین پس از خروج آنگولا از اوپک، اوپک+ تاکید کرد که همکاری در درون این ائتلاف تا تعیین سهمیه جدید برای اعضا ادامه خواهد داشت. این موضوع بیشترین تاثیر را بر افزایش شاخص بورس‌های عربی منطقه داشت.

کد خبر: ۲۶۶٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha