۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
خداحافظی تولیدکنندگان با بانک ها| ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جذب شد
بازار گزارش می دهد؛

خداحافظی تولیدکنندگان با بانک ها| ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جذب شد

تهران- بانک ها تامین کننده سنتی سرمایه این روزهادر زمین تولیدکنندگان بازی نمی کند، کارشناسان عقیده دارند سکوهای سرمایه گزاری های نوین و جذاب می تواند بهتر از بانک ها در تامین پول برای شرکتها عمل کنند.

مرجان شرف؛ بازار: جذب سرمایه نقش مهمی در اقتصاد تهران دارد از آنجا که تهران به عنوان پایتخت کشور نقش بزرگی در جذب سرمایه گذاران دارد از اینرو این موضوع می تواند بسیار برای این شهر و کشورمان مهم باشد. اما با سخن به میان آمدن سرمایه گذاری بیشتر توجه ها سمت وام گرفتن از بانک ها می رود، در حالی که به اذعان کارشناسان این رشته بسیاری از روش های دیگر وجود دارند که اتفاقا نتیجه بهتری برای سرمایه جو ها خواهند داشت.

شرایط صندوق های سهامی

در این زمینه مدیر مشاوره سرمایه گذاری سبدگردان الگوریتم با بیان اینکه در حوزه خدمات مالی به عنوان تنها شرکت سبدگردان دانش بنیان کشور و زیر مجموعه شرکت سرمایه‌ گذاری خوارزمی با نماد و خوارزم مشغول به فعالیت هستیم، گفت: شرکت‌ های سبدگردان در دو حوزه فعالیت می ‌کند یکی سرمایه‌ گذاری سنتی مانند صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری سهامی، درآمد ثابت و بازارگردانی که مدیریت سبدهای اختصاصی را انجام می ‌دهد و دوم در حوزه سرمایه ‌گذاری جایگزین و ابزارهای تامین مالی نوین است.

مدیر مشاوره سرمایه گذاری سبدگردان الگوریتم: این شرکت ها در ۹ ماهه نخست امسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تامین مالی جذب کرده اند

علی امیر شاهی افزود: در این حوزه وظیفه ما نظارت بر سکوهای تامین مالی جمعی که تاکنون سه سکوی فعال در کشور داریم بوده و عملکرد خیلی خوبی نیز در این زمینه داشته ‌اند و جزء نهادهای مالی بسیار فعال به شمار می روند، به طوری که این شرکت ها در ۹ ماهه نخست امسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تامین مالی جذب کرده اند. فعالیت دیگر که در صندوق‌ های تامین مالی جمعی انجام می ‌دهیم مدیریت صندوق مالی جسورانه است.

وی گفت: هنگام سخن گفتن از سرمایه گذاری به دلیل رویکرد سنتی که بانک‌ ها، سیستم اقتصادی و ظرفیت‌ های کشور از قدیم بوده، بنگاه ‌ها را به این سمت سوق داده مشکل بانک محور بودن اقتصاد ما این است که با توجه به سیاست انقباضی که دولت در پیش گرفته بانک ‌ها آنچنان تمایلی به پرداخت وام ندارند.

چالش های جدی

مدیر مشاوره سرمایه گذاری سبدگردان الگوریتم ادامه داد: بنگاه‌ های اقتصادی هنگام مواجه شدن با چالش های جدی به ناچار به سمت تامین مالی‌ های جایگزین مانند اوراق، صندوق تامین مالی جمعی و ... می ‌روند این موضوع نقطه امیدی است که بتوانیم شبکه اقتصادی کشور را از اتکای کامل به شبکه بانکی کاهش و بازار سرمایه را بیشتر فعال کنیم تا هم بنگاه ‌ها از مزایای آن بتوانند بهره ‌مند شوند و هم سرعت و سهولت تامین مالی در بازار سرمایه بسیار مناسب ‌تر است

امیرشاهی تاکید کرد: این مستلزم افزایش ظرفیت بازار سرمایه، صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری، درآمد ثابت و مبحث تسهیل در تضامین است و از روش‌ های دیگر سرمایه‌ گذاری می توان صندوق‌ های جسورانه و صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری خصوصی را نام برد

وی با بیان اینکه هرچند که این صندوق‌ ها در کشور ما دارای ظرفیت کم هستند و باید بیشتر به آنها توجه شود تا به صورت یک ابزار مورد استفاده قرار بگیرند گفت:هم چنین اگر شرکتی بخواهد جذب سرمایه از جنس سهام باشد می ‌تواند با عرضه اولیه وارد بورس شود. اگر تمایل به جذب سرمایه از جنس بدهی باشد نیز اوراق را می ‌توانند انتخاب کنند البته این مورد در مقادیر بیشتر از ۷۰ یا ۸۰ میلیارد تومان است و شرکت هایی که کمتر از ۲۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند نیز می ‌توانند از ظرفیت تامین مالی جمعی استفاده کنند.

امیررضا شفاعت

فعالیت صندوق های سرمایه گذاری

مدیر مشاوره سرمایه گذاری سبدگردان الگوریتم افزود: صندوق‌ های پروژه و ساختمان و... نیز مشغول به فعالیت هستند که هرچند هنوز آنطور که باید فعال نشده اند. گرچه سرمایه گذاری های صندوق های سرمایه گذاری بیشتر در تهران و کلان شهرهایی نظیر اصفهان و... هستند و شهرهای کوچکتر وزن کمتری را دارند و از صنایع فلزی یا IT محور گرفته تا هر صنعت دیگری تامین مالی جمعی شده‌ اند.

مهم ترین خصوصیتی که سرمایه گذاری های نوین برای مردم دارند می تواند جذابیت آنها و شروع سرمایه گذاری با مبالغ کم و در صنایع گوناگون باشد که از کم ریسک یا همان صندوق های درآمد ثابت آغاز و تا پرریسک که صندوق های جسورانه نام دارند و در مورد شرکت های دانش بنیان استفاده می شوند گسترش یافته اند.

بیماری اقتصاد کشور

بنیانگذار گروه مدیریت سرمایه آلفا، نخستین گروه یکپارچه سرمایه جایگزین در ایران با بیان اینکه مهم ترین خصلت صندوق های نوین سرمایه گذاری نوآوری آنها است و سرمایه گذاری باید برای مردم جذاب باشد گفت: گرچه بخاطر نوین بودن پرریسک به شمار رود، از طرفی با توجه به اینکه وابستگی کمتری به سبدهای قبلی دارد می تواند ریسک سرمایه گذاری را کم و حتا از سود های بالاتری برخوردار شود.

امیررضا شفاعت افزود: استفاده از تسهیلات بانکی بیماری اقتصاد کشور ما شده و بسیاری از سرمایه گذاران در بورس نیز به صورت درآمد ثابت سرمایه گذاری کرده اند که این موضوع شبه نزولی بوده و در کشور ما شرعا مشکل دارد. سکوهای سرمایه گذاری های نوین می تواند بسیار کمک کننده باشد

وی گفت: فرابورس اگر استقبال کند تا جذب سرمایه در کارخانجات و واحدهای تولیدی ما از طریق این صندوق های نوآور رخ دهد نه از طریق وام و بدهی و در کنار آن اگر بانک ها بخواهند تسهیلاتی بدهند به سرمایه گذاران دهند تا بتوانند سبدهای بزرگ تری تشکیل دهند.

روش های سرمایه گذاری

بنیانگذار گروه مدیریت سرمایه آلفا ادامه داد: از دیگر روش های سرمایه گذاری جایگزین می توان از صندوق های سرمایه گذاری خصوصی، پژوهش محور که دانش بنیان هستند، انواع مختلف ابزار هایی که در بورس داریم و استفاده نمی کنیم مانند انواع سکوک، صندوق فلزات و... صندوق املاک و مستغلات نام برد، نباید فراموش شود که هر ابزار سرمایه گذاری از یک بعد دیگر ابزار جذب سرمایه گذاری است.

شفاعت تاکید کرد: همچنین پلتفرم های فروش قسطی که فروش شرکت ها را بیشتر و از این طریق سرمایه بیشتری به شرکت وارد کرده که سلامت ترین روش ممکن تامین مالی کسب و کارها بوده از تولید و فروش محصول، سرمایه گذار سود می کند و از آنطرف پول وارد زنجیره تولید و عرضه کشور شده است. هم شرکت در وضعیت مناسبی است هم بدهکار نیست اگر بدهی وجود دارد تولید محصول است که بدهی سالمی است.

بنیانگذار گروه مدیریت سرمایه آلفا : درآمد ثابت اصطلاحا یک تامین مالی یا وام گران نامیده می شود و با ادامه این وضعیت ۴۰۰ همت که دست مردم وجود دارد به صنعت وارد نمی شود

وی با بیان اینکه روش های تامین مالی جمعی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، خوب هستند به شرطی که از حالت درآمد ثابت خارج شوند، گفت: درآمد ثابت اصطلاحا یک تامین مالی یا وام گران نامیده می شود و با ادامه این وضعیت ۴۰۰ همت که دست مردم وجود دارد به صنعت وارد نمی شود.

تامین مالی سرمایه گذاری

بنیانگذار گروه مدیریت سرمایه آلفا در ادامه گفت: در صندوق های تامین مالی جمعی بیشتر نهادهای مالی وارد شده اند نه مردم و باید سرمایه مردم را وارد کنیم. مردم ریسک پذیر هستند اما صندوق های موجود جذابیت ندارد پس عده ای سمت فارکس و بلاکچین مسموم می روند در حالی که پلتفرم های سالم نیز وجود دارد. بلاکچین ضعیف پول مردم را نابود می کند شخصی با فروش خانه یا ماشین خود ۵۰ هزار دلار وارد پلتفرم کرده و یک شبه پولش را از دست داده است.

شفاعت ادامه داد: پس مردم باید با احتیاط وارد شوند اما تشنگی که به خاطر تورم وجود دارد مردم را وارد سرمایه گذاری غلط مانند سایت های شرط بندی و معامله سیم کارت که افزاینده تورم هستند نه کاهنده تورم می کند. سرمایه گذاران در بدو ورود پول خود را نزد سبدگردان ها صندوق ها بسپارنند باید به علاقمندان سرمایه گذاری آموزش داده شود.

وی گفت: به غیر از صندوق سرمایه گذاری عادی، صندوق سرمایه گذاری خصوصی و جسورانه هم وجود دارد که می تواند تورم را کنترل و بیش از تورم بازدهی دهد آنگاه می توانند سرمایه گذاری مناسبی داشته باشند. همچنین نهاد های ارزیابی مستقل به کار این صندوق ها نظارت داشته باشد گرچه نهاد عرضه و پذیرش وجود دارد اما نهاد تخصصی مشاوره سرمایه گذاری جایگزین و مشاوره تامین مالی باید در بورس تعریف و نهاد های کوچک با تعداد بسیار زیاد ایجاد و این خلا را پر کنند.

سرمایه گذاری خلاق

بنیانگذار گروه مدیریت سرمایه آلفا گفت: مشکلی که وجود دارد این است که هر نهاد مالی به اجبار زیرمجموعه نهاد های بزرگ تر قرار داده و اجازه نمی دهیم در اقتصاد کشور تخریب خلاق صورت گیرد تامین مالی های جمعی زیر نظر تامین سرمایه ها می روند و آنها هم زیر نظر یک بانکی فعالیت می کنند که اینگونه سیستم بسته می شود در صورتی که با وجود آمدن و تخریب خلاق و نوآوری نهاد های جدید مستقل به صورت مجزا بزرگ شده و نهاد بالادستی به صورت ناظر به نظارت بپردازد نه به عنوان شریک در درآمد.

شفاعت تاکید کرد: اگر این موضوع اتفاق بیفتد، باعث رشد و ورود مردم به این سرمایه گذاری ها خواهد شد. چند همت طلا و چندین همت دلار دست مردم وجود دارد پول باید بیاید وارد صنعت شود.در سیلیکون ولی ایالت متحده که بزرگترین تجمع صندوق های جسورانه وجود دارد مدیران فنی ها و اصطلاحا تکنیکال ها یا نوآورانه هستند، نه از جنس مالی اما نهادهای مالی به عنوان سرمایه گذاران به فعالیت می پردازند. این اشتباهات در صندوق های سهام خصوصی نیز وجود دارد که با تصحیح آن می توانند به اقتصاد کشور کمک کرد.

کد خبر: ۲۶۶٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha