۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
۱۰ موضوع کلیدی برای فولاد در سال ۲۰۲۴؛ احتمال تعدیل قیمت محصولات فولادی
بازار بررسی می کند؛

۱۰ موضوع کلیدی برای فولاد در سال ۲۰۲۴؛ احتمال تعدیل قیمت محصولات فولادی

تحلیلگران اخیرا به ۱۰ موضوع کلیدی شکل دهنده بازار جهانی فولاد در سال جاری میلادی پرداخته اند که طبق آن گسترش وسیع در قیمت گذاری محصولات فولادی در سراسر جهان ممکن است باعث تعدیل قیمت ها شود.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت فولاد از دیرباز نماد قدرت اقتصادی جهانی بوده است اما تحلیلگران معتقدند در سال ۲۰۲۴ چشم انداز متفاوت تری پیش روی این صنعت قرار دارد. در واقع در سال جدید میلادی دیگر دوران رشد سرسام آور چین که به تقاضای به ظاهر سیری ناپذیر فولاد دامن زد، گذشته است. به این ترتیب امروزه، فعل و انفعال پیچیده تنش ‌های ژئوپلیتیکی، حاشیه‌ های فشرده فولادسازی و شناخت رو به رشد پایداری، تصویر نامشخصی را ترسیم می‌کند.

سنگ آهن کم عیار، همچنان در چین کلیدی باقی می ماند

نکته قابل تامل در خصوص بازار جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ اینکه تحلیلگران و کارشناسان جهانی روندهای کلیدی را ارائه داده اند که معتقدند شکل دهنده بازار جهانی فولاد در سال جاری میلادی خواهد بود.

به گفته تحلیلگران در سال ۲۰۲۴ « سنگ آهن کم عیار، همچنان در چین کلیدی باقی می ماند.» بر اساس این گزارش، سنگ آهن کم آهن به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه در میان حاشیه های نامشخص، پایه اصلی در میان کوره بلندهای چینی (BFs) خواهد بود.

انتظار می ‌رود خریداران چینی به دنبال گزینه ‌های ارزان ‌تر مانند جریمه‌ های هندی، به‌ عنوان جایگزین مقرون ‌به‌ صرفه برای جریمه ‌های استرالیا، به دنبال تغییر در استراتژی ‌های خرید در پاسخ به حاشیه‌های پایین فولادسازی در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ باشند. انتظار می‌ رود افزایش تولید معدنکاران استرالیایی مانند ریوتینتو، در کنار شرکت‌های تازه وارد مانند Mineral Resources، عرضه‌های منطقه‌ای را افزایش دهد.

سفتی ساختاری در عرضه جهانی زغال سنگ کک سازی برای حفظ

از دیگر روندهای کلیدی که تحلیلگران برای سال ۲۰۲۴ پیش بینی می کنند «سفتی ساختاری در عرضه جهانی زغالسنگ کک سازی» است. در واقع کارشناسان معتقدند فقدان ساختاری عرضه احتمالاً در سال ۲۰۲۴ باقی خواهد ماند. به عبارت دیگر تولید زغال سنگ کک سخت، ممتاز از کشورهای تولیدکننده عمده مانند استرالیا، چین و ایالات متحده رشد چشمگیری در سال جاری نخواهد داشت. معادن بزرگ، به جز بلو کریک در ایالات متحده، به دلیل حق امتیاز بالاتر و مشکلات فزاینده در استخدام نیروی انسانی، و همچنین مشکلات مالی در بحبوحه حرکت کربن زدایی جهانی، در حال گسترش نیستند.

در همین حال، تقاضا از سوی کشورهایی مانند هند و اندونزی به احتمال زیاد افزایش می ‌یابد، به ‌ویژه با ساخت و راه ‌اندازی کک‌ ها و BF‌های جدید، اگرچه تقاضا از اتحادیه اروپا و ایالات متحده ممکن است در بحبوحه تغییر به کوره‌های قوس الکتریکی (EAFs) کاهش یابد.

صادرات مستقیم و غیر مستقیم فولاد چین برای مواجهه با دفاع تجاری بیشتر

به گفته فعالان بازار، صادرات فولاد چین که به صورت مستقیم و غیرمستقیم قوی بوده و قیمت فولاد چین را در سال ۲۰۲۳ پشتوانه کرده است، در سال ۲۰۲۴ با فشار فزاینده ای از سوی فعالیت های دفاع تجاری در بازار جهانی مواجه خواهد شد.

برای سال ۲۰۲۴ پیش بینی می شود که حجم صادرات فولاد چین احتمالاً به دلیل آماده سازی در اتحادیه اروپا، برزیل و هند برای انجام تحقیقات بیشتر ضد یارانه، عوارض واردات و تاییدیه های کیفی کاهش یابد

انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در گزارشی تجاری اعلام کرد که انتظار می رود صادرات فولاد چین با توجه به شرایط سخت تر تجارت در بازارهای خارج از کشور چالش برانگیزتر باشد.

حجم صادرات چین احتمالاً به دلیل آماده سازی در اتحادیه اروپا، برزیل و هند برای انجام تحقیقات بیشتر ضد یارانه، عوارض واردات و تاییدیه های کیفی کاهش می یابد.

احتمال تعدیل قیمت ها به دلیل گستردگی در قیمت گذاری محصولات فولادی در ۲۰۲۴

از سوی دیگر بر اساس این گزارش و طبق تحلیل تحلیلگران و کارشناسان، گسترش وسیع در قیمت گذاری محصولات فولادی در سراسر جهان ممکن است باعث تعدیل قیمت شود. در واقع در ماه‌ های اخیر پس از کاهش از سطوح گسترده ‌تر در اواسط سال ۲۰۲۳، اختلاف قیمت‌ های ویل گرم آمریکا و قیمت‌ ها در چین و اروپا دوباره افزایش یافته است. برخی از فعالان بازار گفته اند که این ممکن است باعث فشار نزولی بر قیمت HRC ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ شود.

آنها افزودند که چنین فشاری می تواند ناشی از افزایش صادرات کشورهایی مانند چین باشد که عرضه جهانی را در بحبوحه کاهش تقاضای جهانی ناشی از کند شدن اقتصاد در چین و اروپا افزایش می دهد.

از دیگر روندهای کلیدی که تحلیلگران برای شکل دهنده بازار جهانی فولاد خواهد بود بحث « تجارت فروآلیاژها تحت فشار هزینه های مالی» است. در واقع محیط نرخ بهره بالا به معنای ادامه افزایش هزینه های تامین مالی است. در بازارهای فروآلیاژها، این امر دامنه بازرگانان کوچک و متوسط ‌را برای تجارت نقطه ای و تمایل مصرف کنندگان برای ذخیره مجدد محدود می کند. طبق این گزارش، بسیاری از تاجران از بازار خارج شده ‌اند، زیرا به دلیل هزینه ‌های بالا قادر به حفظ موقعیت در زمینه فرو آلیاژها و سایر مواد خام نیستند.

عرضه سنگ معدن منگنز بالا در مقابل کاهش تقاضا در چین

بر اساس این گزارش، «عرضه سنگ معدن منگنز بالا در مقابل کاهش تقاضا در چین» از دیگر روندهای کلیدی است که در سال جاری میلادی بازار جهانی فولاد را شکل خواهد داد. به گفته تحلیلگران حجم بالای سنگ معدن منگنز فروخته شده به چین و نگهداری شده در انبارهای سمت بندر، احتمالاً عوامل اساسی مهمی است که باید در سال ۲۰۲۴ به آن توجه کرد. در واقع کارشناسان معتقدند فراوانی مواد ارسال شده به چین، به ویژه سنگ معدن با عیار بالاتر، همچنان بر بازارهای عیار بالا و پایین تأثیر خواهد گذاشت.

هیدروژن سبز برای هدایت کربن زدایی فولاد

در این گزارش همچنین آمده است «هیدروژن سبز برای هدایت کربن زدایی فولاد» از دیگر روندهایی است که بازار جهانی فولاد را در سال ۲۰۲۴ شکل می دهد. در واقع کربن زدایی صنعت فولاد همچنان یک موضوع پیشرو در سال ۲۰۲۴ خواهد بود و عرضه کافی هیدروژن سبز و انرژی تجدید پذیر با قیمت های رقابتی بسیار مهم است. نکته قابل تامل اینکه، قیمت فعلی هیدروژن حدود ۵ یورو به ازای هر کیلوگرم است و باید بسیار پایین تر باشد تا از نظر تجاری برای فولادسازی مقرون به صرفه باشد.

اروپا نیاز به تولید برق بدون فسیل دارد، اما حجم مورد نیاز برای الکترولیز در مقیاس بزرگ برای تولید هیدروژن سبز قابل توجه است. بنابراین منطقی است که پر انرژی ترین عملیات را نزدیک به جایی که برق در دسترس است قرار دهید. ساخت آهن سبز داغ بریکت شده (HBI) می‌تواند کارخانه‌های فولادی را که BFs با EAF جایگزین شده ‌اند، تغذیه کند. در منطقه خاورمیانه-شمال آفریقا (MENA)، بسیاری از شرکت ها نیز در تلاش هستند تا به تولید سبزتر روی آورند.

در سال جاری میلادی شفافیت زنجیره تامین همچنان در دستور کار فعالان بازار از جمله در بازارهای آهن، فولاد و فروآلیاژ حتی با طولانی شدن جنگ در اوکراین باقی خواهد ماند

اما به گفته منابع، چنین برنامه‌هایی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی دارند و با وجود شرایط ناشناخته اقتصادی در سال ۲۰۲۴، معرفی آنها به فرآیند فولادسازی می ‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است «نرخ های ناپایدار حمل و نقل، باقی ماندن اروپا به عنوان یکی از راه های اصلی فروش اسلب و آهن خام روسیه و شفافیت زنجیره تامین» از دیگر روندها در سال جاری میلاد است. به نحوی که کارشناسنان می گویند: شفافیت زنجیره تامین همچنان در دستور کار فعالان بازار از جمله در بازارهای آهن، فولاد و فروآلیاژ حتی با طولانی شدن جنگ در اوکراین باقی خواهد ماند.

کد خبر: ۲۶۶٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha