۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
پولشویی و عرضه ارز قاچاق در برخی از پلتفرم‌ها
معاون بانک مرکزی:

پولشویی و عرضه ارز قاچاق در برخی از پلتفرم‌ها

معاون بانک مرکزی گفت: یکی از اصلی‌ترین اتفاقی که وقتی پلتفرم فین تک بالا می‌آید رخ می‌دهد این است چگونه بتوان سواستفاده کرد در حالی که آن پلتفرم هم از بروز این تخلف و سواستفاده مطلع نیست.

به گزارش بازار، مهران محرمیان در کنفرانس ملی تحول دیجیتال بانک و بیمه اظهار داشت: در حال حاضر افراد با هدف سود حداکثری کسب و کار جدیدی را در فین تک‌ها راه‌اندازی می‌کند و به خلق ارزش دست می‌زند اما نهاد تنظیم گیر هم دغدغه‌های خود را دنبال می‌کند و موضوعاتی درباره مباحث تورم و ... را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع این است که چگونه می‌توان این دو بحث را همزمان جلو برد و به دنبال راهکاری هستیم که همزمان که بستر خلق ارزش و سود را برای فعالان صنعت فین تک ایجاد می‌کند همزمان دغدغه‌های رگولاتور را پوشش دهد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: به نظر می‌رسد که راهکار استفاده از رگ‌تک‌ها (فناوری مقرراتی) است. البته که اگر تمام کار از سوی بانک مرکزی انجام شود، توفیق صد درصدی نخواهد داشت و کندی در نظارت پیش می‌آید، از این رو رگ‌تک‌ها می‌توانند حلقه مفقوده این فضا باشند و دغدغه‌ها را شناسایی کنند و می‌دانند که دغدغه اصلی نهاد تنظیم گیر چه چیزی بوده تا آن را پیگیری کنند.

محرمیان گفت: یکی از اصلی‌ترین اتفاقی که وقتی پلتفرم فین تک بالا می‌آید رخ می‌دهد این است چگونه بتوان از این پلت فرم سواستفاده کرد در حالی که آن پلت فرم هم از بروز این تخلف و سواستفاده مطلع نیست. یکی از این سوﯨ‌استفاده‌ها عرضه ارز قاچاق در این پلت فرم است و پلت فرم تبدیل به محلی برای عرضه این کالای قاچاق می‌شود. البته که در بسیاری از موارد مالک پلت‌فرم مسئولیت رصد کالاهای عرضه شده در این پلت فرم را دارد اما جزو مسئولیت اصلی آن نیست.

معاون بانک مرکزی ادامه داد: از دیگر اتفاقات این است که خلق پول رخ می‌دهد که باعث رشد نقدینگی می‌شود که در نهایت تبعات تورم زایی خواهد داشت که به هیچ عنوان پذیرفته نیست. همچنین در برخی از پلت فرم‌ها به دلیل سهولت نقل و انتقالات مالی، مواردی مانند پولشویی رخ می‌دهد.

کد خبر: ۲۶۶٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha